Tålig vinter-mc, finns det???

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Jag funderar på om det finns en specifikt lämplig mc som fungerar köra på vintern?
gärna med Abs men inget krav men vad för typ utav hoj är lämpligast??

Faktorer jag är särskilt intresserad utav:

1. mc.n ska tåla att köra i salt mm utan tvättning allt för ofta. vad har ni för erfarenhet?

2. mc.n bör tåla kallstarter och köras i kyla och snö. Några erfarenheter utav kalkkörning och kärvningar mm? (ca -5 -20c)

2.1. finns det någon teknik på mc som funkar dåligt i kyla. kom gärna med exempel.

3. finns det några förslag på hojar som kan va lämpliga att köra?? (model/årsmodel och varför?)

3.1. mc.n bör ju tåla lägga ned om olyckan är framme..

3.2. det bör ju vara en mc som är lätthanterlig men inte för obekväm. (gå att köra lite långt med relativt sett)


i övrigt:
några specifika råd hur underhålla mc för vinterkörning med begränsad tvättmöjlighet?

...


Som sagt så funderar jag på om det är lönt skaffa sig en extra mc och vilken model/storlek/årsmodel är lämpligast om man kör i norra Sverige inne/runt stan med saltslask/snö och inte direkt har möjlighet att tvätta den så ofta..

om ni har erfarenhet utav vinterkörning så kom gärna med exempel mm. :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
1.Spraya ned mcen med ml-olja man använder för rostskyddsbehandling av bilar innan vintersäsongen
Tvätta inte alls på vintern,tvätta av skiten på våren,smörj kedjan varje dag det varit slask

2:Kallstarter och så är inga problem alls , bra batteri, inget Lithium ett Yuasa YTX är bra
Välj tunnaste oljan som anges i manualen.
Smörj in kontakter för el och så, även reglage med olja.
Det som brukar bli trögt på en hoj i kyla det är fjädringen - vissa hojar har känts som stelbenare i -20
Kör i en 1L E85 vid tankning då och då för och lösa bort vatten i bensinen - isproppar kan förekomma.
Haha fick en gång göra upp eld under mcen efter en vintertältning pga av detta - tog tid.
Startförsökena hade även muddrat batteriet på ström så för att få ut det sista ur det så fick det stå och småputtra i gasköket.

3.Dom flesta hojar funkar så , en lite sänkt offroad hoj är perfa - helst med smalt 21 tums framhjul
Alla dom här xt/tt,dr och så kanske lite sänkta är lämpliga - kubiken - det räcker ju me småstånkor vid stadskörning och pendling - skall du åka längre så är Yamhaha xt660z nya en sexig hoj - lite sänkt.

Ha handtagsvärmare och muffar på styret - det sistnämda om det är kallare än -10 iaf.
Man kan ha värmehandtagsfolie i skorna - men det är väl mest nödvändigt vid typ längre sträckor.
Är det ned till några minus så duger ett mc goretexställ lätt , nedanför -10 och vid längre sträckor så
mc goretexställ och skoteroveroll på utsidan.
Jag har kört 25 mil så och sen slagit upp ett tält i -20 och lagt mig slaggat - inga problem.

Skall du ha värmehandtag,värme i skorna,värmeväst och så så tänk på att kolla hojens generatoreffekt.
Många gammelstånkor har ganska fjunig generator - nyare brukar iaf ha en 150W över så där är det inga problem.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har kört Africa Twin 750 många vintrar, kanske lite för hög och tung för att kännas smidig och lätthanterlig, (tung att lyfta upp om man har lagt den) men en pålitlig kamrat ärdet.
På med dubbade TKC-80 så klarar du kung bore :tummenupp

För övrigt mycket bra synpunkter av Klockringaren
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du har fått mkt bra tips redan. Har bara ett par att tillägga:
Barkbusters skyddar handtagen när du lägger hojen.
Gashandtag med returwire så du slipper gashäng och kan köra om wiren kärvar bara lite.
Smörj gas och annan wire med något tunnflytande och vattenundanträngande och ha med dig wiresmörjare och spray för att tina och få bort vattnet när det frusit. För det gör det om du parkerar kallt och det är blött och pendlar mkt runt 0an.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Då du har lyxen av att bo i Umeå så slipper du salt och slask till den grad vi får här nedåt i landet. Så tekniskt sätt är det nog bara att köra med vilken hoj som helst.

Själv har jag kört XT660X samt CBR600F2 på vintern, och jag måste medge att sportisen var att föredra, även om det var lite svårare att hålla händerna varma utan vindavvisare för händerna.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Tack för bra svar nu vågar jag fundera vidare :) :tummenupp

måste bara säga här i Umeå saltas de så att det blir ca 5cm tjock slask på de största vägarna emellanåt eller så blir allt svart utav att det aldrig fryser fören det är kallare än -10c
vi har ioförsig tur de inte saltar alla vägar och att de övergått till mera socker men saltfritt är det inte :huvet
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Tittar lite annonser och hittar en hoj som ser ut ha dubbla gas vajrar kardandrift och ser hyfsat tålig ut.
tyvärr ingen att köra i skogen med men går ju pendla på sommaren på längre sträckor eller bara som extra hoj.
om man ska gå på de där mer terränghojarna så blir det nog lite dyrare är jag rädd.
får fundera vidare...

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_ntv650_revere 93.htm
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Jag kör året runt med min Yamaha XT660X med dubbade TKC80. Saltet har käkat upp det mesta av lacken på motorn samt oxiderat all aluminium. Rosten käkar på ekrar och lite annat.

Min hoj ser för bedrövlig ut efter tre vintrar men den är tänkt som brukshoj...inte som utställningsobjekt.

Handtagsskydd, handtagsmuffar (lite bökigt), regelbunden smörjning av kedja och alla rörliga delar du kommer åt. Tvätta ofta eller gör som klockringaren skrev (spraya hela hojen med olja). I övrigt täckte klockringaren in det mesta i sitt inlägg.

Dessutom fuskar jag med värmekälder från www.warmnsafe.eu Funkar kanon. Värmehandskar, värmejacka, värmestrumpor och värmebyxor blev lite för mycket för generatorn... då tappade jag ström. Jag brukar hoppa över värmebyxorna då orkar hojen ladda.

Jag pendlar varje dag 3+3 mil och min erfarenhet är att +2 och regn är kallare än -15...

:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Efter lite eftertanke så tycker jag att en BMW F650 av något slag borde passa. De är nästan de enda hojarna som passar, har bra ABS och inte kostar en förmögenhet. Dessutom har BMW vattentäta kontaktdon där andras ofta ärgar igen i vintersaltet.
GSen är lättare att få tag i däck till och funkar till lättare skogskörning men jag hade valt Scarvern som är en suverän pendlarhoj och betydligt lägre och därmed lättare att hantera i halkan. Finns TKC 80 eller Heidenaus vinterdäck att tillgå. Dock saknas returwire.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter lite eftertanke så tycker jag att en BMW F650 av något slag borde passa. De är nästan de enda hojarna som passar, har bra ABS och inte kostar en förmögenhet. Dessutom har BMW vattentäta kontaktdon där andras ofta ärgar igen i vintersaltet.
GSen är lättare att få tag i däck till och funkar till lättare skogskörning men jag hade valt Scarvern som är en suverän pendlarhoj och betydligt lägre och därmed lättare att hantera i halkan. Finns TKC 80 eller Heidenaus vinterdäck att tillgå. Dock saknas returwire.

Den saknar ju dessutom kedja som tar stryk i vinterväglaget.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur mår drivremmen av saltslask och massa minusgrader på en sådan?

"Bör" funka, remmen ska klara kyla och innehåller inget som bör ta skada av saltvatten. Däremot är bakre drevet ev gjort i alu, det kanske möjligen kan ställa till problem.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köp en skattad och besiktad surhink till bil med motor- och kupévärmare för max 10000 och tvätta den aldrig. Det är kul att hoja men man måste ju inte plåga sig i onödan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mår drivremmen av saltslask och massa minusgrader på en sådan?

Drivremmen tvivlar jag på får problem med det, drivremmar har använts i alla möjliga otrevliga miljöer länge utan större besvär.
Det är nog dreven som kan må dåligt isf, men tvivlar på att de får så mycket stryk att det drar ner livslängden någon markant mängd, men det är ju bara jag som pratar i nattmössan. ;)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Enklast om man inte är kubik fixerad en valfri 2-takts 125cc offroad med dubbdäck
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
angående remmen så skulle jag tro att största problemet om man kör dagligen i slask att det följer med grus in under remmen vilket torde öka nötningen avsevärt. alternativt att det blir stående salt med vatten däremellan när man står.

ok hittade en model här med rem =)
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/bmw/bmw_f650cs_04.htm
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top