Bitcoin

Har ni investerat i Bitcoin ännu?


  • Antal röstningar
    0

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Känns som man skulle varit ute lite tidigare med det, frågan är hur mycket mer värdet kommer stiga nu.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Känns det klokt att investera i valutan i dagsläget?

1032 dollar för 1 bitcoin i fredags att jämföra med 13 dollar i början av året. Totalt finns det ca 12 miljoner bitcoin och tanken är att skapa nya tills man kommer upp i ca 21 miljoner.

Luktar pyramidspel långa vägar. Snart springer folk mot nödutgångarna. Om jag mot förmodan hade haft några bitcoins hade jag sålt dem för länge sedan.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/29/boom-for-svensk-handel-med-bitcoin/
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den som inte är med kan inget vinna!

Så resonerar folk som gynnar Svenska Spel vecka ut och vecka in också. Det är säkert samma psykologi bakom som får folk att köpa i bitcoin också även på dagens absurda nivåer. Sedan kan det finnas annan psykologi som driver valutan. Som jag förstått det äger kineser en stor del av den totala mängden bitcoins.

According to independent pricing site Bitcoin Average, China now accounts for 62 percent of global market volumes

Varför kan man fråga sig. Svaret är nog att det är ett sätt att föra ut förmögenhet ur landet på ett rätt smärtfritt sätt. Sedan flyter inte den kinesiska valutan fritt. Är man spekulativt lagd i kina kan nog en investering i bitcoin tjäna ett syfte på ett helt annat sätt än för en västerlänning. Samma sak gäller förstås folk som håller på med skumraskaffärer.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Känns det klokt att investera i valutan i dagsläget?

1032 dollar för 1 bitcoin i fredags att jämföra med 13 dollar i början av året. Totalt finns det ca 12 miljoner bitcoin och tanken är att skapa nya tills man kommer upp i ca 21 miljoner.

Luktar pyramidspel långa vägar. Snart springer folk mot nödutgångarna. Om jag mot förmodan hade haft några bitcoins hade jag sålt dem för länge sedan.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/29/boom-for-svensk-handel-med-bitcoin/

Det är väl bara att hoppa av tåget när det bär åt fanders?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl bara att hoppa av tåget när det bär åt fanders?
problemet med det är ju att det inte finns kontrollerande organ som kan frysa handeln vid störtdök, asså den kan tappa allt värde på nolltid...utan anledning.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
problemet med det är ju att det inte finns kontrollerande organ som kan frysa handeln vid störtdök, asså den kan tappa allt värde på nolltid...utan anledning.

Ja, varför skall allt kontrolleras istället för att låta marknaden råda....
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Så resonerar folk som gynnar Svenska Spel vecka ut och vecka in också. Det är säkert samma psykologi bakom som får folk att köpa i bitcoin också även på dagens absurda nivåer. Sedan kan det finnas annan psykologi som driver valutan. Som jag förstått det äger kineser en stor del av den totala mängden bitcoins.
Jag är verkligen ingen spelnörd, sparar normalt mer än 50% av min årsinkomst och lever rätt ekonomiskt i det långa loppet. Det vill säga, låg boendekostnad, odlar det mesta av maten själv och har egna jakträttigheter för stor och små vilt. Gör av med under 5000kr per månad, resten läggs på hög på en bankkonto med bra ränta. Jag investerade rätt nyligen i Bitcoin (efter 1000 dollar / Bitcoin) och har ingen tanke på att ta ut dom innan värdet har stigit betydligt. Har även tänk investera några tusen i Litecoin om några veckor. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag äger hela 2 BTC. Köpte ett par för att testa hur krångligt det var och för att stilla min nyfikenhet men det råkade visst bli ett rätt ordentligt värde på slantarna.

Så här i efterhand skulle jag nog riskerat lite mer än 150kr: En valuta som gör att man kan betala droger och föra ut pengar ur diktaturer anonymt kan tydligen bli ganska eftertraktad...

Jag tror att det kan fortsätta uppåt ganska länge faktiskt men jag tänker varken stoppa in mer pengar eller sälja av det jag har.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så här i efterhand skulle jag nog riskerat lite mer än 150kr: En valuta som gör att man kan betala droger och föra ut pengar ur diktaturer anonymt kan tydligen bli ganska eftertraktad...

Jag tror att det kan fortsätta uppåt ganska länge faktiskt.

Ja du har rätt i ditt resonemang om man ignorerar att det ploppar upp nya alternativ dagligen vilket gör bitcoin allt mindre unikt bortsett ifrån det faktumet att myndigheterna i alla dessa länder garanterat känner till bitcoin och gör nog vad de kan för att följa allt och alla som har med valutan att göra.

Men som med alla andra liknande pyramidspel så vet man aldrig hur högt det stiger innan det brakar ihop. Den kan mycket väl öka tiopotenser i värde. Men själv rör jag den inte med tång.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag har inte gjort det och vet inte om jag vill.
De "vanliga" valutorna kan man ju åtminstone göra en kvalificerad gissning på om man har lite halvkoll på marknaderna och industrierna, även om det finns många variabler och oförutsägbara scenarion.

Men bitcoin som är oreglerad och inte direkt kopplad mot någon marknad känns som att kasta pengar i blindo och hålla tummarna.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Desto mer moral Visa och Mastercard lägger sig i, desto större framtid har bitcoins och övriga valutor.

Frågan är väl mer vilken valuta som vinner i längden?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Att cryptovalutor har fördelar som gör upplägget attraktivt är helt klart och just nu är det EN cryptovaluta som gäller, frågan är hur det går för BTC-kursen om/när det kommer bra konkurrenter som folk vågar använda på samma sätt.

Om jag ville ta stora risker för att kunna 100-dubbla mina pengar igen så vore det kanske smaratre att leta efter NÄSTA stora alternativ. Eller bara hålla mig till BTC och börja sälja droger över nätet.:banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, varför skall allt kontrolleras istället för att låta marknaden råda....

Jag har väl iofs absolut inget emot fri marknad, var mer en spekulering över att okontrollerade investeringar som tex bitcoins dyker fort när de väl dyker och har man pengar investerade kan det väl vara så att man blir av med hela värdet innan man öht hinner reagera och sälja av...
Vill man investera är det bara att göra det. Jag tycker nog att världen skulle må bra av mindre kontroll och säkerhet, och att banker och ekonomiska system skulle få dö när de går omkull istället för att hålla på och hålla liv i skiten.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har väl iofs absolut inget emot fri marknad, var mer en spekulering över att okontrollerade investeringar som tex bitcoins dyker fort när de väl dyker och har man pengar investerade kan det väl vara så att man blir av med hela värdet innan man öht hinner reagera och sälja av...
Vill man investera är det bara att göra det. Jag tycker nog att världen skulle må bra av mindre kontroll och säkerhet, och att banker och ekonomiska system skulle få dö när de går omkull istället för att hålla på och hålla liv i skiten.

Ja, en omstart av det ekonomiska systemet är nog snart inom räckhåll.

Där finns ju lite bromsar på börserna, naturligtvis enkom av egenintresse, men iaf.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top