Byte av turboaggregat S1BG till TD0416t

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Peter: Antar att du syftar på fett-AFR, isåfall har du helt rätt.:hihi
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
En liten turbohistoria.
Dag 1:
Kära dagbok, idag gick det hål på en wastegateslang. Trycket steg till 1,5 bar och bränslet magrade ur pg av detta, afr ca 14,5.. Blev nervös då jag byggt maskinen för max 1,2 bar vid afr max 12,5. Tyvärr fick jag inte ur så mycket effekt för den täta originaldämparen satt på men det räckte iallafall till för bakhjulsåka på 4an. Det rykte lite extra ur avgasröret när jag stannade.
Dag 2:
Mcn åkte släpvagn till SFRO besiktning i Örebro, med lyckat resultat :) 79 db och ok teknisk besiktning, väntar på beslutet hem i brevlådan.
Dag 3:
Åkte sen till jobbet , fick på ett fett ställ i en omkörning som rätade upp sig. Tänkte att det var värst vilket klipp det var i motorn. Bromsade med bakbromsen efter någon kilometer, hände absolut inget. Nu kanske ni anar vart det är på väg. Väl framme på jobbet så är sving, bakhjul HELA bakramen indränkt i olja. Det formligen rinner olja efter nummerplåten. Har förmodligen sprayat ner några medtrafikanter på vägen vilket jag ber om ursäkt för. Vevhusventilationen fungerar mer som ett andra avgasrör.
Tog isär motorn och 2 kolvar spräckta i ringlandet.IMAG0111.jpg
Nya cylindrar o kolvar finns att plocka från hyllan hemmavid men surt att riva nu i finvädret.
Med gamla aggregatet hade detta inte hänt eftersom den laddade max 0,6 bar med den täta originaldämparen. Smakar det, så kostar det:)
Mer rapporter kommer.
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Aj, aj!! Bara att ta nya tag!! Hoppas du fått fart på den senare i sommar när jag flyttat hem :tummenupp
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
En liten turbohistoria.
Dag 1:
Kära dagbok, idag gick det hål på en wastegateslang. Trycket steg till 1,5 bar och bränslet magrade ur pg av detta, afr ca 14,5.. Blev nervös då jag byggt maskinen för max 1,2 bar vid afr max 12,5. Tyvärr fick jag inte ur så mycket effekt för den täta originaldämparen satt på men det räckte iallafall till för bakhjulsåka på 4an. Det rykte lite extra ur avgasröret när jag stannade.
Dag 2:
Mcn åkte släpvagn till SFRO besiktning i Örebro, med lyckat resultat :) 79 db och ok teknisk besiktning, väntar på beslutet hem i brevlådan.
Dag 3:
Åkte sen till jobbet , fick på ett fett ställ i en omkörning som rätade upp sig. Tänkte att det var värst vilket klipp det var i motorn. Bromsade med bakbromsen efter någon kilometer, hände absolut inget. Nu kanske ni anar vart det är på väg. Väl framme på jobbet så är sving, bakhjul HELA bakramen indränkt i olja. Det formligen rinner olja efter nummerplåten. Har förmodligen sprayat ner några medtrafikanter på vägen vilket jag ber om ursäkt för. Vevhusventilationen fungerar mer som ett andra avgasrör.
Tog isär motorn och 2 kolvar spräckta i ringlandet.View attachment 406098
Nya cylindrar o kolvar finns att plocka från hyllan hemmavid men surt att riva nu i finvädret.
Med gamla aggregatet hade detta inte hänt eftersom den laddade max 0,6 bar med den täta originaldämparen. Smakar det, så kostar det:)
Mer rapporter kommer.

Tråkigt det där, hände mig också en gång fast bara på en kolv.
Hoppas det snart är ihop igen för nu verkar sommarn kommit :)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jaha, då kommer fortsättningen. Kolvarna på hyllan var också spräckta. Skit.
Skall åka till en kompis med 2 extra motorer i eftermiddag och se om där finns några hela kolvar..
Verkar också som om kolvspelet i nikasilcylindrarna varit lite väl tight för turbo. Kommer förmodligen att använda min stålfodrade cylinderrad isrtället.
Rapport kommer på utfallet.
Det var kolv #2 och 3 som var spräckta, man ser också i avgasportarna att det gått magrare där än på cylinder #1 och 4. Kan bero på att tryckröret mynnar ut mellan förgasare 2-3. På zx9 från -00 och nyare används dessutom 5 enheter större huvudmunstycke på förgasare 2-3 (sugmotor) så jag ska göra detsamma för att minska risken för avmagring på de burkarna och förhoppningsvis även risken för spikning. Har en avlägsen fundering på att svetsa i avgastempmätare på alla 4 grenrör och justera in bränslet på varje cylinder tillsammans med lambdasonden för att minimera spikningsrisken.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Jaha, då kommer fortsättningen. Kolvarna på hyllan var också spräckta. Skit.
Skall åka till en kompis med 2 extra motorer i eftermiddag och se om där finns några hela kolvar..
Verkar också som om kolvspelet i nikasilcylindrarna varit lite väl tight för turbo. Kommer förmodligen att använda min stålfodrade cylinderrad isrtället.
Rapport kommer på utfallet.
Det var kolv #2 och 3 som var spräckta, man ser också i avgasportarna att det gått magrare där än på cylinder #1 och 4. Kan bero på att tryckröret mynnar ut mellan förgasare 2-3. På zx9 från -00 och nyare används dessutom 5 enheter större huvudmunstycke på förgasare 2-3 (sugmotor) så jag ska göra detsamma för att minska risken för avmagring på de burkarna och förhoppningsvis även risken för spikning. Har en avlägsen fundering på att svetsa i avgastempmätare på alla 4 grenrör och justera in bränslet på varje cylinder tillsammans med lambdasonden för att minimera spikningsrisken.

Jag körde med stålfodrade cylindrarna hela tiden och det hände som sagt bara 1 gång, vad gäller bränslet så har jag för mig att även original så sitter det större huvudmunskycken på 2-3 förgasare vilket borde vara klokt att forsätta med nu med överladdning.
/Med vänlig hälsning Björne
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Då blev det nya kolvar istället:) Toppackning, kolvbultsknaster kommer i slutet på veckan.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg har en hel del orginalkolvar til ZX9R. Hvis du vil ha så kan jeg sende noen nestegang jeg er i Sverige :)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Hallå, Då spinner hon som en katt igen. Jag var förresten och regbesiktade med turbon på idag med godkänt resultat. Lyckan är total!! :)

Yngve: Jag hoppas att jag kan vänta till hösten med nya kolvarna.. Tack för erbjudandet!
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Vad hade du för intyg med dig?
Grattis förövrigt!!! :tummenupp
Tack!
Jag hade med mig 2 st SFRO-protokoll samt byggbeskrivning. SFRO: Ett bullerprov och ett intyg där ändringarna fanns noterade. Byggbeskrivningen var en beskrivning över turbobytet, svingförlängning och bromsuppgraderingen.
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Halloj, jag använder min gamla tråd till att söka ett plenum till en zx9. Hoppas att det finns någon därute som har ett plenum liggande till kawa zx9-98 eller nyare.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Tack för svar men jag behöver ett nytt plenum till nästa mc.. Nån som har nåt?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vad är det för luftfilter du har klämt dit vid turbon? Ser lite mindre ut än andra såna filter jag letat runt bland..
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Det var ett filter som jag fick med mcn. Det var kapat snett med ett plåtlock fastlimmat på toppen. Troligen en tidigare ägare, Björne, som snidat till det, det funkade mycket bra.
Vad är det för luftfilter du har klämt dit vid turbon? Ser lite mindre ut än andra såna filter jag letat runt bland..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top