Yamaha Bolt xv950 - tråden

MrSkaeggas

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2017
Ort
Linköping
Hoj
2017, Yamaha XV950r
Orginal så är det ju 51.36hk så det får jag till mer än 4 extra :)
Hursomhelst... nu har jag kört så pass mycket så jag nästan glömt hur det var innan, men jag är nöjd och det är det viktigaste.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Såg bara på yamahas hemsida, tog för givet att det var årets modell :/ Men procentuellt för din del är det mycket då:)

Vad fick du ge för kalaset?
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Såg bara på yamahas hemsida, tog för givet att det var årets modell :/ Men procentuellt för din del är det mycket då:)

Vad fick du ge för kalaset?
Twin slash, pc5, vo2+skullcap, montering, mappning. 16700kr.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Hallerheim

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2017
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XV950R Bolt 2016
Tjena!
Ny i forumet här, hoppas det finns någon som kan svara på mina frågor. :)
Jag är en stolt ägare av en Yamaha XV950R Bolt -16, har precis fått dit mina V&H TSS helsystem, och imorgon åker ett VO2 naked luftfilter dit också med en Cobra FI2000 under sadeln. Ska bli intressant och se hur pass stor skillnad jag märker.
Men nu till mina frågor, förutom ovan jobb, så vill jag även ordna dit en sissybar, sidoväskor och även flytta fram fotpeggarna en bit, men jag har svårt att hitta bra alternativ till Yamahas originaltillbehör, de tar ju så hutlöst höga priser för delarna. T.ex. så tar dem 4700 spänn för en framflyttningssats till fotpeggarna, och då får man bara fram dem strax över 6 cm.. är det någon här som har lite tips på alternativa lösningar?
Tack på förhand!
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
jaha då va det redan dags för mig att lämna tråden. köpte min xv950 racer jäkligt rätt hos yamaha center så fick typ tillbaka pengarna i inbyte på en ny mt-07. xvn är en jäkligt cool hoj men alldeles för slö för mig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hur kan jag ha missat denna hoj!!?!?
Satan vad läcker den här hojen är. Kanske dags att bli tvåhojsägare?

Ett enda minus och det är att det sitter mids på den, varför inte forward controls? Någon som flyttat fram som är lång?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Någon som vet var i hetaste man kan få tag i framflyttade fotpinnar/reglage till de här hojarna, utan att behöva pantsätta huset?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Någon som vet var i hetaste man kan få tag i framflyttade fotpinnar/reglage till de här hojarna, utan att behöva pantsätta huset?
Bolten är väl ingen storsäljare kanske så då kan det bli knepigt för småserier är inte lönsamt att tillverka
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Igår fixade jag till luftintaget till Bolten en smula.
Det tar ju - i original - luften mellan två stekheta cylindrar OCH från varma vevhusventilationen. Sämsta möjliga syremängd.

Så...jag tog ut hål framtill på den befintliga originalburken, och skyddade inflödet från skräp med ett metallnät bakom. Den luften tas in utanför själva filtret, så det blir inte sämre filtrering av det.

På nedre bilden strax under luftboxen, syns den nu flyttade vevhusventilationsslangen kika fram med sitt filterskydd.

airbox cut.jpg

airbox screen.jpg
 

Mr Bolt

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2022
Hoj
2014, Yamaha, Bolt
Hej! Är ny på forumet och köpte i somras en Yamaha Bolt som är tillverkad 2014. Köpte den för att den såg bra ut, V-Twin samt att det var en Yamaha och jag har haft mycket bra erfarenheter av deras båtmotorer genom åren. Jag är nu nöjd med hojen som den går men är något förvånad och besviken över tillverkarens val av styrlager. En kort summering: När jag kom upp i farter runt 70 km/timmen och släppte på gasen så började hojen vobbla kraftigt. Detsamma kunde hända om jag släppte styret med en hand. Mindre bra tycker man som normal hojåkare men tydligen tycker tillverkaren att det är ok eftersom svaret i andra forum är att man "ska bägge händerna på styret" då blir det inte ett problem... Vansinnigt! I vilket fall som helst så började jag efterforska i ämnet på Internet och fann snabbt två åtgärder som skulle kunna få stop på vobblandet.

1. Byt ut styrlagret (som är i plast) mot Styrlager All Balls kostnad ca 2500 SEK
2. Byt däck. Jag valde däck från Dunlop: Dunlop, D404 F, 100/90-19 TL 57H M/C, Framhjul och Dunlop, D404, 150/80B16 TL 71H Bakhjul. Kostnad: Ca 4000 SEK samt 1400 SEK för installation.
Totalkostnad för bägge åtgärder: 2500+600+4000+1400= CA 8500 SEK

Efter ha vidtagit dessa två åtgärder så är vobblandet borta och hojen känns betydligt säkrare att köra nu. Carpe Diem!

2F431CD2-570C-4D6C-81C4-2123D1C4BC25_1_201_a.jpegC425C92B-D40B-4D12-960C-A8C00614B84C.jpeg
 

Bifogat

  • E613EFF3-8F8D-4699-BCD9-5E294721AB2D_1_201_a.jpeg
    E613EFF3-8F8D-4699-BCD9-5E294721AB2D_1_201_a.jpeg
    736.5 KB · Visningar: 6
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ja, läste om det wobbelproblemet på en del forum, men har aldrig själv känt av något wobblande i någon hastighet. Ligger ofta på 120-130 på väg till tjejen i K-krona utan några tendenser till obalans i gaffeln.

Såhär ser min ut nu, med annan strålkastare, öppnare luftburk ytt slutrör och mappad med detta.

nyBolten.jpg
 

Mr Bolt

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2022
Hoj
2014, Yamaha, Bolt
Hej! Har pysslat lite under vintern och bytt styret, handtagen, luftfiltret och bakre delen av avgassystemet. En fråga som jag har är om man måste köpa till Powercommander eller liknande? Kan det bli några skador på motorn? Bifogar en bild på det jag har rörande "luft och buller"... Kommer även att sätta in en insats för att dämpa ljudet en aning, det blev lite för högt... :=)696090E2-4998-41EC-895C-275871C0D1A4_1_201_a.jpeg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hej! Har pysslat lite under vintern och bytt styret, handtagen, luftfiltret och bakre delen av avgassystemet. En fråga som jag har är om man måste köpa till Powercommander eller liknande? Kan det bli några skador på motorn? Bifogar en bild på det jag har rörande "luft och buller"... Kommer även att sätta in en insats för att dämpa ljudet en aning, det blev lite för högt... :=)View attachment 483492
- Du måste inte mappa på luftfilter och slutburk enbart, men det är ju ingen nackdel om man vill optimera prylarna för just din hoj. Det skadar inte motorn sålänge du har ett vettigt filter i luftburken där.
Själv valde jag att öka effekten på den något sävliga motorn med en mapp från https://www.ivansperformanceproducts.com/bolt.htm. Den är gjord på en likadan motorcykel och gäller för ökat luftintag/utblås, precis som jag har då.
 

Mr Bolt

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2022
Hoj
2014, Yamaha, Bolt
- Du måste inte mappa på luftfilter och slutburk enbart, men det är ju ingen nackdel om man vill optimera prylarna för just din hoj. Det skadar inte motorn sålänge du har ett vettigt filter i luftburken där.
Själv valde jag att öka effekten på den något sävliga motorn med en mapp från https://www.ivansperformanceproducts.com/bolt.htm. Den är gjord på en likadan motorcykel och gäller för ökat luftintag/utblås, precis som jag har då.
Tack för snabbt svar! Ivans omprorammering av ECUn har jag läst om i en hel del trådar i andra forum, men det verkar endast för den Nordamerikanska marknaden, enligt deras hemsida? Hur gör du när det är dags att besiktiga hojen?
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har du kollat med "Sweden fastbikez" ?
Kan tänka mig att dom kan fixa det
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Har du kollat med "Sweden fastbikez" ?
Kan tänka mig att dom kan fixa det
- Det är ju prima om man kan få ett bra jobb gjort hemma i Sverige, men de verkar inte ha några referensmotorcyklars bänkresultat efter sina trim presenterade någonstans?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top