Yamaha Bolt xv950 - tråden

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Såhär skrev motospeed.se

Hej,

Vi rekomenderar alltid att man moneterar en PowerCommander samt får hojen bänkad i en Dynojetbänk.
Detta pga. att när man byter avgassystem, vare sig det är ett slip-on eller helsystem, och luftfilter så ändrar luft/bränsleblandning till att hojen går snålare. Den får för lite bränsle.
Lambdasonderna och databoxen kan inte ställa om den blandningen utan man måste förvränga signalen genom en PowerCommander.

Det som kan hända om man inte optimerar hojen med en PowerCommander är att, i extrema fall, ventilern kan brännas och motorrenovering som följd av detta.

Genom att optimera luft/bränsleblandningen får du en mycket mer lättkörd hoj som går jämnt och fint genom hela registret, oavsätt vilken växel, varvtal eller gaspådrag.
I de flesta fall får man även ner bränsleförbrukningen.

Mitt råd är med andra ord att om du köper Comtetition Series Slip-on till XV950 så bör du köpa en PowerCommander.
När du ändå håller på och utrustar hojen så är ett luftfilter en god investering.
Original luftburken stryper effekten väldigt mycket.
Dom vill bara sälja på dig massa jävla onödiga prylar, jag mecka dit mitt system på yamaha å min polare som har vart yamaha meck i över 20 år sa inte ett smack om nått pc å annat luftfilter samt mappning, har aldrig behövts på alla mina gamla hojar heller med endast ett slipon ditmonterat.
 

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Ort
Kumla
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F 2012
Dom vill bara sälja på dig massa jävla onödiga prylar, jag mecka dit mitt system på yamaha å min polare som har vart yamaha meck i över 20 år sa inte ett smack om nått pc å annat luftfilter samt mappning, har aldrig behövts på alla mina gamla hojar heller med endast ett slipon ditmonterat.

Tack för svaret!
Får jag fråga vad du har för slip-on på din hoj?
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
image.jpg

Målade lite avgassköldar svarta istl för original som e silver, samt hållare till batteriet.
 

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Ort
Kumla
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F 2012
för dom som bryr sig så köpte jag Vance & Hines slip-on och satte på, väldigt enkelt att göra själv. Låter och funkar hur bra som helst!
VanceHines.jpg
 

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Ort
Kumla
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F 2012
snyggt:tummenupp i morgon blir det att måla kromringen runt hastighetsmätaren samt strålisen, hatar krom:gnissla

Delen jag ringat in på bilden, är det lugnt att skruva bort den och spraya den med färg? Vet inte riktigt vad som döljer sig bakom. Är amatör som jag påpekat ett par gånger :)images.jpg
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Delen jag ringat in på bilden, är det lugnt att skruva bort den och spraya den med färg? Vet inte riktigt vad som döljer sig bakom. Är amatör som jag påpekat ett par gånger :)View attachment 406393
den jan du absolut ta bort, problemet är bara att den kan du nog inte måla med vanlig färg, den kommer skavas bort hyfsat fort, får nog pulverlackera den om d ska hålla :)
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
image.jpgmålade kromringen runt strålisen, ringen runt hastighetsmätaren samt luftburken.:)
 

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Ort
Kumla
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F 2012
den jan du absolut ta bort, problemet är bara att den kan du nog inte måla med vanlig färg, den kommer skavas bort hyfsat fort, får nog pulverlackera den om d ska hålla :)

Sprayade på mattsvart motorlack, får se om det håller. Använt det på nästan alla delar än så länge, inte dom kromade såklart.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Till dom kromade delarna, så slipade jag ner dom med 500 papper, sen grundade jag dom , avslutade med sidenmatt svart färg:)
 

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Ort
Kumla
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F 2012
Till dom kromade delarna, så slipade jag ner dom med 500 papper, sen grundade jag dom , avslutade med sidenmatt svart färg:)

Nice, vad tror du om att slipa dom och sedan spraya med mattsvart motorlack. Blev ju jäkligt snyggt på dom andra delarna.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Nja, motorfärg härdar inte förräns vid ca 200 grader, så d är kanske inte å rekommendera, kör vanlig lackfärg ist, glöm inte grunda innan :)
 

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Ort
Kumla
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F 2012
Nja, motorfärg härdar inte förräns vid ca 200 grader, så d är kanske inte å rekommendera, kör vanlig lackfärg ist, glöm inte grunda innan :)

DÅ har jag nog gjort bort mig lite, sprayade nämligen kåpan vid luftfiltret med motorspray.
Köpte det till brännskydden på avgasröret eller vad det heter och tänkte att det säkert funkar på plast också :)

Gör om > Gör rätt!

Får åka förbi Bauhaus och köpa lite grejer:huvet
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Det är ingen fara, kommer bara ta ganska lång tid innan färgen är härdad ordentligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top