Tålig vinter-mc, finns det???

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja en lätt 125 eller 350 eller 400 är ju i.g perfa , lätt o resa upp och åka vidare.

Prova och resa upp en 1000cc äventyrs båge på 280 pannor på isgata :crash:4skrika.

Försök iaf hitta en båge med smalt 90-90/21 framdäck - feta däck vill rida uppe på snön/slasket istället för och trycka ned klackarna.
Reveren är annars rätt lämplig - kanske går att på enkelt sätt fixa ett smalt framhjul
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att köra en ny och fin hoj som vinterpendlingsfordon får den gamla segelbåtsliknelsen "som att stå i en kall dusch och riva sönder tusenlappar" att verka sund och normal i jämförelse.

De vettigaste vinterpendlingshojarna - äldre offroadare är tyvärr ofta så illa hårt nedgångna, och överprisade dessutom. Mycket meck med en sådan.

Här är en bra beskrivning från en kille som använde en AT på vintern, delvis som arbetsfordon när han var ute på nyhetsfotograferingar för bra många år sedan.

http://hem.fyristorg.com/2hjul/vintermc.htm

Texten ger en liten glimt av all den skit man kan råka ut för med frusna reglage, stopp-, start- och ljusknappar som fryshänger sig och jävlas i största allmänhet. Det krävs både noggranna förberedelser och mer underhåll än man tror för att få vinterpendling att funka.


Skulle jag börja vinterpendla igen (Göteborgsområdet) så skulle jag nog satsa på en vanlig standardhoj, med lite halvklen kubik. Det finns fortfarande massa billiga CB 400 N (18'+19') eller ärkefula XS 400 (18'+18') som inte gått mer än 1000 mil eller så, och har mycket kvar att ge.
Kan dessutom skos med vettiga däck.

OBS! Bra alternativ till dubbat om man skall pendla någonstans där det inte är stadig stabil vinter är Heidenaus K60 i det speciella kiseldioxidinblandade utförandet: Si02
http://www.reifenwerk-heidenau.de/m...hp?point=5&rtyp=17&profil=101&pic=104&lang=en

Funkar överraskande bra ner till nollan och även på snötäckta vägar, men ersätter inte dubbdäck på is.

Säljs aktivt av Hojdäck denna vintern:

http://hojdack.se/Heidenau/Motorcykeldäck/Heidenau/K60-Silica.aspx
 

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Hemma
Hoj
@
Det har ju redan kommit bra information men tänkte tillägga lite om hur jag har gjort.
Kör en Africa Twin, sprutat in den med WD40, gäggar på lite nu och då.
Styrmuffar och handtagvärmare är ett måste. Köpte verktygsväskor av tjockt och ganska mjukt gummi, hellre krascha och förstöra dem än tanken eller kraschbågarna. I ena väskan har jag ett extra batteri, parallellkopplat med mcbatteriet, bara slå på en brytare ifall man behöver extra starthjälp. Batteriladdare med strömsladden kopplad till ett DEFA uttag så det är bara att koppla i vägguttaget så laddas batteriet i väskan. Har även satt handtagsvärmare runt kylslangarna och isolerat med avgasisoleringsband (eller vad det nu heter på svenska). Brytare i väskan, så ifall det bara är några minusgrader kan jag koppla på lite värme och ifall det är kallare så kopplar jag på alla värmare. Med full värme så håller batteriet 8h. Så då har jag motorvärmare :banana
Och finns det vägguttag så kan det ju vara på hur länge som helst :tummenupp
Efter att i helgen kört i underkylt regn så har jag nu införskaffat en hjälm med elvisir.
Att köra mc på vintern är underbart :banana:banana
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
MC buden föredrar ju XT660 , dom tuffar året runt , visserligen mestadels stadskörning ....
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
kört 500 mil 125a på vintern i umeå.

klä dig varmt! :tummenupp armyshoppen säljer schyssta vantar och skaffa muddar på handtagen.

Underhåll och varmkör så var det inga problem för mig iaf. Hade nån skoj förgasarisning då den frös på fullgas annars var det aldrig nåra problem.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Just det, Crosshjälm och glasögon med dubbla glas hindrar imman. Jag körde skidglasögon som ju är gjorda för kallt väder.

Undvik att förlita dig för mycket på elvärme, det blir fort kallt om hojen dör eller du vurpar och blir liggande i väntan på transport.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Min Vance&Hines motorvärmare :)

vinterb20c.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Min Vance&Hines motorvärmare :)

vinterb20c.jpg


Man behöver ju oftast inte värmare normalt men vid så där -30 kanske man skall börja fundera på det:tummenupp.
Gas fungerar ju knappt under -5 men värmer man tuben lite så är man hemma - annars kan man ställa
ett toppmonterat gaskök under men med väldigt litet pådrag och under ganska lång tid.
Man måste slänga lite hetvatten på tuben då och då för och få den och gasa i kyla

Dum lösning
Det var ju nån tysk på en sån här vinterträff - var det kristallrallyt,primusträffen eller nått.

Han tappade ur oljan ur ett -30gradigt block , värmde den i bensinköket.
Slog i oljan i motorn , ja asså olja kan ju bli skitvarmt utan och koka så den var kanske var 150 grader , den hälldes ned i en -30 motor:hihi.

Ja assså alut sprack ju ganska fett:crash - blev bärgare hem:4skrika
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
När man var grabb så åkte man ju moppe och 125:a hela vintrarna "utan problem", dvs wirar till bromsar frös ibland samt en och annan förgasarfrysning på fullt. Lite snö som yrde igen luftfiltret hände väl också när det var 3 dm nysnö. Tycker en 2-takt med lite kubik känns enklast att hålla igång i alla väder, lättkickat och lättrest när man lägger den. Hyfsat snäll mot dubbdäcken också. En 125:a eller max 250 går ju att rulla på i 100km/h och så mycket fortare vill man nog inte åka på vintern.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
En gammal sleten CBR 600. Kostar inte många spänn och...inte så noga heller.

Funkar även på skoterspår(fast det är nu stort hål i innerskärmen :) )

120409b2.jpg
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Kolla annars engelska forum, de kör ju året runt i saltlake.. Visserligen inte så kallt som i norra Sverige men väl saltindränkt iallafall..
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Bromsvätska är aggressivt så jag hade nog hellre valt en tunn syntetisk olja , men det är jag det det behöver inte betyda att jag har rätt..
Och jag hade inte tagit in hojen i värmen förrän jag fått en problem med fukt och is för jag tror den mår bättre ute i något så när samma klimat jämfört med att komma in och töa och sen ut i kylan igen.. Men en bra batteriladdare med snabbkoppling är nog inte fel för att hålla batteriet på topp..
Och se till att ha vinterolja i motorn och fräsch kylarvätska om den är vätskekyld, och fräsch bromsvätska är inte fel heller..
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om drivremmen är en kuggrem så gillar den inte att det hamnar snö/is på dreven.

Vet eftersom detta ger problem på svävare/hydrokoptrar.

Remmen sträcks och armeringen skadas sen är det en tidsfråga.

När man åker hydrokopter och svävare kollar man noga innan man startar och en flaska varmvatten fixar biffen om det skulle hamnat snö/is på dreven.

Dom står ju parkerade utomhus, en hoj kan man ha i varmgarage och då uppstår inte problemet.
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Jag kör en Honda NSR 125 R JC20 1991, använder mest som pendlarhoj till skolan då jag börjar 2:an i gymnasiet nu. Har tänkt skaffa dubbdäck till den då jag inte vill gå 2km till bussen i vinter. Vad behöver jag göra för att inte förstöra skicket den är i nu? några tips och trix på vad jag kan göra hade inte vart fel :) Nya fälgar? läste en del och fick lite ideer men kom gärna med mer :tummenupp

Edit: Jag har ett par skräpiga kåpor som e ganska crashade redan så det är inga problem om jag glider lite haha
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Köp en skattad och besiktad surhink till bil med motor- och kupévärmare för max 10000 och tvätta den aldrig. Det är kul att hoja men man måste ju inte plåga sig i onödan.

Du har nog missuppfattat något mc åkning är inte att plågas, jag körde ju i princip hela vinter i fjol med thunderacen o däck var M7RR otroligt bra fäste på rimfrost. Vid besök på Bike i Trollhättan i mellandagarna var jag rätt så ensam med att komma på hoj o helt ensam på sportis.. kyla är inga bekymmer. Tunderacen har riktig generator så det finns ca 20 ampere över när ljuset är på till extra saker.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är ganska imponerande ibland på vintern, jag körde en enduro i timmar några vintrar sedan, djuup pudersnö och jag stannade och tittade på motorn som var HELT inpackad i snö, alltså osynlig och snöinpackad. Och så stod den och tuffade på tomgång. Fattar inte ens var den fick luft från. Snön smälte inte ens på motorn, 15 minus typ. Luftkyld.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top