Utrustning som passar vardagslivet? Hur gör du?

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Går i planerna att sälja bilen och enbart ha kvar hojen. Detta skulle då innebära att hojen kommer användas mer i vardagslivet och inte enbart för nöjesåkning. Detta gör mig dock lite fundersam.

I nuläget består min utrustning av
* Hjälm
* Skinnställ (Två-delat)
* Racingstövlar
* Ryggskydd & Bröstskydd
* Handskar
* Underställ

Detta känns klockrent att ha för de lite mer gladare turerna :rofl
Men det känns inte så praktiskt i vardagslivet. Det känns inte riktigt möjlighet att ta hojen för att gå på Bio, eller att ta den till en vän för ett kort besök eller att göra något privat ärende.

Jag känner att jag behöver skaffa ny utrustning för vardagslivet, något som ger mig möjlighet att använda samma utrustning när jag kör som när jag inte kör och därmed slippa behöva byta om.

Spontant tänker jag mig någon i still med följande:
* Lindstrands Dundee jacka
* Lindstrands Wrap jeans
* TCX X-Street WP skor

Tanken är att hitta något snyggt som ger bra skydd och känns tryggt att köra med men också som går att använda när hojen är parkerad. Jag vet att jag kommer tappa en del säkerhetsmässigt, men det är väll bara att acceptera?

Jag kommer använda samma hjälm och handskar. Sen är frågan vad man gör med ryggskydd sätter man i ett i jackan eller använder jag det jag har? Bröstskydd känns inte hållbart.

Nu kommer dock ett par frågor. Tänker jag rätt? Kommer detta fungerar? Hur gör du?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Gör det inte. Jag hade bara hoj ett par år efter att ha haft bil. Värdelöst. Transportera nåt, åka fler än två, riktigt dåligt väder, halka, kyla osv.

behåll bilen.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Precis. Behåll bilen, testa hur det är att bara ha hojen och fungerar det: köp en billigare bil! Det kommer definitivt komma dagar då du är innerligt glad att du har just den där bilen ;-)
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Anledningen till att jag kommer sälja bilen är för att jag kommer flytta in till Göteborg. Jag ser då att mitt behov av bilen kommer att minska och detta behov är redan lågt.

Därmed kommer hojen och kollektivtrafik att fylla upp merparten av mitt behov. De få gånger jag dock skulle behöva en bil kommer jag att använda mig av en bilpool. Därför ser jag inte det något som problem att sälja bilen och därför är det inte aktuellt att behålla den.

Mina kostnader kommer att minska och det kommer vara fullt möjligt att använda mig av en bilpool.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tänkte först samma som de andra: Inte i Borås.
Men i Blöteborg går det nog.
Ett textilställ som inte utmärker sig för mycket funkar bra.
Det jag tycker är svårast är skor som fungerar att både köra och gå i som ger något skydd.
Behåll stället för aktiv körning.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Jag har ett Lindstrandsställ som jag fick en långsam lowsider i, det resulterade i ett totalkvaddat byxben, inga skador på mig så det skyddade ju bra men tyckte väl ändå det var lite väl lättrivet i knät?

kör bara med läder nu..

men det är ju sjukt bekvämt med allväders.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag har ett par Lindstrands Wraps och en Lindstrands Gobi på kroppen på soliga dagar. Wrapsen är faktiskt varmare än vad man tror. Mina Rev-It allvädersbyxor är mycket svalare. Att gå runt i Wrapsen på stan en sommardag går bort för mig, då tar jag hellre allvädersbrallan och kortbyxor under. Men jag är å andra sidan ganska varm av mig, så det funkar säkert för många andra.

Sidnot: Undrar om det kommer ett par skyddsbyxor med avtagbara ben. :D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har haft bara hoj till och från och det bästa är ett riktigt bra, svalt allvädersställ att dra över sina vanliga kläder och packväskor att låsa in ställ, stövlar, ryggskydd och hjälm i. Det är det ända sättet att få både komfort och någorlunda säkerhet.
Satsa på expanderbara väskor med tight montage så dom inte hindrar kösmitning.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Jag tycker det du hade tänkt dig, kevlarjeans, vettiga skor och jacka verkar perfekt. Huvudsaken är att man har grejer som man faktiskt pallar använda även vid korta turer, annars blir alternativet lätt inga skyddskläder alls.

Har själv ingen bil (inget B-körkort ens), använder ett superventilerat textilställ ovanpå vanliga kläder som alternativ till helstället om jag ska göra nåt kortare ärende, men jag är faktiskt lite inne på samma linje som du, skaffa nåt som ser mer "normalt" ut. Inte jättekul att stövla omkring på stan i ställ... fast det hade ju gått att lösa med packväskor iofs, som Josef säger.
 

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Hunneberga
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Gå in en butik o snacka dom om något vet.
Jag kör 90% i allväders från lindströms och är riktigt nöjd med detta.

Lägg några kr extre vid köp bara så får du oftast fördelar
som bättre ventilation, fickor, foder o tvättmöjligheter.
Öppningsbar hjälm e rätt skönt.

Kort o gott kolla hur dom som jobbar på mc gör, poliser te.x :tummenupp
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Bra val av skor! Skönaste skorna jag haft nästan förutom att de blir lite varma på sommaren. Passar bra att gå omkring i och ingen tänker på att det är mc-boots. Att de sedan inte skyddar smalbenen om jag slår i dem i styret vid en vurpa är en risk jag tar i de situationer du nämner ovan. I övrigt: Skinnjacka, jeans, ryggskydd.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om folk slutar va så prylkåta och bara kör istället blir hojägandet mycket roligare.
Torr och varm, visst!
Dubbla rymddräkter för att sätta sig på en hoj? Nej!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har inte bil på sommaren, köper billiga skitbilar över vintern istället som man sedan kan sälja för samma slant på vårkanten till någon glad stackare. Då slipper man besiktningar, servicar och skatten på bilen. :tummenupp
På sommaren kör jag hoj, till jobbet och på mysturer till vardags har jag en skinnjacka, ett par MC-jeans och ett par touringstövlar som funkar att gå i, förutom ryggskdd, handskar och hjälm som är samma jämt.
Har alltid ryggsäck med mig när jag kör till jobb (pga jobbdatorn) som jag dessutom kan dra med regnställ och skor i. Jag har 7-9 mil till jobbet nu...
Jag har dock ett par vanliga jeans med mig, eftersom att MC-jeans inte är speciellt svala.

Tidigare, när jag bara hade någon halvmil till jobbet hade jag ett par skinnbrallor (istället för mcjeans) som jag bara drog på över ett par vanliga jeans, så kunde det regna bäst det ville, för det hann ändå inte igenom skinnbrallorna på vägen in till jobbet.

Det alla säger om att hojen är så opraktisk och att man inte kan lasta m.m....
De flesta tunga/skrymmande prylar kan man få hemkörning på, resten går att lasta på hojen.
Visst, det blir ingen månadshandling på livsmedel, men å andra sidan är det billigare att handla på veckobasis, eller för 2-3 dagar. (Man slänger inte lika mycket)
Och man är ändå ensam i bilen i stort sett alltid, iaf jag... Ska man vara flera borde ju någon av de andra ha en bil, och då kan man ju vara hygglig och pynta bensin eller nåt istället.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Efter att ha läst igenom samtliga svar så känns det som att min initiala tanke inte är så fel ute ändå. Det som har nämnts men som jag har missat är att vissa av er säger att det finns risk att det blir varmt för mig iaf. Vilket känns rimligt de förstärkta kläderna skall ju trots allt klara en vurpa i värsta fall och då behöver det vara lite tåligare vilket gör att de avleder värme sämre.

Jag funderar dock över hur ni gör med ryggskydd. Skall jag använda mitt Dainese Wave ryggskydd eller köra med något integrerat i jackan? Hur gör ni?

I vilket fall så blir det att knalla in hos några mc-butiker och se vad personalen har att säga. Borde bli lite klockare efter det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter att ha läst igenom samtliga svar så känns det som att min initiala tanke inte är så fel ute ändå. Det som har nämnts men som jag har missat är att vissa av er säger att det finns risk att det blir varmt för mig iaf. Vilket känns rimligt de förstärkta kläderna skall ju trots allt klara en vurpa i värsta fall och då behöver det vara lite tåligare vilket gör att de avleder värme sämre.

Jag funderar dock över hur ni gör med ryggskydd. Skall jag använda mitt Dainese Wave ryggskydd eller köra med något integrerat i jackan? Hur gör ni?

I vilket fall så blir det att knalla in hos några mc-butiker och se vad personalen har att säga. Borde bli lite klockare efter det.

Jag kör med mitt vanliga dainese-skydd. Jag har ett knox med, som är kortare men det har jag slutat använda. Det är inget besvär att köra med ryggskyddet, det är väl möjligtvis när man stannar och ska göra något annat som det blir lite jobbigt att ha med sig, men ska man till jobbet eller hälsa på någon eller nåt sånt så hänger man ju av sig det där man hänger av jackan. Hjälmen är generellt sett ett större bryderi, iaf för mig. ;)
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
+1 på Ulvhamne. Jag kör också med ett vanligt separat ryggskydd och tycker inte att det är så himla jobbigt som att ta rätt på hjälmen. Sitter jag på ett café hänger jag ju bara upp både ryggskydd och jacka på stolsryggen medan hjälmen ska knös ner på ett bord eller vid fötterna med risk för att någon sparkar iväg den...
 
Last edited:

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Ryggskyddet ser då ut att vara minsta problemet. Frågan är då, vill man gå på allväderställ och ha de riktiga kläderna under? Eller tror vi mer på jacka och jeans?
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Jag har ingen bil utan använder hoj och lokaltrafik enbart. Visserligen har jag två hojar beroende på väder. Har också lite olika kläder beroende på körning och väder. Som lättast har jag kevlar-jeans och kevlar-hoddie på sommaren, ser det som bättre skydd än inget. Går jag typ på grönan så låser jag in mc-kläder med jag har skoj.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nu är jag köldvan när jag springer omkring,tältar runt även på vintern men jag använder en setup med kläder även till några minus när jag jobbar ibland och skall på ärenden och inte vill köra hardcore varianten med kläder.

1.Mellanunderställ - mellanlagerställ som är lite tjockare än vanliga underställ
2.Biltema armbågskydd,benskydd och ett Dainesse ryggskydd.
3.Detta toppat med Jeans och vanlig jacka , helst Goretex - balacklava då också naturligvis.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ryggskyddet ser då ut att vara minsta problemet. Frågan är då, vill man gå på allväderställ och ha de riktiga kläderna under? Eller tror vi mer på jacka och jeans?

Det är lite av en smaksak/vädersak. :)
Jag har inget allväderställ, men har tänkt skaffa ett så jag slipper frysa på våren/hösten när jag kör till/från jobbet.
Jag kommer nog isf skaffa ett som är lite beständigt mot väder och vind, samt har urtagbart foder eftersom att jag är skapligt varmblodig som det är, och vill kunna använda det mer än när det är under 10 grader.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top