Bitcoin

Har ni investerat i Bitcoin ännu?


  • Antal röstningar
    0

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Ok, så det är läge att höja huslånet med en mille eller två och satsa? Ingen minns en fegis... :yoparty


Men tack... nej, tack. :glömdet

Är inte riktigt med på notorna här, är en investering synonymt med att låna pengar för din del? Isf gör du nog rätt att vara en fegis :tuttar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det var mina 7,98871817 Bitcoin det. Då blir det ingen ny TIG-svets på ett tag då...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hade du dom på Mt Gox? Surt i sådana fall...

Japp. Fast det var "bara" 1700 euro när dom frös BTC-uttagen så hur mycket dom snott mig på kan man ju diskutera. Har en skärmdump på kontot med mina knappt 8 BTC från igår, dyr bild.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var inte ett av argumenten för bitcoin just säkerheten? Inga risker för att banker går i konkurs och tar dina bitcoinpengar med sig? Joråsåatte.... Istället verkar den ena bedragaren avlösa den andre....

Ett annat argumentet var att man skulle slippa få sina pengar inflaterade pga centralbanker som trycker nya pengar. Joråsåatte... Istället skapas det ny pseudovalutor i en rasande takt... 127 st för tillfället.
http://coinmarketcap.com/all.html

Rent psykologiskt så tror jag det här med mtgox, dödat allt förtroende på bitcoin och den lever nu bara på traders som tror sig vara smartare och skickligare än andra traders. Tror jag...
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Var inte ett av argumenten för bitcoin just säkerheten? Inga risker för att banker går i konkurs och tar dina bitcoinpengar med sig? Joråsåatte.... Istället verkar den ena bedragaren avlösa den andre....
Vet inte vart du hört det argumentet, men jag har svårt att se hur något skulle vara i ditt säkra förvar när du väljer att förvara det annorstädes.

Ett annat argumentet var att man skulle slippa få sina pengar inflaterade pga centralbanker som trycker nya pengar. Joråsåatte... Istället skapas det ny pseudovalutor i en rasande takt... 127 st för tillfället.
http://coinmarketcap.com/all.html

Nu jämför du äpplen med bananer. Men jag håller med om att folk gärna blundar för volatiliteten när de talar gott om kryptovalutor.

Rent psykologiskt så tror jag det här med mtgox, dödat allt förtroende på bitcoin och den lever nu bara på traders som tror sig vara smartare och skickligare än andra traders. Tror jag...

Även om valutan till stor del överlever på traders i dagsläget så betyder det inte att den inte kan bli cementerad i framtiden. Folk verkar glömma bort saker oerhört snabbt så fort de får något annat negativt att fokusera på :rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu jämför du äpplen med bananer. Men jag håller med om att folk gärna blundar för volatiliteten när de talar gott om kryptovalutor.

Vad har volatiliteten med de argumenten att göra? :va Om du vill tillföra nåt så var vänlig och förklara istället sakligt på vilket sätt jag blandar äpplen med bananer?

Jag kan ta din fruktanalogi som exempel.

Antag att du förra månaden ställde ut en fruktskål med 100 äpplen ute på stan och försökte sälja dom. Det bör ha gått ganska snabbt. Antag sedan att dagen efter så kommer någon bredvid dig och han har 100 bananer som han vill sälja. Tror du att det kommer påverka priset du får ut för dina äpplen? Antag att dag tre kommer en tredje person som har 100 apelsiner att sälja, en fjärde säljer päron, en femte säljer annanas, en sjätte säljer kivi, en sjunde säljer mango... osv

Så idag står du omgiven av 126 andra personer som också vill sälja sina frukter. Tror du att du fortfarande får ut samma pengar för dina äpplen?

Trenden pekar även på att det fortsätter komma en ny frukthandlare till ditt torg varje dag. Hur länge tänker du fortsätta sälja dina äpplen på frukttorget innan du fattar att det är dags att söka sig till en ny marknad?

I motsats till bitcoin och andra digitala valutor så smakar frukterna olika. I fallet valutor så finns det ingen märkbar skillnad på valutorna utöver att bitcoin var först. Så i fruktanalogin skulle du idag stått omgiven av 126 andra äppelhandlare. Men du var ju förstås först och har lite fler stamkunder...
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Vad har volatiliteten med de argumenten att göra? :va Om du vill tillföra nåt så var vänlig och förklara istället sakligt på vilket sätt jag blandar äpplen med bananer?

Jag kan ta din fruktanalogi som exempel.

Antag att du förra månaden ställde ut en fruktskål med 100 äpplen ute på stan och försökte sälja dom. Det bör ha gått ganska snabbt. Antag sedan att dagen efter så kommer någon bredvid dig och han har 100 bananer som han vill sälja. Tror du att det kommer påverka priset du får ut för dina äpplen? Antag att dag tre kommer en tredje person som har 100 apelsiner att sälja, en fjärde säljer päron, en femte säljer annanas, en sjätte säljer kivi, en sjunde säljer mango... osv

Så idag står du omgiven av 126 andra personer som också vill sälja sina frukter. Tror du att du fortfarande får ut samma pengar för dina äpplen?

Trenden pekar även på att det fortsätter komma en ny frukthandlare till ditt torg varje dag. Hur länge tänker du fortsätta sälja dina äpplen på frukttorget innan du fattar att det är dags att söka sig till en ny marknad?

I motsats till bitcoin och andra digitala valutor så smakar frukterna olika. I fallet valutor så finns det ingen märkbar skillnad på valutorna utöver att bitcoin var först. Så i fruktanalogin skulle du idag stått omgiven av 126 andra äppelhandlare. Men du var ju förstås först och har lite fler stamkunder...


Jag medger att det var lite väl kort och slarvigt uttryckt.

Min poäng är att jag ser denna inflation som råder för tillfället som en del utav volatiliteten på valutan och inte som ren inflation. Ditt antagande om en fortsatt trend om ytterligare en frukthandlare till torget dagligen känns tagen ur luften. Från vad jag sett så blir det mindre och mindre lönsamt att introducera en ny valuta, minea som fan till första block reward halveringen och sedan dumpa valutan helt, och i de forum där jag hängt och disskuterat detta så verkar det råda en allt mer påtaglig försiktighet till nya valutor. Troligen som kombination utav att det börjar bli mindre lönsamt att minea i takt med höjd elkostnad, och så har vi roliga trojanincidenter som t.ex. med Maxcoin, som länsade folks konton.

När väl bitcoinen etablerats menar jag att den här sortens inflation inte kommer vara ett alternativ.

Sedan missar du även en sak med 126 äppelhandlar analogin. Gemensamt för i princp samtliga dessa altvalutor är att ingen betalar ut fiatvalutor för dom, utan man är tvungen att växla till bitcoin alternativt litecoin först. Det i kombination att miners är ett krav för att kunna utföra transaktioner öht (då blockchain verifierar transaktioner med beräkningskraften i nätet) gör att bitcoinen definitivt "smakar annorlunda".


Jag kan självfallet vara helt ute och cykla, det är inget annat än spekulation från min sida. Men jag ser ivf. inte den här sortens valutapumpande som ett långlivat problem :katt
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Såna här stories stärker knappast intresset för bitcoin iaf:
http://www.idg.se/2.1085/1.549047/var-ar-vara-bitcoin-mt-gox

Nu känns det väl säkert?

http://feber.se/webb/art/295097/ytterligare_tv_bitcoinbanker_h/

För en vecka sedan blev det känt att världens då största Bitcoin-marknad, japanbaserade Mt. Gox, hade blivit hackat och blivit av med alla bitcoins som deras kunder förvarade där. Det är ett öde som nu verkar ha drabbat ytterligare två bitcoin-handlare.

Det handlar om Flexcoin som blev av med bitcoins till ett värde på rund 620.00 dollar samt Poloniex som blev av med 12,3% av alla bitcoins som förvarades där. Det är okänt hur mycket dessa var värda. Flexcoin stänger nu ner sin verksamhet men kunder som förvararat sina bitcoins i så kallat "Cold storage", vilket innebär att de förvarats på datorer som ej varit kopplade till nätet kommer att få tillbaka sina bitcoins. Kunder som förvarat sina bitcoins i "Hot storage" kommer dock inte att bli ersatta.

Poloniex kommer att fortsätta sin verksamhet men det är oklart om de kunder som blivit av med sina bitcoins kommer att bli kompenserade för detta.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
"Japan Decides Bitcoin 'Isn't a Currency'"
http://mashable.com/2014/03/06/japan-bitcoin-not-currency/


Nästa bakslag, Japan anser numera inte Bitcoin som en valuta utan som en (handels)vara, vilket bl.a. innebär att vinster ska beskattas. Något som säkerligen :rolleyes: var en omedveten biprodukt av deras beslut...

Noll support av Ryssland, Kina och Japan... Mt Gox snor pengar och går konkurs, mord sker...

Men det är lugnt grabbar! snart är värdet på 1200 USD igen och vi kan alla grilla korv och skratta, vara stenrika och lyckliga :tungan ;)
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Det ar nog fan inte bara bitcoin. Kanns storre an sa. Finansmarknaden ar skit, husmarknaden har har dott, klassiska bilar osv osv
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det ar nog fan inte bara bitcoin. Kanns storre an sa. Finansmarknaden ar skit, husmarknaden har har dott, klassiska bilar osv osv

Med en skillnad bara. Har du investerat i hus har du iaf ett hus. Har du investerat i en bil har du iaf en bil.

Har du investerat i bitcoin har du bara en fil på datorn :p

Själv ska jag investera i kebab tror jag. Kebab har man alltid nytta av.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Med en skillnad bara. Har du investerat i hus har du iaf ett hus. Har du investerat i en bil har du iaf en bil.

Har du investerat i bitcoin har du bara en fil på datorn :p

Själv ska jag investera i kebab tror jag. Kebab har man alltid nytta av.

Two stroke mans fina grafer kommer förövrigt från bostadbubblan:
http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/bostadsrattspriserna-utveckling-1970.html

[h=3]Bostadsrättspriserna utveckling 1970 - 2014 med BNP, KPI och disponibel inkomst[/h]
Eventuellt är jag med i Rapport och Aktuellt på Public Service/SVT ikväll, vilket kan föranleda ett och annat nytt bloggbesök. Jag skriver eventuellt, då man aldrig kan vara säker på vad som får utgå ur planeringen när sändningen faktiskt genomförs. Intervjun skedde förra veckan, och inspelningsplatsen hittar ni här om ni gillar utsikten och vill ha en av de kvarvarande tomterna.


Kort TV-inslag från tidigare idag nedan, komplett med vridande av händer. Saknas bara tandagnisslan och varnagel.

För er som vägrar tro att vi har något bostadsbubbla slänger jag in en graf nedan. Den visar prisutvecklingen på klubbmedlemskap i bostadsrättsföreningar, sk bostadsrätter, under åren 1970 - 2013 och preliminärt för 2014. Jämförelser finns med utvecklingen för BNP, KPI och disponibel inkomst, som jag nämner i intervjun ovan.

För 2014 har jag tagit aktuell prisutveckling de senaste tolv månaderna enligt Mäklarstatistik och utgått från att prisökningen om 6% håller i sig året ut. KPI-inflation för 2014 är satt till aktuell takt i augusti, dvs -0.2%. För nominell BNP 2014 har jag tagit aktuell real BNP -ökningstakt om 2.6% och justerat med deflationen på 0.2% för 2.4% i nominell ökning. Nominella priser måste förstås jämföras med nominell BNP och inte den reala BNP man brukar prata om.

Disponibla inkomster går bara tillbaka till 1975, och var i 2012 års priser. Det handlar om mediandisponibel inkomst per familjeenhet och den har korrigerats för KPI-inflationen för att vara i löpande priser (nominell). Löpande saknas för 1976 - 1979, men är normerat från 1975, som markerats för syns skull.
Nominella bostadsrättspriser 1970 - 2014p, KPI, BNP och Disponibel inkomst.
Allt är normerat så 1970 = 100. Disponibel inkomst utgår från 1975 och 140.99 som start.
Notera att ovanstående bostadsrättsprisindex är ett medel för hela Sverige. I heta området, speciellt storstäderna, kan man se en ännu extremare utveckling.
Detalj 1970 - 1990. Notera likheterna
med 1970 - 2014, inklusive den
lilla puckeln före den stora uppgången.
Se även graf nedan.

Som man ser avvek bostadsrättspriserna från såväl värdet av allt som producerades i Sverige (BNP), disponibla inkomster och KPI-inflationen under den lilla bostadsbubblan som vi hade 1987 - 1990. Priserna justerades ner någorlunda till botten 1996, men kan 1999 - 2000 sägas ha gått in i en ny bubbelfas, även om man använder BNP som måttstock.

Ska bostadsrättspriserna i hela landet åter tas ner till BNP-nivå pratar vi om ett ras på 68% under ett antal år. Vän av ordning noterade dock att man till 1996 befann sig rejält under BNP, så ett större ras än så är inte omöjligt. Där priserna kraschade som värst under 90-talet såg man inte ovanstående grafs nedgång med 24%, utan nedgångar upp till 90 - 99%. På en del håll gav man rent av bort bostadsrätter gratis, bara för att kunna fly(tta). Och då var som vi ser den bubblan minimal jämfört med idag.

Man kan konstatera att kraschen på 90-talet nästan tog tillbaka priserna till KPI, vilket idag skulle innebära en krasch på 88%.

Som bekant överkompenserar kraschade bubblor under fundamentalt värde. Se marknadsbubblans anatomi nedan.
Marknadsbubblans anatomi enligt Dr Jean-Paul Rodrigue
Faktiskt värde i denna förenklade graf kan t ex sättas till utvecklingen för KPI, disponibel inkomst eller BNP.

Och nej, det är inte annorlunda nu. Vi har inte en ny paradigm. Det råder absolut inte någon superkonjunktur och vi har inte någon ny ekonomi. Återställningen kommer. Bostadspriskrascher tar dock sin lilla tid och från de tysta vittnenas kyrkogård får man idag sällan höra om de personliga ekonomiska tragedier som den blygsamma 90-talskraschen orsakade. Då handlade det om 100 000-tals kronor för ett klubbmedlemskap. Idag handlar det om miljontals kronor.

Kom igen nu: Jag är inte orolig, det finns ingen bubbla, jag är inte orolig, det finns ingen bubbla, jag är inte orolig, det finns ingen bubbla...
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Fast bitcoin skulle ju enligt profeterna vara räddningen när resten av världsekonomin brakar samman pga ökade penningmängder.

Nar skiten brakar finns ingen raddning. Bara mark, skog, djur och vapen som galler. Skulle inte forvana om vi far se det under min livstid.

Men bitcoin skulle ju vara bra om inflationen accellererar men inte skenar. Jag gillar faktiskt iden, men att det skulle funka i praktiken vette fan

Och nej, det är inte annorlunda nu.

Jo det tror jag. Varlsdekonomin som den ar nu med budgetunderskott och skenande statslan ar val inget som tidigare skadats? Hus priser och priser pa ALLTING av varde har skenat i takt med stats skulder och personliga lan runt om i varlden. Det finng inget utrymme eller mojlighet till hojda rantor - utan hojda rantor ingen krasch.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top