BMW R75/6 CaféR

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Hej!

Jag tänkte posta en byggtråd på mitt nya projekt. Jag har tidigare snyggat till en Triumph Daytona och tjejens SV650. Men när husköp vart aktuellt sålde jag bort Daytonan och la pengarna och energin på att renovera garaget och delar på huset.

Så jag börjar med att visa några bilder på garagerenoveringen.

När vi köpte huset så följde ett kallgarage med dålig dränering.
IMG_7509.jpg
Vi började med plasta in hela garaget, glesa och byta fönster
IMG_8750.jpg
OSB + Gips + packel och gumman
I helgen hade vi hjälp av Festtool när vi slipade garaget. Den var grymt bra men j&#22.jpg
Dränering av baksidan och runt garage och avrinning av dagvatten
IMG_9417.jpg
Betongplattan lutade åt helt fel så vi flytspacklade
IMG_0928.jpg
Klicker i garage kändes helrätt
IMG_1033.jpg
Och där rullade objektet in i ett hyfsat färdigt garage!
IMG_2088.jpg

Fortsättning följer!
 
Last edited:

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 SMC -04
Grymt fräscht garage! Ska bli spännande att följa detta, prenumeration lagd :tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Gött ska visa detta för min dotter, hon ska bygga på en R75 en gammal polishoj......
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Orsaken till att det vart en gammal BMW var att jag ville ha en förhållandevis billigt objekt att bygga på som har så mycket karaktär som möjligt, och jag verkligen älskar Airhead stuket på BMW´n. Helföräkring på denna är 58kr/månaden och skattefri. Det passar bra nu när man är villaägare :tummenupp

Stuket jag är ute efter är det klassiska Caféracer stuket. En MC strippas från allt som inte gör den snabbare och lättare. Cliponstyre, bättre fjädring, bättre bromsar, liten Cafébakdel.

Där emot skall den likna en modern tappning av en klassisk Caféhoj. Jag ska alltså använda modernare teknik. T.ex USD gaffel från modernare sporthoj, bromsar från modern sporthoj, Ledbakljus, osv.

Motor skall behållas orörd i första skedet.
 

Bifogat

  • IMG_2352.jpg
    IMG_2352.jpg
    230.4 KB · Visningar: 850
  • IMG_2362.jpg
    IMG_2362.jpg
    222.9 KB · Visningar: 626
  • IMG_2372.jpg
    IMG_2372.jpg
    233.1 KB · Visningar: 651
  • IMG_2376.jpg
    IMG_2376.jpg
    237.2 KB · Visningar: 701
  • IMG_2381.jpg
    IMG_2381.jpg
    234.3 KB · Visningar: 786
  • IMG_2667.jpg
    IMG_2667.jpg
    236.9 KB · Visningar: 709
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Kul! Blir lite avis!
Den ser ju klar ut redan på bild 3!!
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
klar? haha ja nästan. Där håller jag på att flytta tankfästet för att sänka tanken i framkant. En Aprilia RSV gaffel utan lager är bara testmonterad. Har dock inte löst hur jag ska fästa den. Det finns inga lager som passar så jag måste nog få en ny axel svarvad.

En liten efterlysning: Övre styrkronan, bromsok fram till samma och hjulaxel till en RSV mille ca 99-00.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Härligt! Min är en gammal poliskörskolehoj, det är en 1975á, köpt av en farbror som var 75 år gammal som haft den sedan -83.

Den här är en 78 tror jag som är efter hennes morfar. Tanken är att hon ska sälja lite prylar från den. Ser du sätter på en bättre gaffel, känner att jag väl få min dotter på samma spår men hennes kille bygger bobbers m,m och där är inte väghållning nått man diskuterar.
IMAG0593.jpg
IMAG0594.jpg
IMAG0595.jpg
 
Last edited:

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Den här är en 78 tror jag som är efter hennes morfar. Tanken är att hon ska sälja lite prylar från den. Ser du sätter på en bättre gaffel, känner att jag väl få min dotter på samma spår men hennes kille bygger bobbers m,m och där är inte väghållning nått man diskuterar.

Låter intressant! Men det ser ut som en -73 eller -74, då det är en /5. Min är en /6 som kom -75, skillnaden är bland annat 5 växlad låda, skivbromsar fram, kickstart försvann.

Jag tog beslutet att byta gaffel för jag ansåg att det skulle vara lika dyrt och minst lika besvärligt att korta slagländen, öka förspäningen och hårdare dämpning i originalgaffeln. För att inte prata om bromsarna.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag har kronor till en daytona 675 -11 ( 500:- kanske de är inte ett märke på den ) kan mäta Ø på dem om du vill även komplett frambromsar till Ducati ST4S med pump. Säg till om det kan vara nåt å detta lär ju bli kul själv ska jag börja bygga nu med nu när vespamotortransplantationen är klar :)
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Frambromsarna låter helt klart intressant om priset är rätt! Som jag förstått det så är det samma bromsar på Ducati som på Aprilas Showa gaffel. Jag mätte C-C till 65mm för bultinfästningen så du får gärna kolla på dina.

Det lutar åt att jag återanvänder BMW´s styrkroneaxel och ber någon svarva en bussning så att den passar aprilias nedre gaffelkrona, dock så är BMW´s övre styrkrona endast en 4mm plåt så det krävs någon form av gängad bussning för att ta sig igenom aprilias betydligt grövre styrkrona och samtidigt få hållbar styrning.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Bild 1: Skissar bakdel i skala 1:1
Bild 2: Fast tejpad bakram :näsblod
Bild 3: Test av första skissen dock följde linjerna dåligt
Bild 4: Flera skisser blir det senare
Bild 5: Här är jag rätt nöjd faktist. Observera att grenrören hamnat upp och ned :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_2680.jpg
    IMG_2680.jpg
    226.4 KB · Visningar: 456
  • IMG_2684.jpg
    IMG_2684.jpg
    225 KB · Visningar: 449
  • IMG_2686.jpg
    IMG_2686.jpg
    167.9 KB · Visningar: 474
  • IMG_2691.jpg
    IMG_2691.jpg
    234.3 KB · Visningar: 469
  • IMG_2701.jpg
    IMG_2701.jpg
    213.9 KB · Visningar: 776

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Äntligen lite boxer gefreut på Sporthoj!

Gillar grenrörsdragningen:tummenupp
Vad blir det för ljuddämpare?
I mina ögon skulle ett högdraget Supertrapp på var sida sitta fint för att väga upp den enorma men faktiskt snygga tanken. Känns lite vintage racing och passar bra med nya dragningen av grenrören också.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ett till bygge på gammalt härke med boxerknota och nyare sporthojs prylar !
Du har ju visat förr att du kan bygga så detta ska bli kul att följa.:tummenupp
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Äntligen lite boxer gefreut på Sporthoj!

Gillar grenrörsdragningen:tummenupp
Vad blir det för ljuddämpare?
I mina ögon skulle ett högdraget Supertrapp på var sida sitta fint för att väga upp den enorma men faktiskt snygga tanken. Känns lite vintage racing och passar bra med nya dragningen av grenrören också.

Själv tror jag Supertrapp blir alldeles för grov och klumpigt. Har inte bestämt mig för någon ljuddämpare utan avvaktar tills bakdelen och stuket på hojen börjar närma sig färdigt, det är viktigt att det harmonierar med allt annat. $T2eC16RHJH0FG0zNY8GNBR)F4cgB-w~~60_12.jpg Dock är jag lite inne på denna.

Tanken för övrigt kammade jag hem från Ebay och kommer från en BMW R90/7. Tycker den passar perfekt!
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Ett till bygge på gammalt härke med boxerknota och nyare sporthojs prylar !
Du har ju visat förr att du kan bygga så detta ska bli kul att följa.:tummenupp

Tackar Pucken! Jag är enormt laddad för detta projekt, detta är det första projektet jag inte behöver ta hänsyn till att hojen skall gå att återställa och jag känner att jag kan ändra det mesta. Dessutom är det det första projektet jag gör i mitt egna garage vilket känns enormt roligt! Daytonan gjorde jag i ett studentrum i Umeå och Moas SV650 gjorde jag i en skrubb på mitt förra jobb.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top