Kawasaki z800/z800e

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Jag har kollat in denna mc och även provkört den. Ser bra ut och går bra. Tänkte kanske byta ut min mc till denna tills jag kollade upp vad det kostar att lämna in den för service. Jäklar, var dyr den är. Detta skulle jag betala hos Kenneths MC-Service i Göteborg: 100mil 3200kr, 1200mil 5700kr, 2400mil 7300kr. Visst det är 1200mils intervall mellan varje service men ändå. Då är min mc ganska billig trots allt. Nej, det blir ingen Z800. Så ni som har köpt Z800, kollade ni upp vad service kostar innan ni köpte den?

Låter som din service kille tar i lite väl mkt i prissättning:va.. nu har jag bara gjort min 100 mila än så länge men den gick på 1500 spänn. och tror inte 600 servicen är speciellt dyrare heller. Mc-kompaniet i Väring lite utanför Skövde är där jag servar min hoj :)
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Jag har kollat in denna mc och även provkört den. Ser bra ut och går bra. Tänkte kanske byta ut min mc till denna tills jag kollade upp vad det kostar att lämna in den för service. Jäklar, var dyr den är. Detta skulle jag betala hos Kenneths MC-Service i Göteborg: 100mil 3200kr, 1200mil 5700kr, 2400mil 7300kr. Visst det är 1200mils intervall mellan varje service men ändå. Då är min mc ganska billig trots allt. Nej, det blir ingen Z800. Så ni som har köpt Z800, kollade ni upp vad service kostar innan ni köpte den?


Det är därför du inte ska serva på Kenneths. Jag halverade min servicekostnad när jag servade min Honda CB600FA på Ahlqvist MC.

Service av z800, 100 mil kostar omkring 2000 kr på Johans MC, och dem vågar ta betalt. Resterande servicekostnad har jag dock inte koll på.
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Min blev inte heller billig 3400kr 100 milaren

Och det var till största del arbetskostnad (2500)
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jaha om allt går som det ska så är en grön/svart Z800 klar för hemleverans om cirka 1 vecka i vänta på regskyltarna.

Var och provkörde den och föll pladask. Det jag överraskades över var den silkeslena motorgången och gasrullen. Inga ryck utan väldigt jämn och fin.

Letade efter om det satt en styrdämpare monterad men icke. Väldigt kursstabil.


Har haft svårt att hitta mellanklass med bra bett i bromsarna och inte för mjuk i framgaffeln, tror jag hittade rätt till slut.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
nån som kan svara på ifall detta passar? alltså svensk regplåt etc, o ifall det är lättinstallerat:) http://www.amazon.co.uk/Tail-Tidy-K...UTF8&qid=1400497828&sr=8-2&keywords=z800+tail

Vart är reflexen ? om inte baklyktan har en inbyggd reflex är det kanske bättre och hitta en skylthållare med reflex monterad ?

Bara en tanke. kanske går att få tag i plastreflexer billigare. Skiljer ju cirka 500kr i pris med eller utan reflex ser jag på ebay.
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
nån som kan svara på ifall detta passar? alltså svensk regplåt etc, o ifall det är lättinstallerat:) http://www.amazon.co.uk/Tail-Tidy-K...UTF8&qid=1400497828&sr=8-2&keywords=z800+tail

Jag köpte denna till min hoj och den fungerar utmärkt. Inklusive lampa, dock inte reflex, men det borde väl gå att sätta på i efterhand relativt enkelt. Det är ändå inte dags för besiktning på ett bra tag ;-)

http://www.ebay.co.uk/itm/271439753966?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
de ända jag sett som är "fullständiga" är ju så pass mycket dyrare :p

Vart är reflexen ? om inte baklyktan har en inbyggd reflex är det kanske bättre och hitta en skylthållare med reflex monterad ?

Bara en tanke. kanske går att få tag i plastreflexer billigare. Skiljer ju cirka 500kr i pris med eller utan reflex ser jag på ebay.
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Jag köpte denna till min hoj och den fungerar utmärkt. Inklusive lampa, dock inte reflex, men det borde väl gå att sätta på i efterhand relativt enkelt. Det är ändå inte dags för besiktning på ett bra tag ;-)

http://www.ebay.co.uk/itm/271439753966?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649


bra tips! då köpte du mini blinkers till eller ?=) är det en superenkelt ingrepp att byta blinkers? jag har aldrig nånsin satt händerna i nåt som har med motorcykel att göra så är helt grön
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
bra tips! då köpte du mini blinkers till eller ?=) är det en superenkelt ingrepp att byta blinkers? jag har aldrig nånsin satt händerna i nåt som har med motorcykel att göra så är helt grön

Yes, köpte blinkers separat. Vanliga LED mini-blinkers ifrån Ebay.

Det är inte särskilt avancerat, men kan vara riktigt frustrerande, trångt och tidskrävande. Jag vet inte hur andra gör, men själv klipper jag originaltrådarna, köper skarv och kopplar på nya med en hel del eltejp. Kan behöva köpa till brickor till de främre. På Z800an fick jag dela på hela tailen för att komma åt ordentligt med sladdar osv. Ingenting som kan gå sönder, men som sagt, frustrerande.

Problemet jag har nu är att LED-blinkers blinkar fortare än vad som är tillåtet. På min gamla Z750 -10 så kunde man sätta dit ett plug-and-play relä, men har inte hittat något till z800. Så tills vidare blinkar det väldigt fort. Någon annan som har löst det på sin z800?
 

Hunden

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z800 -14
Last edited:

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Nuså har jag gjort min första lite längre resa med hoj blev totalt 80 mil fördelat på två dagar:) måste säga att jag är enormt impad av åkkomforten på hojen då det bara stannades för tankstop:) det ända var väl att man fick lite träsmak i slutet men vafan det utjämnades med åkglädje :D Nu är bara saken den, märkte det inte var allt för bekvämt med rygga, vet någon nått om några praktiska väskor som inte ser allt för fula ut och fortfarande behåller hojens look?:)
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Nuså har jag gjort min första lite längre resa med hoj blev totalt 80 mil fördelat på två dagar:) måste säga att jag är enormt impad av åkkomforten på hojen då det bara stannades för tankstop:) det ända var väl att man fick lite träsmak i slutet men vafan det utjämnades med åkglädje :D Nu är bara saken den, märkte det inte var allt för bekvämt med rygga, vet någon nått om några praktiska väskor som inte ser allt för fula ut och fortfarande behåller hojens look?:)

Jag har precis köpt denna, dyr, men ska vara det bästa med enkel på/avkoppling utan att den vidrör tanken. Hämtar den idag, kan ta bild på hur det blev...

http://adventuremc.se/sv/by-product...vo-engage-1680-ballistic-nylon-black-7-l.html

Som större väska tänkte jag Kriega US30, den har fått bra omdömmen på sporthoj, men den ligger längre fram i tiden...
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jaha då var jag och hämta hojen idag. Det är svårt och köra E4:an och försöka ta sig hem under 4000 varv :huvet kliar som fan i gashandtaget.

Jag kommer bli svårt att inte gasa på 160 mil tror jag det va.

Men jäklar vad stabilt spår den har. Påminner om CBR1000RR med styrdämpare på. Spåriga vägar i stockholm märks knappt när jag körde hem den.

Enda negativa jag upptäckt är den urusla vänd-radien. Känner mig som en blåval som skall parkera.... Men fan va gott det blir när den får släppas lös över 6000 varv.
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Jaha då var jag och hämta hojen idag. Det är svårt och köra E4:an och försöka ta sig hem under 4000 varv :huvet kliar som fan i gashandtaget.

Jag kommer bli svårt att inte gasa på 160 mil tror jag det va.

Men jäklar vad stabilt spår den har. Påminner om CBR1000RR med styrdämpare på. Spåriga vägar i stockholm märks knappt när jag körde hem den.

Enda negativa jag upptäckt är den urusla vänd-radien. Känner mig som en blåval som skall parkera.... Men fan va gott det blir när den får släppas lös över 6000 varv.

Eller så kör man lugnt till första service och struntar i varven.

Jag körde normalt men varvade aldrig över 6000 dom första 100a milen.
 

CRF_Niklas

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Triumph street triple r -16
Tja kul med en Z800 tråd. Kört 800mil med min gröna nu sjukt nöjd! Har Acra I kolfiber rensad bakdel mm.. I vinter blir det beställa katt ersättare å pc5 från ebay sen mapp på det kommer bli sjukt kul att se hur denna fina hoj blir med lite extra muskler.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Hej på er!

Går i tankarna på att köpa mig en Z800. Är det någon som vet om det på något sätt går att koppla ur ABS:en?
Tack på förhand!
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hej på er!

Går i tankarna på att köpa mig en Z800. Är det någon som vet om det på något sätt går att koppla ur ABS:en?
Tack på förhand!


Inte vad jag kan se i manualen. Dock är fram och bak ABS oberoende av varandra. Du får nog dra ur säkringen.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top