Kawasaki z800/z800e

grusomkis

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2016
Ort
Norge
Hoj
Z800
Personlig så synes jeg at det ikke ser ut når man setter på en slip on på Z800 og mellomøret og katalysatoren blir helt naken.
Det originale designet på eksosanlegget er såppas fint etter min mening, at jeg tenkte over valg av eksos i 2 år :) Akrapovic potta var egentlig førstevalget, men den var litt for lang etter min smak. Ble tilslutt en Scorpion Serket Taper der jeg lakkerte mellomrøret og bygde om et skadet Z800 eksosdeksel som skjuler katalysatoren litt. Da slapp jeg også å ødelegge dekselet som hører til sykkelen min
 

Bifogat

  • IMG_0204.JPG
    IMG_0204.JPG
    557.2 KB · Visningar: 118
Last edited:

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Puhh(äntligen tagit mig igenom hela tråden)
Jag köpte mig en z800 -13 för ett år sedan men hittade tråden först nu...
Riktigt nöjd med cykeln., men har inte stenkoll på så mycket teknisk, så nu finns risken att det kommer några dumma frågor.:
Vad är powercomander?
Vad är pc5?
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
IMG_0529.jpg

Lyckade inte få med någon bild på cykeln, så ni får tänka er hur den ser ut medans jag jobbar vidare på det:)
 
Last edited:

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Puhh(äntligen tagit mig igenom hela tråden)
Jag köpte mig en z800 -13 för ett år sedan men hittade tråden först nu...
Riktigt nöjd med cykeln., men har inte stenkoll på så mycket teknisk, så nu finns risken att det kommer några dumma frågor.:
Vad är powercomander?
Vad är pc5?

Power Commander (5) och PC5 är samma sak, men förkortat. Den kommer från Dynojet och är en produkt som optimerar bränsleinsprutning till just din hoj. Kan behövas om man byter helsystem eller på annat sätt modifierar bågen. Den ska helst ställas in i en bänk, men man kan även ladda hem färdiga mappar (inställningar).
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Aha, hade det lite på känn. Tack för det

Men det är först när man har helsystem eller gör större förändringar än så det kan vara aktuellt att skaffa det?...
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Aha, hade det lite på känn. Tack för det

Men det är först när man har helsystem eller gör större förändringar än så det kan vara aktuellt att skaffa det?...

Om du vill uppgradera något är nog fjädringen jag skulle fokusera på först. Man kan få ut mycket mer av motorn om fjädringen hänger med i högre tempo. Men en slipon skadar ju inte. Det låter gott.
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Aha, hade det lite på känn. Tack för det

Men det är först när man har helsystem eller gör större förändringar än så det kan vara aktuellt att skaffa det?...


Jag satte på Leo Vince slipon på min Z800 och det fungerade utmärkt, det hostade och spottade lite utan DB-killer, men med DB-killern var det inga problem. Så nej, det behövs absolut inte PC för ett slipon bara, och ljudet blir riktigt nice.
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
körakra slipon och kn-filter utan nån pc(mig veterligen iaf). Tycker att den både låter och går kanon:)
 

Bifogat

  • IMG_0534.JPG
    IMG_0534.JPG
    1.1 MB · Visningar: 75
Last edited:

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Nu till en lång fråga (vet att det varit mycket om det tidigare i tråden, men frågar ändå)

Tänkte försöka få på led-blinkers på min kusins z800
Han köpte blinkers för flera år sedan och för jäkligt mycket pengar(minns inte vart) och fick då förklarat för sig att det behövs motstånd för att dom inte ska blinka fort som satan, så han köpte det med(ett per lampa?..)
Men han tyckte att det lät bökigt att montera så det blev aldrig av... Senare va han med cykeln på service på Lindvalls i Gävle, och fick då förklarat för sig att dom hade ett motstånd som man monterade centralt på hojen, så skulle det räcka med ett motstånd till alla fyra, så han köpte det med. Någon som vet om det funkar så och kanske hur det ska sitta?..
Har ju läst nu att kanske ett relä hade varit enklast, men jag vill ogärna be honom köpa ännu mer prylar, utan tänkte försöka hjälpa honom att få dit grejerna nån gång. Så finns det nå väldigt enkla tips till två klåpare som oss så mottas dom gärna:)
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Nu till en lång fråga (vet att det varit mycket om det tidigare i tråden, men frågar ändå)

Tänkte försöka få på led-blinkers på min kusins z800
Han köpte blinkers för flera år sedan och för jäkligt mycket pengar(minns inte vart) och fick då förklarat för sig att det behövs motstånd för att dom inte ska blinka fort som satan, så han köpte det med(ett per lampa?..)
Men han tyckte att det lät bökigt att montera så det blev aldrig av... Senare va han med cykeln på service på Lindvalls i Gävle, och fick då förklarat för sig att dom hade ett motstånd som man monterade centralt på hojen, så skulle det räcka med ett motstånd till alla fyra, så han köpte det med. Någon som vet om det funkar så och kanske hur det ska sitta?..
Har ju läst nu att kanske ett relä hade varit enklast, men jag vill ogärna be honom köpa ännu mer prylar, utan tänkte försöka hjälpa honom att få dit grejerna nån gång. Så finns det nå väldigt enkla tips till två klåpare som oss så mottas dom gärna:)

Jag gjorde samma sak, skaffade ett motstånd som fungerar för alla fyra och det fungerade utmärkt för mig. Jag tror mitt motstånd hade 3st kablar, en jord och var sin till vänster blinkerpar samt höger blinkerpar. Det man får gör att att koppla på kabel från motståndet på kabeln till blinkers på båda sidorna. Jag satte mitt motstånd fram i lamphuset, men det är trångt som fan och pillrigt, i efterhand hade jag nog satt det i baken istället.

Principen är enkel, men sen är det som allting annat - det tar tid, man behöver rätt verktyg, det är trångt osv osv... det finns enkla sätt att lösa det på (klippa kablar och tvinna ihop med lite eltejp) eller rätt sätt att göra saker på (montera riktigt kontakter och löda ordentligt) Båda fungerar, men det är trist när kablarna hoppar ur för att man inte orkat göra det ordentligt från början. Köp kabelskor, krympslang och gör det ordentligt från början så håller det nog ska du se. Kablarna på LED-blinker och original är säkert inte samma färg, på min var det så korkat att färgerna var omvända, man får helt enkelt testa sig fram hur det ska kopplas och på vilken sladd den gula från motståndet ska kopplas på

Sen vet jag att det fanns en norrman som gjorde ett inlägg i tråden att man kunde köpa nytt relä. Det har jag för mig skulle sitta bakom kylartanken, men jag hittade det aldrig på mig Z800, orkade iofs inte leta särskilt mycket heller då motståndet fungerade bra.

Långt svar på "lång" fråga...

Edit: Såhär såg mitt motstånd ut.

Motstnd.jpg
 
Last edited:

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Härligt Bjerke:)
Japp, ett sånt motstånd har han me, stort som en cigarettändare och två gula och en svart ut..
Man kan sätta det lite vart som helst alltså, han hade fått förklarat att det skulle sitta under sadeln vid batteriet?..
På min z800 va allt sånt här redan gjort när jag köpte den, och som jag förstod det så hade det utförts utav Lingvalls i Gävle(där han köpte sitt motstånd)
Så jag tänkte att rimligtvis borde det sitta ett sånt på min me nånstans...
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Härligt Bjerke:)
Man kan sätta det lite vart som helst alltså, han hade fått förklarat att det skulle sitta under sadeln vid batteriet?..

Lite varsomhelst vet jag inte, du behöver fortfarande hitta rätt sladdar, ett par som går till blinkers på ena sidan och ett par som går till andra sidan. Vet inte om det är så enkelt att hitta just dem i kabelstammen. En snabb koll på Ebay så hittade jag reläet ifrån England för ca 200kr.

Nu när du ändå har grejerna så hade jag kört på motståndet iallafall... hoppas inte jag skrämde dig med att det skulle vara svårt :(
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Nä, en liten titt på grejerna får vi väl göra iaf:) Men du rekommenderar alltså att montera det på kablarna under baksadeln?...
 

MiinnMiinn

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800E Custom
Snart är det dags för säsongen att ta igen, har en Z800e som jag gääääääärna skulle vilja få ostrypt men är helt vilse när det gäller strypet, har kollat lite videos å på ena videon tar han bort en liten kabel under sätet som är ihopkopplad med strypet och sedan den andra videon tar han bort ett metallbit från trotteln tror jag, vad är det som verkstaden gör? Tar de bara bort kabeln eller både och inkl metallbiten?


 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Man tar bort både metallplattan ( trottelbegränsaren) och U länken ( elkabeln)

Då får maskinen sin originaletrent på 70 kw 95 Hk. Det blir inte 113 Hk som
den vanliga z800 har.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top