Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Körde med Actionpics i slutet av denna säsong på Mantorp. Det var typ åttonde bandagen denna riktigt grymma sommar, allt hade gått bra såhär långt. Börjat få ner tiderna en del utan att börja ta chanser eller liknande. Skyndat långsamt. Lagt ner tid på hojens inställningar och sett till att allt är i bra skick för ökat förtroende. Börjat åka på slicks efter alltför många säsonger med typ Sportsmart. Kört bana sen 2009.

Inregistrering/besiktning gick bra som vanligt, dock hade beläggen fram fått jobba hårdare än vanligt och ansågs var slitna. Hade med mig nya och bytte direkt.

Efter en skön första dag på Mantorp var det dags för andra och sista dagen. Drar ut och kör första passet, ganska lugnt och säkert utan några andra avsikter än att blir varm och kropp och knopp. Direkt efter passet kommer en medelålders herre fram och säger sig ha sett något lossna från min hoj på rakan.

En stund senare kommer han igen och säger att han har upptäckt ”ett stort hål” i sin kylare och menar att det måste ha varit min lösa pryl som träffat hans hoj, han tycker att jag är skyldig och vill att jag ska bidra till en ny kylare.

Han söker upp mig senare på dagen ytterligare en gång med skärmdump från inspelad film där man kan se något som liknar en styrändsvikt. Han ligger då bakom mig på rakan i närmare 250 km/h. Jag förklarar att om det varit min styrändsvikt så är det olyckligt som fan, men att jag inte är beredd att slanta för hans nya kylare. Vi är alla här på samma villkor, vi har skrivit på papper om att körning sker på egen risk, oförsäkrat på inhägnat tävlingsområde och att precis vad som helst skulle kunna hända. Jag vet dessutom att man kan reparera kylare för en mindre peng, samt att alla möjliga skruvar/delar/styrändsvikter kan ligga ute på banan vid körning. Jag har ingen aning om ursprunglig status på hans hoj. Jag vet bara att min hoj klarade besiktningen, jag har inte haft anledning att tro att något skulle vara löst/fel på min hoj. Å andra sidan skulle jag aldrig hävda till 100 % att något aldrig skulle kunna lossna, tror man det så vet man inte vad en hoj är för något.

Han sätter direkt igång att börja fotografera min hoj i depån, är noga med att få med min regplåt osv. Då jag frågar vad han ska använda bilderna till så får jag svaret ”det får du väl se”. Jag blir irriterad och upprepar min fråga ett par gånger varpå han tillslut säger att han ska ge bilderna till sitt försäkringsbolag och att det kan komma att handla om ”smitning”.

Någon månad senare kommer krav från Kronofogden på ca 12 000 kr som jag bestrider. Han har nu valt att gå vidare med detta till domstol. Jag har fått ta del av det material han skickat in till Tingsrätten. Han menar att jag inte följt reglerna som säger att man ska se till att sin hoj är i ”fullgott skick”. Även filmen där man ser något svart komma farandes mot honom är bifogad.

Hur tänker ni som har mycket mer erfarenhet av bankörning kring detta? Hur hade ni reagerat? Nån som råkat ut för något liknande, vad gäller?
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur tänker ni som har mer erfarenhet av bankörning kring detta? Hur hade ni reagerat? Nån som råkat ut för något liknande, vad gäller?

Därför jag aldrig kört bana..
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hade du en saknad styrändsvikt då?
Tycker i vilket fall som helst att det är uppåt väggarna, regler/papper säger väl att du kör på egen risk så även om en del lossnar så har din hoj gått igenom besiktningen innan.

Tycker du ska ta kontakt med en advokat och rådfråga. Någon här som har tips på advokat som förstår sig på mc/bandagar kanske?
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
kört hoj sen millenieskiftet och aldrig hört talas om nåt liknande.

kan förstå att det känns surt att få kylaren pajjad men precis som du säger så på bana gäller "den som leken leker får leken tåla", det känns som en extremt lindrig grej dessutom när man tänker på vad som enkelt kan ske i sammanhanget.

hur du ligger till i ett eventuellt rättsfall har jag ingen aning dock, vore intressant att höra hur det hela slutar sen.

..en nyfiken undran uppstår ju direkt, var det din styrände? :tungan
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Frågan jag undrar är ju hur många styrvikter du hade kvar?

Inte som tecken på skuld, men lite roligt kunde det vara att veta.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Det låter i mina öron helt absurt. Har kört bana i 20 år varav de senaste 10 med rejslicens. Har aldrig hört talas om att någon blivit ersättningsskyldig till nån annans skada. Inte ens om man blivit avträngd eller torpederad. I det här fallet gissar ju gubben bara att du har sabbat kylaren. Även om han har en film som kan antyda att du har tappat nåt från hojen känns det som en omöjlighet för honom att bevisa att det är detta som gjort åverkan på hans hoj.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Menade inte att mörka :) Jag saknar en styrände. När/var/hur jag tappat den vet jag däremot inte.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
hela historien låter ju bisarr - en race-incident och på bana där vad som helst kan hända, man kör in i varandra osv - dessutom skriver man av sig OCH KÖR PÅ EGEN RISK - du är såklart inte vållande då du inte kunde se att detta skulle kunna hända

Däremot om du hade kastat styrändan på honom i depån till exempel, för att du varit förbannad på honom DÅ hade saken varit i ett helt annat läge

Den här killen har inte på bana att göra.
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Om du är medlem i SMC så har väl de jurister till förfogande? Har inte själv kört bana, men det låter ju jätte konstigt att det ska räknas som smitning...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Folk är fan dumma i huvet. :dummer
Nu vet jag inte vad som är rätt i detta fall, men jag skulle själv aldrig ens fundera på att göra något liknande om min hoj blev skadad under en bankörning. Man får liksom räkna med att det inte är helt riskfritt att gasa bana.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vad hade gubben för hoj förresten? Bara lite nyfiken då 12000 kr för ett kyl låter rätt mycket.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Att den är besiktad av arrangören borde ju innebära något i sammanhanget kan man ju tycka, vara värt något menar jag.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hade du en saknad styrändsvikt då?
Tycker i vilket fall som helst att det är uppåt väggarna, regler/papper säger väl att du kör på egen risk så även om en del lossnar så har din hoj gått igenom besiktningen innan.

Tycker du ska ta kontakt med en advokat och rådfråga. Någon här som har tips på advokat som förstår sig på mc/bandagar kanske?

Jodå, det finns dokument där man signerat och avsagt sig att kunna göra anspråk på ersättning från annan deltagare oavsett vem som är vållande. Men Marcells motpart har valt att tolka det på ett annat sätt, rätt mig om jag har fel Marcell.

Detta är såklart en mycket olycklig tillfällighet som drabbade personen med trasig kylare och det är ingen som haft något uppsåt. Men det skulle lika gärna vid ett annat tillfälle kunnat vara en mutter eller skruv från en hoj som gjort samma skada. Det lossnar detaljer från motorcyklar på det sätt som vi kör med dom, oftast inte större nödvändiga delar men små detaljer som upptäcks då och då. Något som sitter fast vid en besiktning kan vara helt löst 5 varv senare. Tar man en promenad runt en bana så blir man förvånad över hur mkt skrot man hittar vid bankanten eller i gräset som lossnat från bilar och motorcyklar.

Xibalba, om det är din enda anledning så har du verkligen missat något. Det är nästan som att avstå från säker sex för att det finns en chans på miljonen att det är hål på kondomen.

Detta är en ytterlighet som jag inte känner till någonsin har skett tidigare under de senaste 10 åren med bankörning.

//Nitrous
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
ger man sig in i leken får man väl leken tåla..oavsett om man får en sten eller annat på sin hoj..blir torpedad avåkt och stekt...

låter helmysko..bestrid för allt i världen..
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Har såklart hört mig för.. Har fått ganska likvärdiga svar från samtliga när jag beskrivit vad inskrivningsblanketten innehåller osv. Den finns på Actionspics hemsida för de som vill/orkar sätta sig in.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag har både blivit påkörd och kört på en hoj under träning/tävling och visst fan är det surt när någon annan orsakar skador på ens hoj, men jag har aldrig "krävt" ersättning eller hört det från motparten.

Det känns rätt osannolikt att han skulle kunna vinna ett sådant fall i rätten.

12000 kr låter ju helt orimligt. Jag skavde hål på min och lagade den för 800 kr. Ett stort hål kanske inte går att laga, men en beg kylare kan väl inte gå på så mycket?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
12000 kr låter ju helt orimligt. Jag skavde hål på min och lagade den för 800 kr. Ett stort hål kanske inte går att laga, men en beg kylare kan väl inte gå på så mycket?

12.000kr för ny kylare och jobb gjort av firma är väl inte så omöjligt? :va
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har såklart hört mig för.. Har fått ganska likvärdiga svar från samtliga när jag beskrivit vad inskrivningsblanketten innehåller osv. Den finns på Actionspics hemsida för de som vill/orkar sätta sig in.

Gäller dom inte bara mellan deltagare och arrangör egentligen?

Även om det är pissigt att kräva pengar.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top