MC-mässa Göteborg 2014

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Då så, mindre än en månad kvar till den publikmässigt största händelsen i mc-Sverige under hela året. Brukar väl vara runt 50.000 besökare tror jag, nån som har några siffror? Jag i alla fall, började längta redan i höstas så hojmässan ser jag verkligen fram mot. :hoppa http://www.mcmassan.se/

Men vad får man då inte missa? Toyman´s hojar är ju självklara, bara de är värda entrébiljetten. Men hojnyheterna då?
BMW har ju både 800 och 1200 Adventure och sen RnineT som är riktigt tjusig!
Superleggeran lär man bli ståendes vid ett tag, och den nya Monstern om man gillar sånt. Monstern som ju har en kollega i nya SuperDuke.

Yamaha´s nyheter är ju absolut MT-09 och MT-07. Visst, den ena en Traja-efterapning (motorn) och den andra en Kawa-efterapning (konceptet), men ändå nya för Yamaha. Tror dock båda kommer sälja fint. SR 400:an då, kul att se igen efter 30 år, men varför inte 500cc? Tyvärr för häftigt pris, även om den fått insprutning.

Hos Honda och Kawa är det sporttourerna VFR 800 och Z 1000SX som drar ”lasset” med nyheter, ska iaf bli roliga att se!

Är det nån som ska kolla Laberoshowen förresten? Vet inte om man ska boka det i förväg, isf går det bort för mig…

Och sen då, är det torsdag, fredag, lördag eller söndag som gäller?

------------


(Jodå, jag vet att Mille-R startade tråden ”MC Mässa 2014” http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267604-MC-M%E4ssa-2014&highlight=mc-m%E4ssa+2014. Men där undrar han om han skulle våga dra igång en hojmässa i Stockholm. Hoppas det blir av!)
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Som vanligt så kommer det vara ganska tråkigt, de vanligaste hojarna som säljs på den svenska marknaden kommer stå i sina montrar och på de lite finare kommer det stå: - sitt ej. Som vanligt blir det la övervåningen med de överblivna kläderna som återförsäljarna inte lyckats ha sålt som kommer ge mest glädje te folket :)
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Som vanligt så kommer det vara ganska tråkigt, de vanligaste hojarna som säljs på den svenska marknaden kommer stå i sina montrar och de lite finare kommer det stå: - sitt ej. Som vanligt blir det la övervåningen med de överblivna kläderna som återförsäljarna inte lyckats ha sålt som kommer ge mest glädje te folket :)

Det är ju 2014, dags att lägga an en positiv syn. Mycket roligare: :tummenupp Mvh Toyman
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
@Pillo-kun:

Jo, så kan man se det. Men det är skillnad för dig och mig som bor i Göteborg. Eller de som bor i Stockholm eller Malmö. Vi har i stort sett alla mc-märken representerade på hemmaplan och kan hinna med att se hela marknadens utbud under en ledig lördag, om vi anstränger oss lite.

Den som istället bor någon annanstans, utanför storstadsregionerna, har här en unik chans att se i princip alla märken och modeller som säljs i Sverige. I en lokal, på en och samma dag. Här har mässan en viktig roll att spela.

Fast jag kommer att gå dit ändå. Kul att se nyheterna, provsitta, tjôta med mc-polarna, kanske göra något fynd(?) bland tillbehören. Och inte minst - drömma lite och längta efter våren! :)

EDIT: å sen har vi ju Toymans leksakssamling. Den är också kul att se! :)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Yamahafolket kommer väl som vanligt stå i ring och snacka med varandra istället för att fjäska för presumtiva kunder.
Jag ska glo förutsättningslöst, med närhetens lyx kanske det blir två dagar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som vanligt så kommer det vara ganska tråkigt, de vanligaste hojarna som säljs på den svenska marknaden kommer stå i sina montrar och de lite finare kommer det stå: - sitt ej. Som vanligt blir det la övervåningen med de överblivna kläderna som återförsäljarna inte lyckats ha sålt som kommer ge mest glädje te folket :)

Ett tips: Gå inte dit.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Att dra dit med några polare och tjöta lite om hojar - det är alltid kul. Handlar kanske inte om att enbart kolla på hojar utan den sociala biten är trevlig. Dessutom finns det ju shower osv som kan vara kul att kolla på.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att dra dit med några polare och tjöta lite om hojar - det är alltid kul. Handlar kanske inte om att enbart kolla på hojar utan den sociala biten är trevlig. Dessutom finns det ju shower osv som kan vara kul att kolla på.

Ja visst är det så. För mig kvittar det om det inte finns en enda hojnyhet, det är kul bara att känna in atmosfären, kolla tillbehör och vad classic-klubbarna har med sig. Och framför allt - broshyrerna!

Det här ska bli kul!
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Vilken dag ska man komma om man vill bli sedd som kund?
Dag 1 brukar vara minst folk men då är folket i montrarna i uppbyggnadsfas och tror att alla är journalister och på helgen är det så mycket folk att man inte kommer åt att titta.. Svårt det här.
Ska Toyman visa hela samlingen? Låter intressant!:Bugar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja visst är det så. För mig kvittar det om det inte finns en enda hojnyhet, det är kul bara att känna in atmosfären, kolla tillbehör och vad classic-klubbarna har med sig. Och framför allt - broshyrerna!

Det här ska bli kul!

Min inställning också! :tummenupp

Syns vi kan vi bjäla om fågelmat också! :tungan
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vem pröjsar för toymans monter varje år?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Vem pröjsar för toymans monter varje år?
:va

Hej JP. MC-mässan står för monter, matta, el osv: Jag står för innehållet och transport utav det. Till MC-mässan i Stockholm förra året ordnades en sponsor:fakta. Jag har ett gäng vänner som ger mig en hjälpande hand också och så min familj.

Har valt att själv känna det som en semester-resa:hihi. Typ andra åker till Kanarie-öarna 1 vecka:fyllisar, så jobbar jag med mässan minst 1 vecka..... ;-). Tror jag har det roligare:D. Klart bränt skinnet:brinnerup blir det inte.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vilken dag ska man komma om man vill bli sedd som kund?
Dag 1 brukar vara minst folk men då är folket i montrarna i uppbyggnadsfas och tror att alla är journalister och på helgen är det så mycket folk att man inte kommer åt att titta.. Svårt det här.
Ska Toyman visa hela samlingen? Låter intressant!:Bugar

Att välja vilken dag är svårt, som sagt. Lördag och söndag brukar det va så proppat med folk, men å.a.s. mest "mässkänsla". Jag brukar sladda in under torsdagen, ingen trängsel varken vid hojarna eller matställena. Smidigt sen jag hamnade i Permon, men minst "atmosfär". Fredagen är kanske medelvägen att gå, eller möjligen söndag em.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skönt att höra att du inte sitter och betalar 8000 spänn kvm eller vad det kostar för mässytan personligen. :näsblod
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Klart man ska dit.
Frågan är om det blir en eller två dagar? Antigen blir det bara lördag eller så blir det fredag och lördag.
Tänkte prova ut en ny hjälm så hoppas att alla märken finns representerade med sina highend modeller.
Bra pris på mässan? Ja i så fall köps det även hjälm på mässan.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Självklart går man på mässan. I år är det hemmavid så varför inte två dagar. En för att kolla igenom allt och sedan andra dagen för det man vill lägga lite mer tid på - plus bara njuta av stämningen. Andra dagen låter därför som lördag så kan man ta sig en bärs och tjöta!:yoparty
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Klart man ska dit.
Frågan är om det blir en eller två dagar? Antigen blir det bara lördag eller så blir det fredag och lördag.
Tänkte prova ut en ny hjälm så hoppas att alla märken finns representerade med sina highend modeller.
Bra pris på mässan? Ja i så fall köps det även hjälm på mässan.

Självklart går man på mässan. I år är det hemmavid så varför inte två dagar. En för att kolla igenom allt och sedan andra dagen för det man vill lägga lite mer tid på - plus bara njuta av stämningen. Andra dagen låter därför som lördag så kan man ta sig en bärs och tjöta!:yoparty
Det är riktigt grabbar, tjör på en tvådagars. Hade mässan gått i Nyköping hade jag gått dit och understött ölförsäljningen både fredag och lördag! :öl:fyllisar
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Som några skrivit så ska det bli grymt trevligt med årets mässa! Bror och hans polare som har nytagna mc-kort kommer ner på fredagen så vi gemensamt kan gå där och mysa från att portarna öppnar tills benen inte längre bär oss!! Finns ju en hel del nyheter som ska bli kul att klämma på.
Mässan är en mycket trevlig tillställning som är ett måste varje år!! :yoparty
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Känns nästan obligatoriskt att infinna sig, nästan som att gå till jobbet, fast roligare.

I år skall jag köpa ny hjälm, stövlar o handskar. Hittar jag inte det jag söker så dricker jag öl för pengarna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top