Hur ofta och vem servar din fjädring?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag sänder allt till Jocke, ingen annan får pilla på mina fjädrar samt förlitar mig på honom, trots vissa saker som uppståt. Solen har även mörka prickar dvs...

Så här tycker inte jag att man får skriva!!!! SLAPPT och DÅLIGT!!!!!! Säg som det är istället för att sitta och antyda saker!!!! Skärpning!!!
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Hmmm, har kört 2 säsonger utan att röra min fjädring, kanske är dags då :3freak

Brukar typ smörja kedjan och bara gasa :tuttar

Skärpning Ohlzen för helvete :fakta
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Servar så mycket jag kan själv. Blir oftast en service runt 1000km. Rengörning/koll betydligt oftare. Men lämnade iväg för en större modifiering av min nuvarande bakdämpare till Watz då han hade grejer som passade för det. Annars har jag låtit Öhlins Roeske eller René på SO Products låta göra service då jag litar fullt på dom och dom är grymma killar som varit med i GP/WSBK men ändå håller RRR högre. Har även fått jobba ihop med Züpin och dom var vettiga och gav bra tipps på hur man mekar och vad man ska tänka på när man ställer in fjädringen. Dom var även duktiga på alla dåliga Svenska ord. Så tror dom jobbat med Svenskar förr! :tungan
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Bump! Hur kommer jag i kontakt med Fredrik Watz, han är ju svårare att hitta än själva fantomen:fakta!!

Har hört att han håller på med fjädring samt att han ganska bra?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Denna tråden var bortglömd av mig! :)

Kan bara, för kännedom gällande öhlins ttx-bakdämpare, säga att mer än 20 timmar hård banåka eller race är nog inte att rekommendera om man vill ha livslängd på dämparen.
Oljan var inte vacker senaste bytet, då hade den gått 17 timmar, förvisso var detta förra säsongen i värmen så kanske att det tog lite hårdare, men inget race.

Att fortsätta gasa med dålig olja resulterar bara i byte av de delar oljan smörjer.

De byten som landar kring rekommenderade 10 timmar ser oljan helt ok ut, när jag varit tvungen(för fjädermeken inte haft tid)att sträcka ut intervallet mot 20 har det synts på färgen att det finns en anledning till maxtiden.

Har samma dämpare sen 2012 och funktionen är perfekt, bytt några tätningar i förebyggande och några shims men inget större, tror det är en bra idé att serva i tid istället för som några gör och kör tills det blir problem iaf. om man värdesätter bantiden.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Denna tråden var bortglömd av mig! :)

Kan bara, för kännedom gällande öhlins ttx-bakdämpare, säga att mer än 20 timmar hård banåka eller race är nog inte att rekommendera om man vill ha livslängd på dämparen.
Oljan var inte vacker senaste bytet, då hade den gått 17 timmar, förvisso var detta förra säsongen i värmen så kanske att det tog lite hårdare, men inget race.

Att fortsätta gasa med dålig olja resulterar bara i byte av de delar oljan smörjer.

De byten som landar kring rekommenderade 10 timmar ser oljan helt ok ut, när jag varit tvungen(för fjädermeken inte haft tid)att sträcka ut intervallet mot 20 har det synts på färgen att det finns en anledning till maxtiden.

Har samma dämpare sen 2012 och funktionen är perfekt, bytt några tätningar i förebyggande och några shims men inget större, tror det är en bra idé att serva i tid istället för som några gör och kör tills det blir problem iaf. om man värdesätter bantiden.

Servar du själv?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Servar du själv?

Fram fixar jag själv, tar hjälp med shims och sådant men oljebyte och rengörning sköter jag.
Har alla verktyg till det så det är inga problem, kör inte tryckat gaffelkit av den anledningen.

Bak har jag en som fixar sen ett gäng år tillbaka, samma som hjälper mig med shimsning och om det kommer någon förändring i mitt gaffelkit så jag är uppdaterad.

Tänkte skaffa grejer men har ju ingen möjlighet att få varken servicemanual eller uppdateringar så det är helt klart värt att ta hjälp med det, har denna säsongen en extradämpare så jag kan byta i tid även om han inte har tid att serva med så jag klarar en hel säsong utan att behöva överköra dämparna. :)

Men, visst kostar det lite, bakdämparen har kostat mer i service än inköp nu men så funkar den ju med. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är glad för tråden som gav mej en spark att äntligen ta tag i bakdämparen.

Gaffelbenen har såklart servats regelbundet och fått Öhlinsinsatser så när hojen gått 8k (gat) mil köptes en TTX36, tänkte originalet borde vara på upploppet, särskilt då dämparen är monterad 4cm från avgassystemet :gnissla

Tog isär bakdämparen i lördags och vätskan var inte av denna värld, tunn som vatten och svart som sot, ägnade säkert 5min åt att be dämparen om ursäkt :rodnar

Tacksam för att den öht funkat så länge och inte skadats av "svartsoppan" var det ren lycka att få justera in den igen :)

rps20190730_175850.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Notera att en svart olja inte nödvändigtvis betyder att oljan är dålig. Precis som med motorolja så är det bara ett tecken på att oljan verkligen gör ett av sina jobb, det vill säga att den rengör stötdämparen genom att ta upp och lösa smuts, skit och andra partiklar.

Däremot - när stötdämparen öppnas och man ryggar tillbaka på grund av en unken svaveldoft, då är oljan definitivt förbrukad. Då har oljans molekylkedjor börjat brytas sönder och då ändras också oljans viskositet och den dämpning som stötdämparen genererar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Notera att en svart olja inte nödvändigtvis betyder att oljan är dålig. Precis som med motorolja så är det bara ett tecken på att oljan verkligen gör ett av sina jobb, det vill säga att den rengör stötdämparen genom att ta upp och lösa smuts, skit och andra partiklar.

Däremot - när stötdämparen öppnas och man ryggar tillbaka på grund av en unken svaveldoft, då är oljan definitivt förbrukad. Då har oljans molekylkedjor börjat brytas sönder och då ändras också oljans viskositet och den dämpning som stötdämparen genererar.
Det är sant, färgen säger inte allt.
Min dämpare verkar klarat sej bra för den gamla vätskan luktar inget konstigt så den lär inte vara väldigt oxiderad.

Däremot var viskositen inte särskilt bra.

Nu lär jag väl bli utbuad men den dämparen är inne på sin 6e säsong och har avverkat ca 7000mil (på gata), olja aldrig bytt..
Har dock inte uppfattat den som katastrofal så det var nog dags att byta :tummenupp :)
 

Joanyh

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Varberg
Hoj
CBR1000RR 2006
Intressant tråd! Någon som känner någon som kan utföra service på en bakdämpare(Öhlins) runt Varberg?

//Joakim
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lite så ja, tidigare sena service så har han nämnt att oljan börjat bli mörk, denna gången var det riktigt skitig och luktade lite illa, denna gången sparade han till och med oljan så jag skulle få se själv.
Men som sagt, var ju från förra året och det var ju varmt på riktigt då, för att vara sverige iaf., sen är jag nog lite snabbare nu med.
Inte mycket men lite, betydligt högre lägstanivå framförallt. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att ofta har de skumdämpande additiven tagit slut först när dämparen börjar känns dålig.

Inte för att jag gjort någon kemisk analys men oljan kan ibland skumma ganska ordentligt när man tar isär.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Vet att många hänger på FB men jag testar här iaf :yoparty Har planer på att serva både bakdämpare och framgaffel inför kommande säsong. Tips på vem man lämnar till mottages tacksamt. (Watz, Öhlinsjocke..?) Skicka gärna PM eller ännu bättre mail :tummenupp
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det var ju bra jag hittade den här tråden just precis nu! :)

Min bakdämpare har börjat läcka olja, så dags för ny packning och såklart oljebyte. Ringde upp ett Öhlins service-center här i Göteborgstrakten men de visste inte vilken modell av dämpare som sitter på en Ducati 1198S 2009 och kan därför inte beställa hem någon packning.

Tog då kontakt med Öhlins typ återförsäljare i Sverige, men de vet inte heller vilken dämpare som sitter där bak.

Har provat att maila Ducati också, men inte fått något svar ännu.

Finns det någon här som med 100% säkerhet kan säga vilken modell det är? :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var ju bra jag hittade den här tråden just precis nu! :)

Min bakdämpare har börjat läcka olja, så dags för ny packning och såklart oljebyte. Ringde upp ett Öhlins service-center här i Göteborgstrakten men de visste inte vilken modell av dämpare som sitter på en Ducati 1198S 2009 och kan därför inte beställa hem någon packning.

Tog då kontakt med Öhlins typ återförsäljare i Sverige, men de vet inte heller vilken dämpare som sitter där bak.

Har provat att maila Ducati också, men inte fått något svar ännu.

Finns det någon här som med 100% säkerhet kan säga vilken modell det är? :)

Det är ju inte direkt mitt i säsongen så det är väl bara att skicka den på service så fixar dom packning efter att dom tagit isär och mätt den.

Eller om du gör jobbet själv så plocka isär och mät.

Eller mät kolvstången och ytterdiameter på seal head och byt hela locket.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top