Bitcoin

Har ni investerat i Bitcoin ännu?


  • Antal röstningar
    0

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Med inflation, menar du den ursprungliga definitionen eller den vardagliga?
Jag uttrycker mig kanske inte korrekt..

Vad jag menar ar att inflationstakten in penningmangeden ar fotutbestamd, sa ar ocksa den totala penningmangden.

Saledes kan alltsa inte vara goda politiker ga in och stjala pengar bast dom vill, som dom kan nu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag uttrycker mig kanske inte korrekt..

Vad jag menar ar att inflationstakten in penningmangeden ar fotutbestamd, sa ar ocksa den totala penningmangden.

Saledes kan alltsa inte vara goda politiker ga in och stjala pengar bast dom vill, som dom kan nu.

Inflation kan också betyda en minskning av pengavärdet, okopplat till pengamänden... Den inflationsmängden du menar är pengamängdsökningen, övrig inflation är ju totalt okontrollerad vilket också ses i den radikalt ostadiga växelkursen. Upp/ner 100€ på ett dygn? :3freak
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Samma sak. Okar penningmangden minskar pengavardet.

Nu sager jag inte att vi kommer overga till bitcoin inom kort. Jag bara papekar att jag gillar konceptet, och jag tror detta kommer bli stort.

Problemet med vaxelkursen ar ju helt uppenbar, och ocksa 100% forvantad? Den kommer stabiliseras ar jag overtygad om
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Samma sak. Okar penningmangden minskar pengavardet.

Nu sager jag inte att vi kommer overga till bitcoin inom kort. Jag bara papekar att jag gillar konceptet, och jag tror detta kommer bli stort.

Problemet med vaxelkursen ar ju helt uppenbar, och ocksa 100% forvantad? Den kommer stabiliseras ar jag overtygad om

Jaa, men du verkar missa att det inte är en helt kontrollerad inflation, den enda delen av inflationen de har kontroll över är jsut pengamängden, resten är bortom allas kontroll. Det är ren marknadsföring att påstå att de har full kontroll på inflationen, eftersom att det är en helt fri "valuta" som handlas bortom all kontroll, så vitt jag förstått... Det finns ingen ränta för att styra inflationen, det finns inget egentligt grundvärde att koppla valutan mot.
Själva grunden i kryptovalutor är att datorer utför arbete och det på något magiskt sätt innebär ett värde, men datorerna skulle lika gärna kunnat stå och göra inget alls och då hade det inte funnits något värde alls. Kryptovalutor är alltså en totalt okopplad valuta som far precis hur den vill, det enda den begränsade införseln av pengamängd gör är att ge en konstant minsta möjliga inflation, den kan däremot skena hur mycket som helst uppåt från den baslinjen.
Det är inte vad jag kallar kontrollerad eller begränsad inflation iaf...

Valutakursen visar ju på rätt kraftig inflation iom fallet från ett värde på USD1000 till vad det nu är för stunden... USD700?

Med allt det sagt så har jag inget emot valutan, och mer en gärna gratulerar de som hann med på spekuleringsrejset. Och jag tror också att kryptovalutor kommit för att stanna (bitcoin var inte först heller om jag inte minns fel, fanns något liknande på 90-talet...) även om bitcoin skulle försvinna.
De har en plats i en allt mer övervakad värld, eftersom att alla inte vill vara övervakade.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Storsta fordelen som jag ser det ar, ar att det funkar ungefar som kontanter vid internet betalning. Dvs om du saljer nagot behover du inte ga och oroa dig for om banken kommer dra tillbaka pengarna pa det satt dom kan gora nu. Alltsa stryks i ett svep en javla massa potentiellt scam.

Du slipper avgifter typ skit-paypal 3.25%.

Sen ar inflationen i valutan forutbestamd. Skulle gissa att centralbanker varlden over inte ar direkt fortjusta i det da den riktiga inflationen i dagens fiat valutor kommer bli mycket uppenbar.

Sjalvklar finns problem, det storsta just nu ar som sagt volatiliteten men det ar ju inte sa konstigt. Aven om det kommer stravas emot ordrentligt fran vara clowner, erm forlat politiker, sa tror jag att detta ar framtiden.

:)

Så att köpa och byta bitcoins är och kommer alltid vara gratis?
Sen undrar jag lite över vad för scams som banker brukar göra där de drar tillbaka betalningar? Såvitt jag vet får väl inte banker flytta pengar mellan folks konton hur de vill utan tillstånd från kontoinnehavaren. Jag har då aldrig varit med om det iaf.

Däremot har jag hört om folk som blivit lurade att föra över pengar och sedan inte fått någon vara. Hur löser man detta med bitcoins? Går det få tillbaka sina pengar av....av....ja vem sköter egentligen överföringar?

Är det inte bara att lägga ut en annons på blocket, Bitcoins bytes mot tulpaner?

Problemet är ju att du får gå in och ändra priset i din annons typ 10 gånger om dagen. Minst.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Så att köpa och byta bitcoins är och kommer alltid vara gratis?
Sen undrar jag lite över vad för scams som banker brukar göra där de drar tillbaka betalningar? Såvitt jag vet får väl inte banker flytta pengar mellan folks konton hur de vill utan tillstånd från kontoinnehavaren. Jag har då aldrig varit med om det iaf.

Trodde det var allman kunskap att betalningar som kommer in pa ett bank konto kan ta ett bra tag innan dom ar 'dina'? Du forlitar dig alltsa pa att den som betalar in ar arlig. Andra betalningsvagar typ paypal ar samma sak dar. Det ar dom som har kontroll over dina pengar, inte du.

Bitcoin funkar som kontanter, det gar inte at reversera transaktionen. Skydd for kopare loser man precis som nu med escrow om man inte litar pa saljaren
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
gud ni tror ni e roliga ha ha ha... inte alls . att handla sälja köpa bitcoin som att spela rysk roulett med 6 skott. nän som vill prova ? tänkte nog ni var fega :D
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
pjohan skrev förut har råd att förlora alltihopa . säger då bara då har jag provat det..... oxå....
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Twitter stavar T W I T T E R, inte S P O R T H O J . C O M / F O R U M.

Där kan man kasta ur sig en halvklar mening per dygn eller två och fortfarande verka vettig och normal :tungan ;)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
493 går.man upp Blir nu rik igent?




Någon måste ju ta över komedin...:rolleyes:

Jag börjar tro att det har peakat, la en säljorder på knappt 1100 USD/BTC den 12/12 men det nådde inte riktigt upp dit och sedan har det varit stadigt neråt. Typiskt, just när jag hade tänkt omsätta vinsten i en liten julklapp åt den jag älskar mest.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top