Bitcoin

Har ni investerat i Bitcoin ännu?


  • Antal röstningar
    0

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Om man tittar på det som en potentiell vinst, vilket det är innan man antingen har cash i näven (SEK på banken) , eller att det blivit en erkänd etablerad valuta, så ja, det ger bra hela tiden.
Jag har varken sålt av nått eller har några planer på det än, men jag stoppade in femsiffrigt i mars och har strax över miljonen nu.
Uppgången är rätt så jämn och stabil, likaså tillväxten runt om i världen.
Onecoin är ju inte en kryptovaluta än, den är under uppbyggnad, efter 80% mining så "släpps den", nu 25%,
men om man kollar på antalet användare/medlemmar så är Onecoin två efter Bitcoin nu.

Hej,
Gick bra ändå in i mål?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Historiskt sett har alla utom nuvarande system och världsordningar fallerat, det ligger liksom i sakens natur. Alla nuvarande valutor kommer gå under förr eller senare, frågan är om mänskligheten kommer ha någon större nytta av dom innan dess.

Verkar ha missat att svara dig.

Ingen av våra nuvarande valutor har naturligtvis fallerat för då skulle de inte finnas kvar längre.

Guld har fortfarande aldrig fallerat.
Ej heller har någon valuta med guldmyntfot fallerat, däremot är det gott om guldmyntfötter som fallit för frestelsen att överge guldet. Dessa har historiskt fallerat, med undantag för just de flesta av världens nu befintliga valutor.

Ingen valuta som övergivit guldmyntfoten har överlevt lika länge som dagens fiatvalutor så vi lever ju i rekordtider men knappast i något historiskt undantag och underverk, tids nog kommer historien återupprepa sig, våra fiatvalutor blir ytterligare ett historiskt avskräckande exempel och guld kommer återigen bli basen för nästa valuta. Eller möjligen någon annan lämplig råvara som bara finns i begränsad mängd.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Måste vart lite surt att du inte sålde när de var uppe i 17 000. Tror du toppen kommer tillbaka ?

Du menar Bitcoin?
det har jag inget av, men väl Ripple, Electroneum, KIN, TitusCoin och OneCoin som Mark menade.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Verkar ha missat att svara dig.

Ingen av våra nuvarande valutor har naturligtvis fallerat för då skulle de inte finnas kvar längre.

Guld har fortfarande aldrig fallerat.
Ej heller har någon valuta med guldmyntfot fallerat, däremot är det gott om guldmyntfötter som fallit för frestelsen att överge guldet. Dessa har historiskt fallerat, med undantag för just de flesta av världens nu befintliga valutor.

Ingen valuta som övergivit guldmyntfoten har överlevt lika länge som dagens fiatvalutor så vi lever ju i rekordtider men knappast i något historiskt undantag och underverk, tids nog kommer historien återupprepa sig, våra fiatvalutor blir ytterligare ett historiskt avskräckande exempel och guld kommer återigen bli basen för nästa valuta. Eller möjligen någon annan lämplig råvara som bara finns i begränsad mängd.

Min poäng var att så länge valutan går att använda är den till nytta och att alla valutor, liksom hela mänskligheten tillslut kommer falla. Visst är det så att vissa valutor har bättre förutsättningar än andra vad det gäller att klara sig längre men att helt avfärda exempelvis Bitcoin som värdelös är lite att ta i när den faktiskt gått att använda i ett antal år redan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min poäng var att så länge valutan går att använda är den till nytta och att alla valutor, liksom hela mänskligheten tillslut kommer falla. Visst är det så att vissa valutor har bättre förutsättningar än andra vad det gäller att klara sig längre men att helt avfärda exempelvis Bitcoin som värdelös är lite att ta i när den faktiskt gått att använda i ett antal år redan.

En valuta som svänger så mycket som bitcoin alltid gjort skulle jag inte definiera som ett fungerande betalningsmedel.

Tänk dig att du är företagare och säljer en vara men när du fått pengarna och ska betala fakturan till din leverantör så har dina bitcoin fallit i värde så att de inte räcker till att betala leverantören.

Eller tvärtom har du köpt en vara, betalat med bitcoin men bitcoin går upp så mycket innan du sålt varan så säljer dina konkurrenter samma vara billigare än du betalade din leverantör. Och du tvingas sälja med en nominell förlust.
 

perperper

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha VMAX
Kul att läsa att folk i den här tråden var tidigt ute. Samma fråga dykte upp 2013, som nu i år och varje år tidigare.
"Det är väl för sent att investera i Bitcoin nu". Väldigt intressant :)

Jag har investerat i Bitcoin och lite andra krypto, tror så klart att det finns mer värde i den här världen. Bra guide för Bitcoin.

Har ni investerat i något annat än Bitcoin? Och ni som var tidigt ute här, någon som blev rik? :D :D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Och ni som var tidigt ute här, någon som blev rik? :D :D
Nej, men blåst på pengar blev jag iaf!

Nedan mina poster från 2013:
Jag äger hela 2 BTC. Köpte ett par för att testa hur krångligt det var och för att stilla min nyfikenhet men det råkade visst bli ett rätt ordentligt värde på slantarna.

Så här i efterhand skulle jag nog riskerat lite mer än 150kr: En valuta som gör att man kan betala droger och föra ut pengar ur diktaturer anonymt kan tydligen bli ganska eftertraktad...

Jag tror att det kan fortsätta uppåt ganska länge faktiskt men jag tänker varken stoppa in mer pengar eller sälja av det jag har.

Jag håller i mina 2 och tror på mer rally efter en tids instabilitet. Mest för att det är kul att äga och "att ha varit med".

Jag börjar tro att det har peakat, la en säljorder på knappt 1100 USD/BTC den 12/12 men det nådde inte riktigt upp dit och sedan har det varit stadigt neråt. Typiskt, just när jag hade tänkt omsätta vinsten i en liten julklapp åt den jag älskar mest.

Precis efter detta klappade mtGox igen med mina BTC innestående och i tumultet sålde jag av dyrt och köpte tillbaka billigt. Sedan 2014 har konkursboet efter mtGox därmed en skuld till mig på ca 8 BTC. Jag kommer aldrig få tillbaka mer än en bråkdel men hur det än går kommer det ha varit mycket underhållning för 150 satsade kronor!
Och kanske blir det till och med en god avkastning i slutändan.
 

perperper

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha VMAX
Räknas aktier följt av guld? Eller syftar du på ponzi-valutor?

Mitt tips fram tills lågkonjunkturen närmar sig sitt slut är att placera pengarna i någon form av guld.

Så klart det räknas! Vad för aktier?

Jag föredrar att ha ett öppet sinne, för när du kan tjäna pengar spelar det någon större roll ifall du eller någon annan forumare tycker något är Ponzi? Satsa på att tjäna pengar först, skulle vara mitt råd.

Mina investeringar är:
1. Aktier - lång och kort sikt
2. Fonder - lång sikt
3. Kryptovalutor - lång och kort sikt

Varför skulle jag säga nej till kryptovalutor om dem kan ge mig pengar. 90% av kryptovalutorna är skit, men inte allt. Det är bara trångsynt att säga. :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Precis efter detta klappade mtGox igen med mina BTC innestående och i tumultet sålde jag av dyrt och köpte tillbaka billigt. Sedan 2014 har konkursboet efter mtGox därmed en skuld till mig på ca 8 BTC. Jag kommer aldrig få tillbaka mer än en bråkdel men hur det än går kommer det ha varit mycket underhållning för 150 satsade kronor!
Och kanske blir det till och med en god avkastning i slutändan.
Jag hade 1,8 på Cryptsy, sen kraschade de, jag fick inte en krona avkastning på 17k
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag hade 1,8 på Cryptsy, sen kraschade de, jag fick inte en krona avkastning på 17k

Har man köpt för 17k är det nog svårt att se det som en kul grej. :gnissla
Men det kanske beror på hur mycket man gått plus totalt sedan tråden startades 2013?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den här tråden är guld! 90% skeptiker och ett par, varav en som lider av grav dyslexi, som tidigt såg bitcoins värde. Många pallade inte ens att läsa dyslektikerns inlägg för att det var så dåligt författade. Samtidigt borde den snubben vara miljardär i dagsläget. King! Hade varit riktigt kul att se hjr det slutade för den killen. Med facit i hand är han ett geni.

2021 och El Salvador har bitcoin som officiell valuta. Flera storbolag, bland annat Tesla, SpaceX och Microstrategy har köpt bitcoin. Vi är inne i en brinnande bull market och enligt alla prognoser kommer vi ha en bitcoin som är värd minst 100k usd innan året är slut. Just nu 43,7k usd.

Själv har jag några bitcoin som jag planerar att hålla i minst fem år till. Kanske plockar lite vinster vid pump och köper lite vid dump.

Vintern och våren kommer bli mycket spännande.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har förstås fortfarande inte sett röken av mina BTC som försnillades från MTgox 2014 men de senaste beräkningarna säger att med nuvarande kurs bör jag kunna få tillbaka närmare 600 000kr. Inget man kan kalla sig på men inte illa på satsade 150kr!

edit: Och gladast av alla blir väl skattmasen om jag får ut en hygglig summa.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har förstås fortfarande inte sett röken av mina BTC som försnillades från MTgox 2014 men de senaste beräkningarna säger att med nuvarande kurs bör jag kunna få tillbaka närmare 600 000kr. Inget man kan kalla sig på men inte illa på satsade 150kr!

edit: Och gladast av alla blir väl skattmasen om jag får ut en hygglig summa.
Jäkligt tråkigt med Mt gox ändå. Du har inte funderat på att köpa in dig igen?

Numera kan man handla btc cert på Avanza och Nordnet via ISK.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den här tråden är guld! 90% skeptiker och ett par, varav en som lider av grav dyslexi, som tidigt såg bitcoins värde. Många pallade inte ens att läsa dyslektikerns inlägg för att det var så dåligt författade. Samtidigt borde den snubben vara miljardär i dagsläget. King! Hade varit riktigt kul att se hjr det slutade för den killen. Med facit i hand är han ett geni.

2021 och El Salvador har bitcoin som officiell valuta. Flera storbolag, bland annat Tesla, SpaceX och Microstrategy har köpt bitcoin. Vi är inne i en brinnande bull market och enligt alla prognoser kommer vi ha en bitcoin som är värd minst 100k usd innan året är slut. Just nu 43,7k usd.

Själv har jag några bitcoin som jag planerar att hålla i minst fem år till. Kanske plockar lite vinster vid pump och köper lite vid dump.

Vintern och våren kommer bli mycket spännande.


Bitcoin betingar fortfarande sämre värde än den värdelösaste av världens fiatvalutor. Den dagen marknaden bestämmer sig för att inte vilja äga bitcoin så saknar i motsats till fiatvalutorna en centralbank som kan försvara värdet med hjälp av ränta. Och den saknar guldmyntfotens koppling till en begränsad och eftertraktad råvara.
Bitcoin är därmed dömd till att förr eller senare tyna bort och dö som en parentes i världens ekonomiska historia.

Om det sen sker nästa månad, nästa år, nästa decenium eller nästa sekel går ju inte att veta.

EDIT: Du fick mig att slänga ett öga på den nuvarande bitcoinkursen och jag tycker nog den påminner en del om den klassiska marknadsbubblans form.
 

Bifogat

  • Bitcoin.png
    Bitcoin.png
    39.5 KB · Visningar: 20
  • Bubble-phases.png
    Bubble-phases.png
    56 KB · Visningar: 20
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bitcoin betingar fortfarande sämre värde än den värdelösaste av världens fiatvalutor. Den dagen marknaden bestämmer sig för att inte vilja äga bitcoin så saknar i motsats till fiatvalutorna en centralbank som kan försvara värdet med hjälp av ränta. Och den saknar guldmyntfotens koppling till en begränsad och eftertraktad råvara.
Bitcoin är därmed dömd till att förr eller senare tyna bort och dö som en parentes i världens ekonomiska historia.

Om det sen sker nästa månad, nästa år, nästa decenium eller nästa sekel går ju inte att veta.
Nja. Hade du hellre valt Zimbabwedollar än btc? Pest eller kolera-fråga.

Däremot har du helt rätt angående marknaden. Det finns inget förutom marknaden som styr. Inget annat hindrar den från att gå till 0 eller 100 miljoner dollar.
Centralbanker i många länder har klantat sig och urholkat folks sparkonton. Bitcoin kan lösa det. genomsnittliga livslängden för fiatvalutor är 27 år. Genomsnittlig tid som global reservvaluta(just nu usd) är runt 100 år. Usd har varit det sedan 1920-talet. Btc hade kunnat vara en global reservvaluta. Du kan cleara stora belopp på kort tid och till en låg kostnad utan en betrodd tredje part. Penningmängden är bestämd. Blockkedjan är öppen och säker.

Det kan gå åt skogen eller till månen eller någonstans däremellan, finns inga garantier för något. Anledningen att jag investerar i det är för att jag tror på idén och det historiskt sett levererat oslagbar värdeökning.

”Tänk om” alla som bashade btc i denna tråden hade köpt på sig 2013. Ett par hundratusingar då hade varit många många miljoner nu.

Jag tror att omställningen till krypto kommer vara större än många anar. Att småländer med taskig ekonomi och icke fungerande centralbank går över först. Man ska inte vänta sig att btc ersätter SEK eller dollar i närtid.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tänker att det är som med vilken valuta som helst.

Pengar har ju inget inneboende värde utan värderas just för att de är allmänt accepterade betalningsmedel, man vet att med kronor, kottar eller eller bitcoin eller vad det nu kan vara så kan man köpa andra varor.

Sen finns det såklart egenskaper som kan ses som fördelaktiga för huruvida något kommer att accepteras som valuta.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top