Kawasaki z800/z800e

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hitta ett litet klipp på hur lite som behövs för och skrota en z800. Vid Tid 2:30 går han omkull i slowmotion. Men fattar inte vad snubben sysslar med. Bromsar och gasar samtidigt ? i typ 20km/h Sen gnäller han på bilföraren att han skulle svängt vänster ? Kanske båda missa att det fanns betongsuggor och ingen rondell :huvet

Själv har jag köpt dessa till
th_24000003408A124884.jpg


 
Last edited:

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Hello boys! hoppas att ni åkt jääävligt mkt hoj nu när vädret vart strålande ( Iaf här i västsverige ) :hihi

Min lilla fråga till er alla, har märkt att min temp ibland kan stiga lite väl mkt och ligga uppmot 90-98 grader ibland när hojen visserligen gått lite hårt och det är varmt ute typ 20-27 grader. Så tänkte kolla vad era pärlor brukar ligga temp mässigt efter en liten hårdare tur på en fin kurvig väg?:7peta
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Min går närmare 100 ibland utan att jag har kört aktivt.
De känns i bland som att inte fläkten är tillräcklig
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
bra tips! då köpte du mini blinkers till eller ?=) är det en superenkelt ingrepp att byta blinkers? jag har aldrig nånsin satt händerna i nåt som har med motorcykel att göra så är helt grön

Nuså har jag gjort min första lite längre resa med hoj blev totalt 80 mil fördelat på två dagar:) måste säga att jag är enormt impad av åkkomforten på hojen då det bara stannades för tankstop:) det ända var väl att man fick lite träsmak i slutet men vafan det utjämnades med åkglädje :D Nu är bara saken den, märkte det inte var allt för bekvämt med rygga, vet någon nått om några praktiska väskor som inte ser allt för fula ut och fortfarande behåller hojens look?:)

Jag köpte denna till min hoj och den fungerar utmärkt. Inklusive lampa, dock inte reflex, men det borde väl gå att sätta på i efterhand relativt enkelt. Det är ändå inte dags för besiktning på ett bra tag ;-)

http://www.ebay.co.uk/itm/271439753966?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Jag kollade Ixil innan jag bestämde mig för LeoVince Carbon ifrån ebay.de. Betalade 3300 ink frakt, väldigt nöjd med ljudet. Är man hardcore kör man utan db-killer och får tinnitus på köpet, men det är det värt, man blir ju coolast i stan! Är man som jag, snart 30 så sätter man i db-killer och njuter av det härliga mullrandet.

Det som Ixil föll på var att ljudet blir extremt högt (enligt Youtube), och de ser ut att vara riktiga vattenfångare vid regn osv. Är det denna du tittat på?
View attachment 404429

vet du vad det är för skillnad på eaby.de och ebay.co.uk mot ebay.com? mjo det är väl inte för inte man säger Ebay is your friend :tummenupp
Du får ta o slänga upp en bild på hojen din sen när du fått på grejerna tycker jag :D
Precis tycker dem är galet kaxiga! men som sagt vågar man eller vågar man inte... en annan stor faktor är att jag kommer förhoppningsvis dyka upp på endel bandagar i år och med 95db kravet så vill man ju kunna åka med slipon utan att behöva krångla med att byta till orginal dämparen...

vad säger ni grabbar, kommer detta se förjävligt ut eller kan de funka? http://www.ebay.co.uk/itm/BRUUDT-Ta...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a8a824a01
ska jag bara ge med mig och köpa rizoma istället?


Bättre sent än aldrig, här är lite bilder på vad gjort.
Miniblinkers, tidy-tail, ensitscuts, SW-motechväska, short brake and clutch lever, leo vince slipon, swingarm protektion (bobbins) och vindruta (som faktiskt gör skillnad). Allting 6000kr totalt inkl frakt.

mc1.jpgmc2.jpgmc3.jpgmc4.jpgmc5.jpgmc6.jpgmc7.jpg
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Löste problemet med snabbare blinkers med ett motstånd. Efter en massa googlande och snack med kawa-mekaniker så fanns det inget relä som var lätt att byta. Behövdes dock bara ett motstånd på de främre, sen fungerade allting.
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Bättre sent än aldrig, här är lite bilder på vad gjort.
Miniblinkers, tidy-tail, ensitscuts, SW-motechväska, short brake and clutch lever, leo vince slipon, swingarm protektion (bobbins) och vindruta (som faktiskt gör skillnad). Allting 6000kr totalt inkl frakt.


En fråga, jag funderar på korta broms och kopplings handtag, använder du alla fingrar när du kopplar om inte är det bekvämt att koppla med färre fingrar.
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
En fråga, jag funderar på korta broms och kopplings handtag, använder du alla fingrar när du kopplar om inte är det bekvämt att koppla med färre fingrar.

Jag har korta fingrar och ville flytta kopplingen och bromsen närmre, men jag använder tre fingrar nu. Det är en vanesak tror jag. Det är trångt om du ska använda alla fyra på ett kort handtag...
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Koppla med 2 fingrar på kilometer kö på essinge leden ,krypkörning får du kramp, bara en varning för 08 åttor.

Kommer själv ordna långt kopplingsgrepp, kort broms grepp efter semester resan.
 
Last edited:

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Dåså nu när skatten kom så inköptes semesterinvesteringen! Ett Mivv GP Carbon för lite skönsång :yoparty
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Har någon satt upp fjädringen bra på sin Z800. Har kört "stock" och är precis klar med inkörningen av motorn 100mil.
Så nu skall jag gå lös på fjädringen så den passar mig och fixa så "sag" förspänningen passar min vikt.

Framgaffel:
-Rebound returdämpning 12 klick standard
-Preload förspänning 9mm standard

Bakre Dämpare:
-Rebound returdämpning 1, 1/4 standard
-Preload förspänning nr 4 av 7 Standard

Som jag förstår så går det inte att ställa in "kompression" på Z800, alltså hur snabbt gaffeln kollapsar. Dock ser jag inget problem med detta då Kawasaki har gjort ett bra jobb med att gaffeln inte "niger" i någon speciell omfattning vid hårda inbromsningar. Så kompressionen passar mig bra.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Lite uppdatering på ljustering av dämparna.... Lite smått förbannad.

Förspänningen bak ska enligt manualen göras av verkstad. Nyckeln för att justera bakre dämpare finns därför inte med i verktygskittet :huvet.

Tog en gammal nyckel och försökte. Var svårt. Pga stänkskärmen bak inte går att plocka bort för att kawasaki har bestämt att bromsledningen skall löpa igenom bakskärmen på 2 ställen. Inga skåror eller så. Du måste bokstavligen lossa bakre bromsledningen för att ta bort stänkskärmen för att komma åt att justera bakre förspänningen:huvet.

Personligen kommer jag byta bakre dämparen till en bättre med justerbar ratt på och samtidigt skära jack i bakskärmen så den går att demontera vid tvätt av motorcykeln.

Fick 135 mm vid mätning med upplyft framgaffel.
Fick 95mm när jag satt på den. Så differensen är 40mm.

Skruvade förspänningen till 1:a skåran (nästan i botten) och jag fick 100mm.

Gissar att jag väger runt 95- kilo med alla prylar på mig. Så 35 mm differens stannade jag på. Enligt flesta experter bör det ligga runt 30-35 mm för gatkörning.

"Street Bikes 28-33% 30-35mm"

Så nu ligger jag på den lite hårdare sidan spektrumet om man räknar 30% och inte 30-35mm.

Så standard inställningen på Z800 fram är bra från fabrik och behöver knappast justeras. Dock om du väger lätt (60kg) bör du överväga och kontrollera, kanske lätta på den redan hårda förspänningen från fabrik.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Hej på er!
Blev i veckan Z800-ägare. Är mycket nöjd med hojen hittils. Men som gammal motard-åkare så finns ju behovet kvar att åka på framhjulet, testade lite igår och lyckades få bakhjulet att resa sig från backen lite men tycker annars att det känns som att ABS går in tar över sen vilket gör det svårt att vinna mer höjd.

Finns det någon annan lika stoppie-galen Z800-ägare som mig som testa på lite stoppie? Går det att på något sätt justera ABS om hur tidigt den skall gå in eller går det enkelt att dra en säkring till den?

Tack på förhand!
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hej på er!
Blev i veckan Z800-ägare. Är mycket nöjd med hojen hittils. Men som gammal motard-åkare så finns ju behovet kvar att åka på framhjulet, testade lite igår och lyckades få bakhjulet att resa sig från backen lite men tycker annars att det känns som att ABS går in tar över sen vilket gör det svårt att vinna mer höjd.

Finns det någon annan lika stoppie-galen Z800-ägare som mig som testa på lite stoppie? Går det att på något sätt justera ABS om hur tidigt den skall gå in eller går det enkelt att dra en säkring till den?

Tack på förhand!

Jag kika på elschemat och det sitter en 30A huvudsäkring i säkringsboxen. testat och plocka bort den ?

Enligt manualen kan du köra Z800 utan ABS och det är inga risker då bromsarna fungerar som dom skall utan ABS.

Här är manualen. Sök på "ABS Fuse" /"ABS" i dokumentet får du upp massvis träffar. Sid 431,449

http://www.kawasaki.nu/af/Upload/Manualer//Servicemanualer/Motorcyklar/Sports/Z800_2013_ZR800AD_BD_CD_DD_99924-1463-01.pdf
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hej på er!
Blev i veckan Z800-ägare. Är mycket nöjd med hojen hittils. Men som gammal motard-åkare så finns ju behovet kvar att åka på framhjulet, testade lite igår och lyckades få bakhjulet att resa sig från backen lite men tycker annars att det känns som att ABS går in tar över sen vilket gör det svårt att vinna mer höjd.

Finns det någon annan lika stoppie-galen Z800-ägare som mig som testa på lite stoppie? Går det att på något sätt justera ABS om hur tidigt den skall gå in eller går det enkelt att dra en säkring till den?

Tack på förhand!

Bara en liten tanke. Z800 är bland de tyngsta streetbikes i klassen 230 Kilo. Det är cirka 50 kilo mer än de lättaste i klassen. Så jag ställer mig väldigt tveksam till och använda den som "stunt hoj".

Sedan är som jag nämnde i tidigare inlägg inställnings möjligheterna på Z800 ytterst begränsade. Verkstad krävs för bakre dämparen tex...

Lek av dig på din motard istället. Jag gissar att packboxar och dylikt blir en dyr historia på Z800 om du inte kan meka gaffeln själv ? Men har du massa flis kör på för satan :yoparty
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Bara en liten tanke. Z800 är bland de tyngsta streetbikes i klassen 230 Kilo. Det är cirka 50 kilo mer än de lättaste i klassen. Så jag ställer mig väldigt tveksam till och använda den som "stunt hoj".

Sedan är som jag nämnde i tidigare inlägg inställnings möjligheterna på Z800 ytterst begränsade. Verkstad krävs för bakre dämparen tex...

Lek av dig på din motard istället. Jag gissar att packboxar och dylikt blir en dyr historia på Z800 om du inte kan meka gaffeln själv ? Men har du massa flis kör på för satan :yoparty

Tusen tack för svaret, skall kika på det du tipsade om:tummenupp

Vet ju att hojen är tung och tänkte väl inte direkt köra stunt med den, vill mest ha möjlighet att dra till med en stoppie på lämplig plats när andan faller på.

Tyvärr har jag inte så mycket flis att jag har kvar min motard men men, det får gå ändå!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top