Bitcoin

Har ni investerat i Bitcoin ännu?


  • Antal röstningar
    0

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
0,7% nästen noll det jo...:D

Så om jag ger mig ut på folkmord och lyckas ha ihjäl 49 000 000 människor så är det ju nästan noll? :7peta
49000000 är ju trots allt bara 0,7 % av mängden levande människor. Ungefär... ;)
Men som jag sa så är det ju inte så värst stor siffra ("skatten" alltså)...
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Dessutom är ju Bitcoins ganska så värdelösa som betalningsmedel om kursen ändras så drastiskt som den har gjort. Ingen kommer våga använda den till annat än just investering om den inte är stabil. För vem vill växla in sina RIKTIGA pengar som har en motvikt mot dess värde mot en valuta som helt plötsligt gör att den summan du skulle köpa en bil för inte räcker till mer än en moppe?

Pyramidspel låter som sagt ganska bekant...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ulvhamne . 0,7% av total summen betalade jag .. ingen ting det ..

Ingenting?

Om en aktiemäklare begärde 0,7 % courtage så skulle dom bli utskrattade av den begåvade delen av aktiemarknaden. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte ens pokersajterna tar lika stora avgifter som 0,7 % och sedan kallar någon som skolkat från matematiken det för ingenting?

Efter 10 transaktioner har dina ingenting minskat ditt kapital med 7 % till 93 %, efter 100 transaktioner är ditt kapital nere på 50 % av sitt ursprungliga värde, efter 1000 transaktioner är ditt kapital nere på 0,089 % av ursprungsvärdet. Dina 10000 kr har då reducerats till 9 kr i värde, det är vad jag kallar ingenting.
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
tvo stroke man. har dom bara stående på kontot. kollar lite då å då värdet.. jättte bra nu värdet . köpte för 100dollars för ca 5år sen. idagens värde . många dubbelt många gånge dubbelt så nöjd..faktisk..
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Ingenting?

Om en aktiemäklare begärde 0,7 % courtage så skulle dom bli utskrattade av den begåvade delen av aktiemarknaden. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte ens pokersajterna tar lika stora avgifter som 0,7 % och sedan kallar någon som skolkat från matematiken det för ingenting?

Efter 10 transaktioner har dina ingenting minskat ditt kapital med 7 % till 93 %, efter 100 transaktioner är ditt kapital nere på 50 % av sitt ursprungliga värde, efter 1000 transaktioner är ditt kapital nere på 0,089 % av ursprungsvärdet. Dina 10000 kr har då reducerats till 9 kr i värde, det är vad jag kallar ingenting.

Först & främst har du nog lite otur när du tänkte där.
Det är ju inte på ditt totala innehav du betalar 0,7% ... det är på köpesumman.

Vad väljer du själv för betalsätt, vid t.ex köp på nätet?
Orkar inte dra en jämförelse mellan olika kostnader för olika betalsätt, men dyrt är det då fan inte.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Först & främst har du nog lite otur när du tänkte där.
Det är ju inte på ditt totala innehav du betalar 0,7% ... det är på köpesumman.

Vad väljer du själv för betalsätt, vid t.ex köp på nätet?
Orkar inte dra en jämförelse mellan olika kostnader för olika betalsätt, men dyrt är det då fan inte.

Jag trodde vi pratade om investering/spekulation/valutatrading här?

Då är det ganska svettigt med 0,7 % avgift, eller säg 1,4 % totalt för att göra en trade till bitcoin och tillbaka till Skr. Det är mer än vad de flesta får i årsränta.

Men visst, snackar vi om att betala nåt inköp från ebay eller liknande så är inte 0,7 % mycket. I det fallet skulle fluktuationerna dock oroa mig allt för mycket för att jag skulle vilja gå omvägen via bitcoin för att köpa prylen ifråga.

Jag menar det är ju lite trist om jag hittar en kolv för 0,1 bitcoin = 630 Skr, och sedan när jag utför transaktionen så kanske de där 0,1 bitcoinen kostar mig 1200 Skr. Så om vi snackar handel så föredrar jag nog att göra mina inköp i någorlunda stabila valutor.

Eller i vilken ände jag nu än hamnar i transaktionen så är det för mig angenämt att valutan i min plånbok samt de varor jag köper/säljer håller sitt värde någorlunda konstant i relation till mitt lönekuvert som brukar innehålla svenska kronor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
tvo stroke man. har dom bara stående på kontot. kollar lite då å då värdet.. jättte bra nu värdet . köpte för 100dollars för ca 5år sen. idagens värde . många dubbelt många gånge dubbelt så nöjd..faktisk..

Jag ställer mig först i kön att gratulera dig den dagen du säkrat din vinst! Fram till dess önskar jag dig lycka till.

Sen undrar jag ju lite hur du gick till väga för att göra din investering långt innan bitcoin fanns tillgänglig som en valuta? För det kan väl inte vara så att du försöker göra dig märkvärdigare än vad du är i debatten?

October 5, 2009 Exchange rates published by New Liberty Standard. $1 = 1,309.03 BTC

Om vi antar att du fick äran att handla för dina $ 100 på introduktionen sitter du nu på ett 1309030 bitcoins? Närmare 1 miljard? Inte illa pinkat av en trähäst.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om vi antar att du fick äran att handla för dina $ 100 på introduktionen sitter du nu på ett 1 309030 bitcoins? Närmare 1 miljard? Inte illa pinkat av en trähäst.

Hur många bitcoins fanns det från början? Enligt artikeln jag länkade till och tog uppgifter från ska det finnas ca 12 miljoner bitcoins nu och tanken är att fördubbla antalet med tiden. Om man på introduktionen satsade 100 dollar fick man 1,3 miljoner bitcoins enligt din uträkning. Det totala värdet kan ju då inte ha varit mer än 10 gånger så mycket om man förutsatt att man började med 12 miljoner. Har jäkligt svårt att förstå att folk betalar så pass mycket för en bitcoin idag. Vad kan man egentligen köpa för dem? Man kan ju som mest använda dem att spekulera i att någon annan betalar mer i morgon och hoppas på att psykologin bakom driver på kurserna. Om man nu inte har orent mjöl i påsen eller behöver föra ut pengar ur ett land där det är svårt att ta ut pengarna på annat sätt.

Man hade ju utan tvekan kunnat undvara 100 dollar på introduktionen lika gärna som att man satsar pengar på lotto och joker. Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tro att det skulle kunna motsvara en miljard idag. Det är ju löjligt att bara tänka den tanken. Undra om det finns någon som sitter och trycker på en sådan förmögenhet intjänad på spekulation i bitcoins?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur många bitcoins fanns det från början? Enligt artikeln jag länkade till och tog uppgifter från ska det finnas ca 12 miljoner bitcoins nu och tanken är att fördubbla antalet med tiden. Om man på introduktionen satsade 100 dollar fick man 1,3 miljoner bitcoins enligt din uträkning. Det totala värdet kan ju då inte ha varit mer än 10 gånger så mycket om man förutsatt att man började med 12 miljoner. Har jäkligt svårt att förstå att folk betalar så pass mycket för en bitcoin idag. Vad kan man egentligen köpa för dem? Man kan ju som mest använda dem att spekulera i att någon annan betalar mer i morgon och hoppas på att psykologin bakom driver på kurserna. Om man nu inte har orent mjöl i påsen eller behöver föra ut pengar ur ett land där det är svårt att ta ut pengarna på annat sätt.

Man hade ju utan tvekan kunnat undvara 100 dollar på introduktionen lika gärna som att man satsar pengar på lotto och joker. Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tro att det skulle kunna motsvara en miljard idag. Det är ju löjligt att bara tänka den tanken. Undra om det finns någon som sitter och trycker på en sådan förmögenhet intjänad på spekulation i bitcoins?

Och vad det skulle göra med bitcoinkursen om någon sådan skulle sälja av hela sjoket?
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
tvo stroke man . var me från början. tyckte det var spännnande me bitcoin. som ny valuta. skrev ca 5år räknar då detta året som snart slut. 2009 septerber köpte jag för 100dollars bitcoin. värde idag ca 120.000 . nykterist spelar inte lotto tips mf spel. ger inga pengar till staten i onödan.. några handlar aktier oblicationer , jag udda investeringer som ex bitcoin. . pyramid spel via tyskbolag. då lovligt i sverige . god jul..
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
harmon rabb . blir fler o fler ställen man kan betala me bitcoin.. kina intr marknet ex.. usa silk road... ex mf mf ställen ..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Och vad det skulle göra med bitcoinkursen om någon sådan skulle sälja av hela sjoket?

Om någon nu mot förmodan sitter på en större procent av det totala antalet bitcoins lär de sakta men säkert sälja av i mindre volymer för att inte driva kursen nedåt och hoppas på att de har lyckats lämna skeppet innan allt brakar samman. Med tanke på att det totala antalet motsvarar 80 miljarder idag har jag svårt att föreställa mig att de kostade ca 1000 dollar från början. Det känns som det är något som inte stämmer i den här ekvationen. Hur stora volymer bitcoin handlar man med dagligen av de där 12 miljonerna? Rör det sig om små volymer är det ju lättare att hålla uppe kursen om det nu finns köpare och säljare som är beredda att mötas på dagens nivåer.

harmon rabb . blir fler o fler ställen man kan betala me bitcoin.. kina intr marknet ex.. usa silk road... ex mf mf ställen ..

Säger mig inte ett skit ärligt talat. Vad kan man handla på intr marknet i Kina och Silk Road i USA?

Med tanke på hur stora rörelser det är i valutan kan det ju inte kännas tryggt att sälja en vara och ta betalt i bitcoins. De som köper och säljer måste ju också tillhöra skaran spekulativa personer på hög nivå. Det finns som jag förstått det en tröghet i systemet när man växlar från bitcoin till sin egen valuta. Risken är ju att kursen dyker innan växlingen är genomförd. Som köpare kan det ju heller inte kännas särskilt tryggt. Fördelen köparen har är att han vet vilken kurs han köpt sina bitcoins på och kan värdera köpkraften i den valutan och jämföra den med traditionella valutor. Har kursen gått upp får man mer för pengarna, men det kan ju lika gärna gå omvänt.

Man gör nog bäst i att hålla sig borta från bitcoins. Det lär bara sluta i tårar för väldigt många utom ett fåtal som gav sig in tidigt i leken och drog sig ur i tid.
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
herman rabb . man kan handla det mesta ex i kina me bitcoins .kemikalier kläder pryler teknik mm mm att hålla på med så spekulativ valuta som bitcoin. kurs svingningar nog stort set d samma som spela rysk roulett me 6 skott.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top