Bitcoin

Har ni investerat i Bitcoin ännu?


  • Antal röstningar
    0

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fascineras mest utav tankarna och åsikterna att "Bitcoin är skit och bluff, det är ju inte uppbackat av något med bevisat värde"

Well... det har ju t.ex. US Dollarn inte heller varit i flera årtionden... Längre än min livstid t.o.m.
Men man kanske känner sig nöjd och trygg med att "tillräckligt många" tror på dollarn och övriga siffror/papperslappar att det duger...



(Sen är jag inte annorlunda än majoriteten, äger inga Bitcoins och tillförlitar mig på de siffror ens internetbank säger sig ha utav värde. Lite då och då kommer man i kontakt med sedlar och mynt också)

Det där har jag kommenterat tidigare i tråden. Utöver vad jag nämde då så kan en fallande dollarkurs kan bromsas med höjda räntor. Hur bromsar du en fallande bitcoin?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det där har jag kommenterat tidigare i tråden. Utöver vad jag nämde då så kan en fallande dollarkurs kan bromsas med höjda räntor. Hur bromsar du en fallande bitcoin?

Varför bromsa?

Saknar en valuta värde borde den inte ha nått värde.

Vid en fallande dollarkurs producerar man mer dollars, så det jämnar ut sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför bromsa?

Saknar en valuta värde borde den inte ha nått värde.

Vid en fallande dollarkurs producerar man mer dollars, så det jämnar ut sig.


Varför bromsa? Ja kanske för att amerikanska medborgare vill ha någon slags köpkraft utomlands? Det är ju särdeles angenämt för dem idag när dom konsumerar mer än vad de producerar och betalar genom att trycka nya övervärderade luftdollars. Jag försvarar som du ser inte dollarns värde, men dollar är ändå en valuta som är lättare för en centralbank att styra till önskat stabilt värde.

Det är mycket som inte borde ha nåt värde men som ändå har ett värde.

Skilj på hönan och ägget, att producera mer dollar sänker valutakursen för dollar. Vilket behövs för att usa ska få jämvikt i sin bytesbalans.

Höjer man dollarräntan så vill fler köpa amerikanska statspapper vilket drar upp dollarkursen. Sänker man räntan så flödar istället pengarna ut från landet.

Bitcoin är som ett löv i vinden, det kan blåsa fritt långt upp i himlen och landa var som helst men med största sannolikhet landar det till slut någonstans på marken.

Historien går igen... om och om igen...
http://www.popularhistoria.se/artiklar/tulpanmani-borskrasch-under-barocken/
Hösten 1636 drogs hundratals noviser in i lökhandeln.
februari 1637 gick luften ur marknaden. Tulpaner som betingat fantasisummor gick plötsligt inte att sälja.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När raset väl börjar så blir det som roligast för den som gillar sociala experiment.

Ur ett psykologiskt perspektiv så har majoriteten av mänskligheten svårt att ta det mentala steget att realisera en förlust. Det gör att de flesta människor helt enkelt följer med skeppet ner till botten medan de förgäves väntar på att uppstuds där de kan få tillbaka sina pengar.
Detta gäller även de som vet att det är ägare i ett luftslott.
De få undantagen som saknar dessa normala reaktioner brukar diagnostiseras som psykopater.

Men det är ganska intressant redan nu.
 
Last edited:

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
usa er jo totalt bankarott .. detroit konkurs för länge sen.. obama care . skit i usa,. framtiden gäller nu.. snart ett pengalöst samhälle i sverige oxå.. tänk vid strömavbrott med 30 plastkort :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kina förbjuder Bitcoin
http://www.di.se/artiklar/2013/12/5/kina-forbjuder-bitcoin/

Vet inte vilka möjligheter dom har att realisera förbudet men det verkar som att kursen dippade lite på den nyheten i alla fall.

Lite spännande måste det ju vara att sälja sina prylar och få betalt i nåt som under samma dag svängt från $ 870 till $ 1240 :va Tänk att få betala 43 % mer än vad man avsett? Eller få 30 % mindre betalt än vad man räknat med?

Om om man ska utföra ett mord kanske det spelar mindre roll ifall ersättningen är 87000 pengar eller 124000 pengar men om man verkar i tex bilbranschen där marginalerna är några få procent så kan ju en liten förväntad vinst snabbt visa sig bli en rejäl förlust.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
usa er jo totalt bankarott .. detroit konkurs för länge sen.. obama care . skit i usa,. framtiden gäller nu.. snart ett pengalöst samhälle i sverige oxå.. tänk vid strömavbrott med 30 plastkort :D

Usa och dollar, Sverige och Skr, Norge och Nkr spelar ingen roll mekaniken/verktygen är desamma för att styra en valuta.

Ett pengalöst samhälle? Är inte bitcoin pengar? Och hur funkar det att betala med dina bitcoin vid ett strömavbrott? Med 30 kraschade hårddiskar?
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
man pratar så mycket om ett pengalöst samhälle--.. förstår mig då inte på man. tryckar nya sedlar hela tiden. verkar idiotisk jo.. men som tur er jag inte politiker :fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
kontantlöst samhälle ja . endå trycks nya sedler hm .. :Bugar

Det där har du missförstått. Det snackas om sedelpressar men det är bara symboliskt, det trycks inte några större mängder av nya sedlar utan det är mängden digitala pengar som ökar i samhället.

Väldigt många förlitar sig allt mer på sina plastkort och man stöter allt oftare på dem som inte ens har en tjuga i plånboken. Jag har sett trenden mycket tydligt då jag periodvis verkar i en kontantbrasch.

Har mycket åsikter om det men det är ett annat ämnet för en annan tråd.
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
i min världen kontanter bara funkar över allt ..... + bitcoin....på konto....
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
När raset väl börjar så blir det som roligast för den som gillar sociala experiment.

Ur ett psykologiskt perspektiv så har majoriteten av mänskligheten svårt att ta det mentala steget att realisera en förlust. Det gör att de flesta människor helt enkelt följer med skeppet ner till botten medan de förgäves väntar på att uppstuds där de kan få tillbaka sina pengar.
Detta gäller även de som vet att det är ägare i ett luftslott.
De få undantagen som saknar dessa normala reaktioner brukar diagnostiseras som psykopater.

Men det är ganska intressant redan nu.

Oja, väldigt vanlig fälla även vid aktiehandel.
Det är skönt när man kommer till insikten att målet är att tjäna så mycket pengar som möjligt och att det då är bättre att "realisera förlusten" (ett av de fulaste ord jag vet) och placera pengarna någonstans där de har bättre potential att växa.

Det svider, men man mår gott i efterhand.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top