Hur ofta och vem servar din fjädring?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vet inte hur det är gjort på "OEM" Öhlinsprodukter men för att undvika misstag är det bäst att leta reda på beteckningen som borde vara stämplad på dämparen ..

(Obs, bilden visar en yamahadämpare)..rps20191210_184441.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
OEM-stötdämparen till en 1198S är med största sannolikhet Öhlins artikelnummer DU 811.

Komplett tätningspaket heter 05129-04. Om du ska krångla och byta smådelar inuti tätningspaketet så heter skrapringen 01031-02, x-ringen 01027-01, stödringen 01032-01 och den utvändiga o-ringen 00576-01. Jag rekommenderar att byta komplett tätningspaket då det inte är väldans lätt för en amatör att montera x-ring och skrapring på korrekt sätt.

Om läckaget mot förmodan beror på repig kolvstång så heter den 05500-16.

Har stötdämparen gått orörd under 10+ år så kan det nog vara dags för en service. Även om en sådan service görs med minsta möjliga budget så skulle jag inte snåla med o-ringarna till frikolv och behållargavel. Den på frikolven heter 00338-26 och den på behållargaveln heter 00338-04.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är ju inte direkt mitt i säsongen så det är väl bara att skicka den på service så fixar dom packning efter att dom tagit isär och mätt den.

Eller om du gör jobbet själv så plocka isär och mät.

Eller mät kolvstången och ytterdiameter på seal head och byt hela locket.

Har inget bra/säkert sätt att hänga upp hojen på, så ser gärna att de har rätt grejer hemma när jag plockar av den, få den fixad, sätta tillbaka den under kortast möjliga tidsrymd. :)

Enl mina anteckningar DU811 på 1198S, DU511 på 1098S.

Tack!

Vet inte hur det är gjort på "OEM" Öhlinsprodukter men för att undvika misstag är det bäst att leta reda på beteckningen som borde vara stämplad på dämparen ..

(Obs, bilden visar en yamahadämpare)..

Har försökt att se den beteckningen medan dämparen sitter kvar på plats men det gick inte.

OEM-stötdämparen till en 1198S är med största sannolikhet Öhlins artikelnummer DU 811.

Komplett tätningspaket heter 05129-04. Om du ska krångla och byta smådelar inuti tätningspaketet så heter skrapringen 01031-02, x-ringen 01027-01, stödringen 01032-01 och den utvändiga o-ringen 00576-01. Jag rekommenderar att byta komplett tätningspaket då det inte är väldans lätt för en amatör att montera x-ring och skrapring på korrekt sätt.

Om läckaget mot förmodan beror på repig kolvstång så heter den 05500-16.

Har stötdämparen gått orörd under 10+ år så kan det nog vara dags för en service. Även om en sådan service görs med minsta möjliga budget så skulle jag inte snåla med o-ringarna till frikolv och behållargavel. Den på frikolven heter 00338-26 och den på behållargaveln heter 00338-04.

Stort tack för all info, Alatalo! Den har ju gått 10 år orörd, så får nog göra en hel service och inte bara byta den läckande packningen. Annars är ju risken att någon annan packning pajar snart och då blir det av med allt en gång till och det undviker jag helst. :tummenupp
 
Last edited:

yelworC

herzattacke
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Daschland
Hoj
Skitjävladucati
Tips,köp ett Abbastand,då kan du även plocka av framgaffeln och få oljan bytt i den. Kör dom sedan till Biscaya som är Öhlins auktoriserade och förhållandevis billiga för att vara märkesverkstad.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tips,köp ett Abbastand,då kan du även plocka av framgaffeln och få oljan bytt i den. Kör dom sedan till Biscaya som är Öhlins auktoriserade och förhållandevis billiga för att vara märkesverkstad.

Om texten var till mig, så tack! Ett sådant där Abba Stand verkade ju fiffigt, men vill helst inte lägga pengar på ett tredje stöd. :) Har ett fram och ett bak redan, men nästa gång jag köper hoj så ska jag ta mig en titt på Abba Stand med en gång. Och Biscaya undviker jag helst! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top