REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44
    #6 R-600 2014 Sandfållans avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Hoj
    600rr

Hur ofta och vem servar din fjädring?

Försöker kolla över hur jag ska göra med fjädringen inför nästa säsong, Hur gör ni erfarna?

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Skickar bak till Jocke innan den rullat 20timmar, fram sköter jag själv men då har jag bara kolvkit i orginalcartridgen, det blir oljebyte ett par gånger under säsongen och än har inte schimsen blivit synligt slitna men ska byta till våren ändå.

Funderar på att fixa grejer så jag kan serva bak själv med men det är ju rätt bekvämt att skicka iväg skiten med.....
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Reg.datum
    feb 2013
    Hoj
    600rr
    Hur får man tag i myten/legenden den onåbare Öhlins Jocke ?

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av Sandfållan Visa inlägg
    Hur får man tag i myten/legenden den onåbare Öhlins Jocke ?
    Mail eller tele, funkar för mig.

FJJ RACING
    Senast redigerat av He rik den 2013-12-28 klockan 17:15.

Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    K1200S, FE450
    och där fyllde du just jockes email med spam från varenda spambot på internet :P gyllene regel att aldrig skriva ut e-mail elelr telefonnumemr i klartext finns bot'ar som söker efter sånt hela dagarna
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

Ijenklien så... laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    En vinter fick jag för mig att ta isär och smörja leder och axlar i länkage och sving. ZX-6:an jag då tävlade med, visade sin förtjusning över att bli gullad med genom att vobbla hela varvet runt Sviestad. När allt kunde röra sig lika lätt som det var tänkt igen, var det bara att försöka anpassa fjädringen till den nya verkligheten. Något att tänka på?

Gasar hellre än bra Q_Ball_Racings avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    2014 stormtrooper 1000
    lånar tråden lite, och det är ej ens rejsing jag frågar om.

men hur ofta ska/bör man serva fjädring/framgafflar/gaffel olja på sin mc som används för gatbruk???
    a good friend will bail you out from jail, but a true rider will be sitting next to you and say....damn! that was fun.

Medlem WESTs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Husaberg 650 / Peugot Trekker Tuned.
    Blogginlägg
    2
    Fredrik Watz Linköping servar bygger om.

Reg.datum
    feb 2013
    Hoj
    600rr
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Fredrik Watz Linköping servar bygger om.
    Watz är väl nästan lika omöjlig att få tag i som Jocke?

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    För att svara ärligt på frågan i rubriken - aldrig och jag själv. Och svaret aldrig beror alltid på att jag har en ny inställning, setting, detalj eller ett helt koncept att testa långt innan det som sitter i hojen har kommit i närheten av ett respektabelt serviceintervall. Därför kan jag inte påstå att jag någonsin servar min fjädring just för att den behöver service...

Annars bör ett serviceintervall bestämmas av hur mycket man kör och i vilken miljö man kör. Dessutom är ordet service något luddigt. Beroende på vem man frågar kan det betyda allt mellan ett enkelt oljebyte och helrenovering med en massa nya slitdelar.

En vanlig svensk roadracer eller frekvent trackdayåkare bör serva sin fjädring i alla fall en gång per år. Denna service bör innehålla en fullständig demontering och rengöring av gaffeln samt naturligtvis ny olja. Då man ändå har gaffeln isär är det lika bra att slå i nya tätningar. Denna service bör också innehålla en fullständig demontering och rengöring av stötdämparen samt även här ny olja. På just stötdämparen finns normal mindre anledning att byta delar i förebyggande syfte (jämfört med gaffeln).

Om man kör mycket i en uppenbart smutsig miljö (vissa sydsvenskar ska ju iväg och åka RR i öknen...) eller mycket regnrace så skadar det inte med ett extra oljebyte i framgaffeln och en annan bra ide är att då och då ta ur stötdämparen, spraya ner den med WD40 eller liknande och sedan torka av den. Detta gör att framförallt tätningar och ledlager håller längre.

Jocke driver ett alldeles utmärkt servicecenter och jag kan rekommendera hans tjänster.
    The Build Quality Police

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av Klubba Visa inlägg
    och där fyllde du just jockes email med spam från varenda spambot på internet :P gyllene regel att aldrig skriva ut e-mail elelr telefonnumemr i klartext finns bot'ar som söker efter sånt hela dagarna
    Sånt hade jag inte en aning om, bäst ta bort då.

Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    För att svara ärligt på frågan i rubriken - aldrig och jag själv. Och svaret aldrig beror alltid på att jag har en ny inställning, setting, detalj eller ett helt koncept att testa långt innan det som sitter i hojen har kommit i närheten av ett respektabelt serviceintervall. Därför kan jag inte påstå att jag någonsin servar min fjädring just för att den behöver service...

Annars bör ett serviceintervall bestämmas av hur mycket man kör och i vilken miljö man kör. Dessutom är ordet service något luddigt. Beroende på vem man frågar kan det betyda allt mellan ett enkelt oljebyte och helrenovering med en massa nya slitdelar.

En vanlig svensk roadracer eller frekvent trackdayåkare bör serva sin fjädring i alla fall en gång per år. Denna service bör innehålla en fullständig demontering och rengöring av gaffeln samt naturligtvis ny olja. Då man ändå har gaffeln isär är det lika bra att slå i nya tätningar. Denna service bör också innehålla en fullständig demontering och rengöring av stötdämparen samt även här ny olja. På just stötdämparen finns normal mindre anledning att byta delar i förebyggande syfte (jämfört med gaffeln).

Om man kör mycket i en uppenbart smutsig miljö (vissa sydsvenskar ska ju iväg och åka RR i öknen...) eller mycket regnrace så skadar det inte med ett extra oljebyte i framgaffeln och en annan bra ide är att då och då ta ur stötdämparen, spraya ner den med WD40 eller liknande och sedan torka av den. Detta gör att framförallt tätningar och ledlager håller längre.

Jocke driver ett alldeles utmärkt servicecenter och jag kan rekommendera hans tjänster.
    Du har PM!
    mvh
    mozz
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

Medlem WESTs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Husaberg 650 / Peugot Trekker Tuned.
    Blogginlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Sandfållan Visa inlägg
    Watz är väl nästan lika omöjlig att få tag i som Jocke?
    hmm Ja....

Mas. VBKs avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    2010 Yamaha FZ1n
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Skickar bak till Jocke innan den rullat 20timmar, fram sköter jag själv men då har jag bara kolvkit i orginalcartridgen, det blir oljebyte ett par gånger under säsongen och än har inte schimsen blivit synligt slitna men ska byta till våren ändå.

Funderar på att fixa grejer så jag kan serva bak själv med men det är ju rätt bekvämt att skicka iväg skiten med.....
    Som icke tävlande måste jag få vara nyfiken, vad är det man gör efter 20 timmar.
    Det låter inte gratis och är det även slitdelar som byts vid en sån genomgång?
    RoH

Sov i din egen säng och vicka på tårna när du kört.

Mas. VBKs avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    2010 Yamaha FZ1n
    Citat Ursprungligen postat av Q_Ball_Racing Visa inlägg
    lånar tråden lite, och det är ej ens rejsing jag frågar om.

men hur ofta ska/bör man serva fjädring/framgafflar/gaffel olja på sin mc som används för gatbruk???
    Mina hojar rullar ganska många mil så det blir oljebyten i gaffeln 1-2ggr/år, bakdämpare har jag inte behövt göra någonting åt än så länge och har inte märkt några obehagligheter, men med det vill jag inte säga att det kanske finns ett dolt behov av att egentligen visa bakdämparen lite kärlek.

sen är det nog så att bakdämparen glöms bort många gånger för den sitter ju inte så att man blir påmind av den.
    RoH

Sov i din egen säng och vicka på tårna när du kört.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av VBK Visa inlägg
    Som icke tävlande måste jag få vara nyfiken, vad är det man gör efter 20 timmar.
    Tror det är lite overkill på en sporthoj, på min crosshoj är oljan i bakdämparen slut kring 45-50 timmar och jag servar sällan före jag börjar känna att oljan är slut. Har man tävling på gång när dessa timmar närmar sig är är det ju förstås lämpligt att serva lite förebyggande men jag har slutat tävla.

Det brukar räcka med rengöring och ny gas då. Oftast när det behövs nya tätningar och kanske rent av styrningar eller värre då har dämparen körts ytterligare tid efter att oljan tagit slut och slutat smörja.

Framgaffeln får jag serva vid 20-25 h, och byter tätningar varannan gång.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    En lite allmän fråga..
    På gatsporthojar specas ju oftast serviceintervall med oljebyte i gaffeln men sällan för bakdämparen.

Jag antar det bl,a har med arbete att göra men gaffeln innehåller ju betydligt mer olja än bakdämparen och har viss fartvindskylning medans, på t,ex senare R1or, bakdämparen sitter skyddat och ganska nära ljuddämperiet.

Hur ser egentligen arbetsfördelningen ut mellan gaffel o bakdämpare?
    Rent fjädringsmässigt bör de väl få ganska lika last men att gaffeln får ta upp mer av bromsreaktionerna?

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    I princip enbart oljebyte, koll av prylarna och rengöring när det ändå är isär, hoppas jag iaf.
    Slitdelar byts efter behov men servar man regelbundet så man har frisk olja i rent innanmäte så slits inte prylarna så hårt, än har jag klarat mig med endast olja men får se nu i vår när jag skickat iväg igen.

20 racetimmar motsvarar, vilket är absolut max enl. öhlins, ca: 3000mil normalt gatåka så det är ju inte så ofta ändå sett till hur man använder grejorna, alla siffror i dämparmanualen.

Medlem falco_tunas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Hoj
    Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
    Mina hojar rullar ganska många mil så det blir oljebyten i gaffeln 1-2ggr/år, bakdämpare har jag inte behövt göra någonting åt än så länge och har inte märkt några obehagligheter, men med det vill jag inte säga att det kanske finns ett dolt behov av att egentligen visa bakdämparen lite kärlek.

sen är det nog så att bakdämparen glöms bort många gånger för den sitter ju inte så att man blir påmind av den.
    Plus att den är förjävla dryg att få bort när man inte har centralstöd eller liknande... För att plocka bort gafflarna räcker ju vanliga depåstöd där den främre lyfter i gaffelkronan.

Men om man kollar på Öhlins servicerekommendationer på en TTX-bakdämpare så är rekommenderat intervall:

Vid racing: 10 timmar och maximalt 20 timmar
    Vid gatanvändning: 3000 mil.

Det var lite spann mellan de användningsområdena... Om man inte är så nojjig och litar på att man kan känna av om dämparen börjar bete sig konstigt så kör i alla fall jag tills dess på gata. Man kan ju kolla att de inte läcker och göra rent såklart.

Edit: gah, jag skriver för långsamt...

Medlem
    Reg.datum
    maj 2007
    Hoj
    2011, Honda, CBR 1000rr
    Jag sänder allt till Jocke, ingen annan får pilla på mina fjädrar samt förlitar mig på honom, trots vissa saker som uppståt. Solen har även mörka prickar dvs...

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det används alldeles för lite tjära och fjäder nuförtiden...

BrooklynS
Vill du annonsera ovan? Klicka här