Yamaha Bolt xv950 - tråden

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Finns det någon återförsäljare för bassani i Sverige?
Bassani Radial Sweepers låter ju så förbannat härligt på en Bolt!
 

elHatchling

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2017
Ort
Älvängen
Hoj
Ingen ännu
Fråga om belysningen

Hej.

Funderar på att köpa en ny XV950R i vår.

Jag läste nånstans på nätet i en recension att belysningen inte är så bra nattetid.
Jag börjar komma upp i den åldern då synen börjar bli lite sämre.

Vad har ni för erfarenheter?
 

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Ni som äger en Bolt, vad tycker ni om den? Jag har fastnat för hojen men funderar mest på om det är värt att köpa en ny för 75' eller en begagnad R med 500 mil på mätaren och slipon för 65'-68'. Köper man en ny får man ju 5 års garanti, den beggade jag kollar på är utplockad 2013-12, så inte mkt garanti kvar även om Yamaha numera ger 5 år.

Vad hade ni gjort? Ni som har ägt hojen ett tag, hade ni köpt något annat idag?
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Jag köpte en ny 2015 som jag fortfarande kör och är nöjd med.
Men man får ju mer för pengarna om man köper begagnad som du är inne på.
Min har kostat åtskilliga pengar, förutom priset på själva hojen så har jag säkert lagt ut 30000 på uppgraderingar och tillbehör. Den har nu gått 700mil och skulle jag sälja den nu kanske jag skulle få 60-70 för den. En ny ska ju servas vid 100 mil (vilket inträffar nån vecka efter man köpt den) vilket är en nackdel. Men det är ju en speciell känsla att åka ut från butiken med en splitter ny hoj, så är det bara!
Jag småkollar lite efter en stryker och ska jag köpa en så blir det en NÄSTAN ny så jag slipper 100 mila servicen och köpa till avgas m.m, det är skönt att slippa.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ni som äger en Bolt, vad tycker ni om den? Jag har fastnat för hojen men funderar mest på om det är värt att köpa en ny för 75' eller en begagnad R med 500 mil på mätaren och slipon för 65'-68'. Köper man en ny får man ju 5 års garanti, den beggade jag kollar på är utplockad 2013-12, så inte mkt garanti kvar även om Yamaha numera ger 5 år.

Vad hade ni gjort? Ni som har ägt hojen ett tag, hade ni köpt något annat idag?
Liten prisskilldad plus garanti = köp nytt såklart
 

melklor99

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2017
Ort
Nybro
Hoj
Kawasaki ninja 300 2014
Tjenare! Har på sistone gått och blivit totalt förälskad i bolten, men den är ju så j*vla dyr! Iallafall för mig som är 18. De enda som finns på blocket just nu är sprillans nya som ligger för 80-90 papp. Tror ni det dyker upp fler begagnade framåt våren/sommaren som ligger mer runt 60? Tror ni förresten jag förlorar mycket kraft om jag stryper ner den till 35 kw? (Ska ta A2-körkort) Som sagt galen i denna hojen, avundas er som får nöjet att glida ut på era nu när våren börjar komma fram
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Kul att vi har samma smak trots 27 års skillnad! Well... skillnaden mellan 38kw mot 35kw lär väl knappt märkas antar jag. Min är uphottad från 38 till kanske 42 om jag gissar, men även när den var 38 var det fint drag i den! Om det kommer dyka upp några i din prisklass vet jag inte men det jag vet är att ju närmre sommaren vi kommer ju fler mc till salu dyker upp. Happy hunting!
 

melklor99

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2017
Ort
Nybro
Hoj
Kawasaki ninja 300 2014
Förresten, ni som har vance & hines slip-on/system, är det e-märkt eller nåt? Ni har nog mer erfarenhet av allt sånt där än vad jag har då jag inte ens har kortet än. Hur är db-nivåerna osv? Byter ni innan besiktning eller är allt lagligt liksom? Och vad säger polisen om det om man nu råkar ut för flygande besiktning? (Funderar på att köpa ett inte-så-lagligt slip-on till min lilla ninja jag har nämligen, och vore intressant att veta i framtiden när jag har råd med min bolt :kär )
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Ingen svarar så jag får göra det trots att jag inte har det du frågar om , jag har ingen slip on utan hela systemet är bytt men egentligen är reglerna desamma. Hojen är reggad för en viss db som inte får överskridas. Byter man till en mer högljudd dämpare så går den inte igenom besiktningen helt enkelt. Bolten har inte funnits så pass många år så ingen har behövt besikta ännu. När det är dags för besiktning för mej 2020 så kommer jag skruva dit originalsystemet.
 

Trollsudd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha, xv950R (bolt)
Jag har beställt ett sånt slip-on, väntar på den nu :) när jag fråga om den skulle gå igenom besiktningen skratta dom bara ;D har en 2016 så ska besiktiga första gången om 3 år så oroar mig inte för det. Sen finns de en ljuddämpar insats till systemet. Vet inte om flygande besiktning dock
 

Trollsudd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha, xv950R (bolt)
oxford premium heated grips cruiser på bolten :)
Vänster sidan satt perfekt, dock är gassidan för stor och sitter löst runt gasröret. Testade med medföljande gasrör men den passade inte.
Fick tejpa med eltejp för att den skulle sitta bra.

Rätt fult med flames men skönt när det runt nollan
5e31c3f1ad58cff7189498a0c61cfd9e.jpg
a5c06127f8a657f6cc623c6a238c9860.jpg
0c7e411a68392852b8ea7722e61eac3d.jpg


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Har ju också en Bolt.. 16. Och har nyss köpt Vance & Hines samt ny luftburk. Har fått luftburken så den är monterad. Sliponet kommer i veckan. Ska bli intressant om det blir någon effektskillnad och förhoppningsvis inte för mycket baksmällar.

Jag såg dock att originalsliponet var väldigt svart och sotigt. Även O2 sensorna var helt kolsvar med lager på sig. Så med slipon och ny luftburk så kommer blandningen tunnas ut en del troligen och kanske det snarare blir "rätt" (iaf mycket mindre sotning).
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
oxford premium heated grips cruiser på bolten :)
Vänster sidan satt perfekt, dock är gassidan för stor och sitter löst runt gasröret. Testade med medföljande gasrör men den passade inte.
Fick tejpa med eltejp för att den skulle sitta bra.

Rätt fult med flames men skönt när det runt nollan
5e31c3f1ad58cff7189498a0c61cfd9e.jpg
a5c06127f8a657f6cc623c6a238c9860.jpg
0c7e411a68392852b8ea7722e61eac3d.jpg


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ser ju bra ut det där, jag funderar också på värmehandtag. Var det svårt att byta?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Trollsudd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha, xv950R (bolt)
Ser ju bra ut det där, jag funderar också på värmehandtag. Var det svårt att byta?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Hade en väns hjälp och de tog ca 2 h i snön skar upp de gamla gripsen direkt, så skulle givetvis ta längre tid om man försöker bevara.
Annars inget direkt svårt än att få den o sitta bra på gas-sidan samt gömma kablarna (under tanken). På gas-sidan använde vi som sagt 1 lager eltejp + lite till längst in samt diskmedel för att få lite glid :)
Trimmade lite på insidan av gashantagets gummi för att den skulle sitta bättre över original gas-röret

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Någon här som vet om Vance & Hines Fuelpak fungerar på EU-modellen av Bolten? Med PC som känns det som man måste bänka hojen vilket kostar bra mycket mer totalt.

Vance & Hines Fuelpak har ju vad jag förstått färdiga mappar för olika typer av kittningar. Och i med att min hoj kommer ha Slipon + Luftburk från just Vance & Hines, så borde ju deras Fuelpak vara tunad precis rätt?

Någon?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Satan vad Vance & Hines sliponet lät mycket. Fan. Ville inte det. Dock antar jag bättre än original.

Bara luftburk och slipon gör iaf att hojen går bättre, så den går alldeles för "tjockt" med originalgrejerna iaf.

Någon som vet hur mycket ytterligare en PC och bänkning kan ge?
 

Trollsudd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Yamaha, xv950R (bolt)
Satan vad Vance & Hines sliponet lät mycket. Fan. Ville inte det. Dock antar jag bättre än original.

Bara luftburk och slipon gör iaf att hojen går bättre, så den går alldeles för "tjockt" med originalgrejerna iaf.

Någon som vet hur mycket ytterligare en PC och bänkning kan ge?
Haha Ops, har tid i maj för sliponet, var lite rädd för för mycket ljud också.. Blev man ju lite nervös nu då. Dock inget öppet luftfilter eller fuel controller

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top