Lacka fälgarna vita på en hoj som används varje dag?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det en dum ide? Tycker att det är snyggt, men hur snyggt är det när man kör hojen varje dag och inte har lust att tvätta fälgarna varannan dag?
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Det finns många faktorer som spelar in.

* Typ av lack
* Förarbetet till ovanstående
* Typ av bromsbelägg

Med det sagt så blev iaf jag positivt överraskad över hur pass lite omvårdnad mina (blästrade+) pulverlackade BILfälgar behövde. När bilen började användas mindre och därmed också skötas sämre eskalerade det ganska snabbt och de blev svåra att få helt rena till slut.

Dock misstänker jag att en bilfälg, speciellt av denna modell (se nedan) samlar på sig mer skit än en mc-fälg samtidigt som mc-fälgen är betydligt enklare att rengöra (och är bara hälften till antalet :D)

Om ytfinishen hade varit bättre på mina fälgar hade fälgarna säkerligen också varit enklare att rengöra. Med andra ord tror jag att mina fälgar hade sämsta tänkbara förutsättningar och jag ångrade mig inte.

4910967684bef.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har alltid haft vita fälgar på mina hojar, visst man får tvätta dom lite extra men inte oftare än jag tvättar hojen,
sen smörjer jag väldigt sällan kedjan och det hjälper ju.
Färgen är 2k industri som jag lägger själv, går att fixa stenskott etc om man vill, pulverlack kräver väl helt nytt jobb för att fixa skador..
lastride.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Smörj kedjan med ett vitt kedjefett/kedjeolja. I väntan på detta vita kedjefett/kedjeolja så föredrar jag svarta fälgar.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Har vita fälgar på min Suzuki, inte att rekommendera om du tänkt köra varje dag. Räcker med en tur på blöt asfalt så börjar fälgar bli mörka :gnissla Så med vita fälgar kommer de snarare vara mer smutsiga än rena under mc-perioderna.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Har av slumpen haft vita fälgar på båda mina hojar jag ägt. också det största irritationsmomentet med båda! Särskilt framfälgen är ett helvete att få snygg med alla jävla bromsprylar som sitter ivägen!
Man får alltid lägga 10-15 min per hjul om man ska få dom skinande igen, vilket inte alltid är så jävla kul.
men snyggt är det ju, när det matchar övriga färger, och när det är rent.
Rekomenderas således ej till en hoj som används dagligen och du vill ska se snygg ut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den hojen skrämmer mig, ser ut som nåt ordningsmakten använder :tungan

Det är smart med det utseendet. Bilister, ja vi alla, tänker som du och kör inte ut framför, flyttar sig åt sidan och undviker allt som kan väcka onödig uppmärksamhet.
Man vill ju att polisen ska jobba med viktiga saker, jaga MC-tjuvar tex, inte ägna sig åt petitesser.:)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
hehe, fanns ingen sån tanke bakom lacken, bara nått jag ritade innan lack, färgerna är laguna seca gul och den blåa är bruten efter 18miljarderkronors-skinnställets blå.
Tror inte jag behandlas bättre i trafiken pga lacken, men i england skulle dom nog skita ner sig.

http://farm4.staticflickr.com/3083/2593474282_18343e9c0e_o.jpg
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Hur tänker du nu igentligen ? :va
Du vill ha vita fälgar men inte tvätta dom allt för ofta !
Tänk om då ! Lacka dom Antracit då !
Rent generellt, ska du ha vitt så ska du tycka om att tvätta, annars låt bli !
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur tänker du nu igentligen ? :va
Du vill ha vita fälgar men inte tvätta dom allt för ofta !
Tänk om då ! Lacka dom Antracit då !
Rent generellt, ska du ha vitt så ska du tycka om att tvätta, annars låt bli !

Jag är inte säker på att jag vill ha vita fälgar just pga den grejen.

Därför jag frågar om det är så svårt att hålla rent fälgarna då jag kör hojen året runt i regn, och även en bra bit in på hösten.

Jag tycker att det är snyggt men om det ser förjävligt ut efter 1 dag då är det inte så snyggt, då kör jag hellre med svarta fälgar.

Bevisligen så tänker jag på detta, hade annars ej skrivit :)
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
På pulverlackade vita fälgar tycker jag att det har räckt att snabbt spola bort damm/smuts med vattenslangen efter varje tur och sedan noggrann rengöring var 3:e vecka. Då har det aldrig varit några problem att hålla dem i nyskick. Gör man det mer sällan så har det nog inte heller någon negativ påverkan på finishen.
Var rädd att fälgarna skulle se skitiga ut direkt, men det krävdes ganska mycket smuts för att det skulle märkas om man stod på lite avstånd.

Kör på vita fälgar,:tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Håller med, dom måste inte va idiotrena för att det ska va ok,
och jag upplever det inte som jobbigt med tvätten, skulle man skita i att tvätta sina svarta fälgar eller?
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
ta en trase med matolja torka fälgar i det lätt hålla ren efteåt.. spola me vatten rena igen... :tummenupp
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
En gång vita fälgar, aldrig mer. För en notorisk kedjesmörjare är det ett problematiskt inslag. Det krävs inte mycket för att det ska se ut som skit. Insatsen för att få rent och hålla rent upplevdes som betydligt större, pga att smutsen helt enkelt syntes mer.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top