Rostfria insexskruvar

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
letar efter någon butik som säljer rostfria insexskruvar M4, M6, M8 + bultar & brickor i samma storlekar.

komplett sortimentlåda, lösvikt eller annat.

kvalitet går först, men inte till vilket pris som helst heller.

funkar biltemas "rostfria" sortiment ?


Jag vill byta ut alla skruvar, muttrar & brickor till den RD 350 som jag håller på att renovera.


alla tips är välkomna

mvh // Henrik
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Rekommenderas inte! Vissa ställen ska man inte sätta rostfritt på, det gäller främst ställen som kan bli varma. Där kan rostfritt sätta sig och när du skruvar loss stuven så bryts den. Man ska ha klart för sig att rostfritt inte tål lika mycket som ett automatstål. Rekommenderar blankförzinkat eller Titan på ställen där det krävs höga moment eller där det blir varmt. Rostfritt går bra till att skruva fast plast med men se till att använda A4 om du ska köra i alla väder. Din lokala Järnia har lösvikt annars rekommenderar jag, som ovan, probolt.
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Rekommenderas inte! Vissa ställen ska man inte sätta rostfritt på, det gäller främst ställen som kan bli varma. Där kan rostfritt sätta sig och när du skruvar loss stuven så bryts den. Man ska ha klart för sig att rostfritt inte tål lika mycket som ett automatstål. Rekommenderar blankförzinkat eller Titan på ställen där det krävs höga moment eller där det blir varmt. Rostfritt går bra till att skruva fast plast med men se till att använda A4 om du ska köra i alla väder. Din lokala Järnia har lösvikt annars rekommenderar jag, som ovan, probolt.

Ehm... automatstål? Det brukar inte skruvar och muttrar vara gjorda av som jag köper...

Men jag antog antog att vi inte snackade om typ topplocksbultar/kamaxelöverfall/vevstaksöverfall, utan mer externa skruvar som kan tänkas utsättas för väder och vind. Om jag missuppfattat nåt får jag skylla på fredagsfylla... :fyllisar
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rostfria skruvar har i de allra flesta fall en sämre hållfasthet än de blank- eller grönförzinkade originalskruvarna. Om du byter till rostfritt, byt inte några av de högt belastade skruvarna.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Skruvar i allmänhet brukar göras i automatstål läste jag i min materialtekniska bok för bara några timmar sedan. Detta gäller inte rostfria skruvar och därför är hållfastheten sämre hos dessa.

Spelar ingen större roll, huvudsaken är att jag avråder till rostfritt.
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
är inte A4 8:8 lika i hållfasthet med en svart 8:8?- isf är det ju hugget som stucket vad man nyttjar.
skulle aldrig sätta nått annat än minst 8:8 på nått, finns kines skruv som har lika egenskaper med ost.....(4:4 är det lägsta jag sett...)

//jj

(kolla upp MONELL, hahaha!!!- sist jag kollade var ju titan billigt i jämförelse!)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Swedol, lösvikt. Enough said. :tummenupp

Jag skall kolla på Swedol lösvikt, jag har diverse blandade insexskruvar, men de flesta är silverfärgade, många gånger vill man ju ha svarta som matchar de övriga skruvarna, ex.vis behöver jag ett par svarta insexskruvar till en drevkåpa, känns ju ibland lite överkurs att behöva beställa originalskruvar från mc-affären. Vet du om de har svarta insexskruvar i sortimentet på Swedol?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
a4 tål lite mer vid utsatta ställen då ?

vill ju inte att dom börjar rosta efter 1 månad
skippar nog rostfritt som det ser ut.

probolt var rätt dyra, då jag har en budget att hålla på denna hojen.



men tack för alla tips :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har ALLTID kört rostfritt på mina byggen , Aldrig nått problem

Bauhaus har börjat sälja rostfritt i bra kvalitet till bra pris
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag skall kolla på Swedol lösvikt, jag har diverse blandade insexskruvar, men de flesta är silverfärgade, många gånger vill man ju ha svarta som matchar de övriga skruvarna, ex.vis behöver jag ett par svarta insexskruvar till en drevkåpa, känns ju ibland lite överkurs att behöva beställa originalskruvar från mc-affären. Vet du om de har svarta insexskruvar i sortimentet på Swedol?

Jo, jag har för mig att de har både blankförzinkat och obehandlade svarta. Annars om man är i sthlms-omr. så kan man ju dra till sifvert skruv i hägersten, de har det mesta.

De kommer att rosta dock.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jo, jag har för mig att de har både blankförzinkat och obehandlade svarta. Annars om man är i sthlms-omr. så kan man ju dra till sifvert skruv i hägersten, de har det mesta.

De kommer att rosta dock.

Up up dom har flyttat, ligger nu i Västberga:fakta:tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
a4 tål lite mer vid utsatta ställen då ?

vill ju inte att dom börjar rosta efter 1 månad
skippar nog rostfritt som det ser ut...
A4 tål mer på utsatta ställen ja. Ta en klick koppar eller aluminiumpasta på rostfria skruvar innan du skruvar fast dom så får man loss dom igen. :)
 

moddlaren

Guest
Det finns något som heter galvaniska strömmar, den minst ädla metallen fungerar som en offeranod till den ädlare metallen, gängorna försvinner på sikt med rostfri.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Skruvar i allmänhet brukar göras i automatstål läste jag i min materialtekniska bok för bara några timmar sedan. Detta gäller inte rostfria skruvar och därför är hållfastheten sämre hos dessa.

Spelar ingen större roll, huvudsaken är att jag avråder till rostfritt.

Alltså, jag är inte jättemycket mer än självlärd lekman på detta område, men jag blev lite konfunderad... För det vi kallar automatstål på jobbet är legerat med bly och grejer, så att det blir som att skära i smör i svarv/fräs. Mycket trevligt att jobba med, men "blött", inte speciellt hållfast eller hårt.

Men men, det kanske finns andra stål som också kallas automatstål? :va Men det borde vara skärbarheten man syftar på, inte att det är hållfastare än annat?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jo, jag har för mig att de har både blankförzinkat och obehandlade svarta. Annars om man är i sthlms-omr. så kan man ju dra till sifvert skruv i hägersten, de har det mesta.

De kommer att rosta dock.

Jag skulle vilja ha en skruvlåda med vanliga svarta behandlade insexskruvar i olika dimensioner som man kan ha att plocka ifrån när man skruvar med hojar, smått irriterande när man måste åka till mc-affärn och beställa 2 st skruvar typ.. men, det finns väl ingen sådan färdig lattjolajbanlåda att köpa antar jag?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Alltså, jag är inte jättemycket mer än självlärd lekman på detta område, men jag blev lite konfunderad... För det vi kallar automatstål på jobbet är legerat med bly och grejer, så att det blir som att skära i smör i svarv/fräs. Mycket trevligt att jobba med, men "blött", inte speciellt hållfast eller hårt.

Men men, det kanske finns andra stål som också kallas automatstål? :va Men det borde vara skärbarheten man syftar på, inte att det är hållfastare än annat?
CNC-operatör? Isf sysslar vi med samma saker och jag kan återkomma med PM när jag ser boken igen, för jag ska inte säga att jag är säker. :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag skulle vilja ha en skruvlåda med vanliga svarta behandlade insexskruvar
Finns det på marknaden så kan du väl säga till, har bara sätt svarta obehandlade, men det borde finnas behandlade också med tanke på att man kan svart oxidera stål.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top