Yamaha Bolt xv950 - tråden

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Går här nu i vinterskorna och grunnar på vad nästa hoj ska vara.
MT-09 och Bolt är två starka alternativ, var inne på mascot i nässjö idag och klämde på båda två.
Mest habegär väckte bolten känns det som.

Ni som har Bolten idag, vad är era intryck, några nackdelar? Bara fördelar?
 

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Är också inne på att byta till en Bolt, är bara rädd för att man ska tycka den känns slö efter ett tag..
 

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Ja, det är min fundering också. Jag får skippa banåkat, men det är så få dagar om året. Jag ser nu ett nöje i att puttra runt på småvägar och ta med tjejen på en tur då och då.

Det är hyfsat med vrid i motorn men effekten låter lite klen.
Ni som har den, räcker det till tycker ni? Skillnad med system, filter och mappning?
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Hakar på övriga och frågar lite om Bolten.
Ni som haft den ett tag, hur går tankarna efter köpet och den första förälskelsen släppt?

Jag kommer senast från en Triumph Thunderbird 1600 som såldes i höstas.
Den hojen hade bra vrid, men kändes lite för stor tyckte jag.

Såg att Bolten väger runt 250 kilo vilket är lite under Thunderbirden men inte långt ifrån..

Så ni som har kvar...berätta gärna om Er bolt, fördelar, nackdelar custom osv :) Är sjukt nyfiken på denna hoj.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jag ser nu ett nöje i att puttra runt på småvägar

Det här funkar den bra till. Det är ingen raket men känns aningen sportigare än rena glidare iaf.

Jag är jättenöjd med min i det stora hela, men har kommit fram till att den är för liten för mina 1,90cm, så jag kommer byta in den till våren.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Är också inne på att byta till en Bolt, är bara rädd för att man ska tycka den känns slö efter ett tag..

Lånade en Bolt några dagar i somras. Gillar hojar med lite mer fart i men jag blev glatt överraskad faktiskt. Den går att luta med mer än andra Custom-hojar och på kurviga småvägar går det att köra ifrån betydligt sportigare hojar:D

Även om jag gillar sportigare hojar väckte Bolten ett sug av att bara glida omkring och götta.. Utan att känna sig stressad som man kanske gör med en Cafe racer som jag annars kör:D

Skulle jag välja mellan Bolt och mt 09 skulle jag personligen välja mt 09 iofs..
 
Last edited:

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Lånade en Bolt några dagar i somras. Gillar hojar med lite mer fart i men jag blev glatt överraskad faktiskt. Den går att luta med mer än andra Custom-hojar och på kurviga småvägar går det att köra ifrån betydligt sportigare hojar:D

Även om jag gillar sportigare hojar väckte Bolten ett sug av att bara glida omkring och götta.. Utan att känna sig stressad som man kanske gör med en Cafe racer som jag annars kör:D

Skulle jag välja mellan Bolt och mt 09 skulle jag personligen välja mt 09 iofs..

Det är det som är poängen, med R1;an vart det stress och det på gatan måste gå väldigt fort för att det ska vara roligt, frågan då är bara när den stora kraschen kommer, och vad händer då..

Har sneglat lite på warrior, m1800r, meanstreak och liknande för att hitta en powercruiser, något med bra drag i, som jag sitter skönt på. Men de blir så stora. Då såg jag bolten och blev kär :kär

Med en MT-09 får jag ha kvar lite bus, kan åka på någon bandag om jag vill osv.. Men den är långt ifrån lika cool och damen här hemma åker hellre på en bolt för att köpa glass än på en mt-09..

Drömmen vore att hitta en begagnad som är kittad med system och filter till bra pris..
 

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Det är det som är poängen, med R1;an vart det stress och det på gatan måste gå väldigt fort för att det ska vara roligt, frågan då är bara när den stora kraschen kommer, och vad händer då..

Har sneglat lite på warrior, m1800r, meanstreak och liknande för att hitta en powercruiser, något med bra drag i, som jag sitter skönt på. Men de blir så stora. Då såg jag bolten och blev kär :kär

Med en MT-09 får jag ha kvar lite bus, kan åka på någon bandag om jag vill osv.. Men den är långt ifrån lika cool och damen här hemma åker hellre på en bolt för att köpa glass än på en mt-09..

Drömmen vore att hitta en begagnad som är kittad med system och filter till bra pris..

Jag gjorde som du tänker, har en Z750 idag för att behålla lite av buset. Och vist busade jag en hel del i början när jag köpte den. Nu har jag haft den i två år och kommit fram till att jag inte alls busar längre. Jag har förmodligen växt ifrån den.. (eller bara blivit gammal) Hade bolten funnits när jag löpte Kawan vet jag inte hur jag hade gjort men idag känns Bolten mer som mig..

Blir till att testa en till våren:tummenupp
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Kommer ha kvar min. Vart en impulsbeställning av Hageman kittet i fredags :)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Bakram med sadel, stänkskärm och "nummerplåtarna". Jag köpte även hans hasplåt.

Det jag ska beställa utöver det är regplåtshållare, miniblinkers, slip-on och ny baklykta. Tänkte även eventuellt lacka stänkskärm i samma färg som tanken. Ekerfälgar och nya bakdämpare får bli senare.
 

X-nilsson

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha XV950R
Dom vill bara sälja på dig massa jävla onödiga prylar, jag mecka dit mitt system på yamaha å min polare som har vart yamaha meck i över 20 år sa inte ett smack om nått pc å annat luftfilter samt mappning, har aldrig behövts på alla mina gamla hojar heller med endast ett slipon ditmonterat.

Jag valde Akrapovic slip-on som jag kör utan insatsen monterad och original för övrigt. Den låter dovare än V&H slip-on därför blev den mitt val. Med insatsen monterad låter det som original.
Det fungerar utmärkt för den körning som hojjen är tänkt,
XV950 är inte någon bushoj utan en myshoj! :)
 
Last edited:

Gearjammer

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2014
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Yamaha R6
Har velat fram och tillbaka som en katt runt het gröt, och under tiden tittat i denna tråd med spänning.
Men igår beställde jag till slut min bolt.

Det blev en mattgrå R med Vance Hines helsystem, luft och PC så det ska ge åtminstone 10 pållar till. Beställde till Sissy för damen ska få det något så när bekvämt när hon åker med.

Har aldrig kört sån här typ av hoj förr? Dessutom köpt den utan att provköra... vågat kanske man kan tycka men va fn... Jag behåller dessutom min gamla R6a för bandagar, då går det förhoppningsvis lite lugnare med denna på gatan sen.

Har en öppen fråga till tråden... är det nån som kört med passagerare? Hur har han/hon isf upplevt det?
Denna med sissy kan ju omöjligtvis vara sämre än en R6 för passagerare tycker man ju :)

Hoppas jag inte missat nåt tidigare inlägg om passagerarkomforten, men jag tycker mig bläddrat en del i tråden utan att hitta nåt om det.

Nu får fanken våren komma!!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har velat fram och tillbaka som en katt runt het gröt, och under tiden tittat i denna tråd med spänning.
Men igår beställde jag till slut min bolt.

Det blev en mattgrå R med Vance Hines helsystem, luft och PC så det ska ge åtminstone 10 pållar till. Beställde till Sissy för damen ska få det något så när bekvämt när hon åker med.

Har aldrig kört sån här typ av hoj förr? Dessutom köpt den utan att provköra... vågat kanske man kan tycka men va fn... Jag behåller dessutom min gamla R6a för bandagar, då går det förhoppningsvis lite lugnare med denna på gatan sen.

Har en öppen fråga till tråden... är det nån som kört med passagerare? Hur har han/hon isf upplevt det?
Denna med sissy kan ju omöjligtvis vara sämre än en R6 för passagerare tycker man ju :)

Hoppas jag inte missat nåt tidigare inlägg om passagerarkomforten, men jag tycker mig bläddrat en del i tråden utan att hitta nåt om det.

Nu får fanken våren komma!!

Jag har inte skjutsat de gånger jag provkört Bolt. Men din dam bör nog inte vara allt för lång om hon ska sitta hyfsat bra.
Att den är bättre för passagerare än en R6:a kan vi nog lugnt säga att den är!
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Löst ut mitt Hagemankit idag. Fick en fin suprise så här fyra dagar innan lön, 3000 i tullavgift. Kanske orutin från min sida men det har jag inte råkat ut för innan..
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Nån som har funderat på andra dämpare bak? Var ute och åkte igår och min R kändes som en stelben ?
 

SM

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Japp
Hoj
xv950 bolt
Är det någon som satt på vance & hines twin slash staggered på sin Bolt?
Hur är ljudet? För högt? Lagom?
 

SM

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Japp
Hoj
xv950 bolt
Har kört kawa vn 900 custom i 4 år nu. Trevlig hoj det med. Men ska bli intressant å testa något nytt. Hämtar bolten i morgon. :banana
 
Last edited:

Gearjammer

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2014
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Yamaha R6
Jag har VH twin slash på min. Låter lite väl högt, och lite "gällt". Men motorbroms ljudet är mullrigt o gött. Tyvärr en del knallar också men det mesta har jag lyckats justera bort.

Som sagt lite väl högt ljud men bättre än original o 100ggr snyggare.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top