Frambroms ligger på.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Hej.
Frambromsen ligger på, och hur jag än bär mig åt så ligger den mot ganska rejält. Blir värre efter några hårda inbromsningar och varma bromsar.

Jag har provat att trycka tillbaka kolvarna, men det går bara om jag lossar luftskruven på oket. Efter att jag pumpat upp trycket igen, så går bromsarna inte tillbaka. Provade att byta bromsolja, men det gjorde ingen skillnad. Är ganska villrådig nu.
Det går utmärkt att pumpa oljan igenom påfyllningen ut genom luftningen, så det kan ju inte vara stopp. Kanske stoppet finns inne i oket, vilket gör att kolvarna inte går tillbaka, för visst ska olja kunna "backas" om man trycker in kolvarna.

Med vänlig hälsning Marcus.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Oljan ska kunna backas. Min tanke är att kolvarna eller packningarna kan sitta snett. Jag hade liknande problem och för att vara på säkra sidan så tog jag och bytte alla packningar vilket löste problemen. För mig hade vissa packningar vridit sig vilket jag knappast kan tänka mig är bra.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kolla att det är spel mellan handtaget och pinnen som går in i huvudcylindern. Det händer att det byggs på ärg, då går inte kolven tillbaka och oljan/vätskan kan inte evakuera upp i behållaren.

Packningarna sväller med tiden. En packning som sväller täpper också för evakueringshålet.

Som sagt, slangen kan täppas igen också fungera som en backventil. Men det är väldigt ovanligt.
 

Miha

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Yamaha XT660Z Tenere 2013
Kan vara nåt skräp som fastnat i returhålet i cylindern vid handtaget. Då kan inte oljan gå tillbaka till behållaren. Eller att kalven inte backar tillräckligt.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Men jag kan ju trycka tillbaka kolvarna om oljan får passera luftnipplen. Mycket skumt.

Om du kan backa bromskolven med luftnippeln öppen så är det ju inte i cylindern felet ligger.
När luftnippeln är stängd så är den naturliga vägen för oljan att gå upp via slangen igen.
Således torde det vara något stopp som funkar som backventil antingen i cylinderns returhål, i slangen eller uppe i behållaren.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Så, nu har jag skruvat hela kvällen utan att egentligen gjort något, men det verkar lovande. Jag plockade ut bägge kolvarna o rengjorde. Hade ur den främre packningen (som f.ö var ett helvete att få dit igen). Känner att kolvarna kärvar i vissa lägen, framförallt när dom kommit en bit ut.
Har inte kört den (blev ju en öl i verkstan), men tryck och hållt broms satan under ett tag. Efter det rullar hjulet fint. Det gjorde det inte innan. får se vad som händer när det kommer lite värme på.

Således torde det vara något stopp som funkar som backventil antingen i cylinderns returhål, i slangen eller uppe i behållaren.

Tror att det kan ha varit skräp i kanalerna som jag fick ur när jag tog bort kolvarna så vätska kunde flöda mer fritt. Där var en del skräp.

Fungerar inte detta, så ska jag (som många tipsat om, tack för det) kika på bromscylindern. Har aldrig skruvat med bromcylindrar förr, så bäst att jag e spik nykter då.
Tack för alla tips. Det uppskattas.
Skål :fyllisar
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan detta göra underverk i mitt fall ?
Vet Inte.
När frambromsen på Triumphen låg på. Hördes när jag rullade in den i garaget. Så plockade jag av oken ett i taget. Tog ut bromsbeläggen, satte en planfil mellan kolvarna och tvingade ut dom genom att vrida planfilen (hade gått med vilket plattjärn som helst).
Och så drog jag med plan filen på plats mellan bromskolvarna i bromshandtaget. Och så på nytt.
vred på planfilen mellan kolvarna och tvingade isär dem...osv
Iden var att genom motion skulle kolvarna röra sig lättare.
Men så lätt gick det inte.....
Det blev att skrapa av oxider på bromskolvarna med nageln
(vågade inget kraftigare, skulle i så fall med bromskolvar av stål vara mässingsborste)
och smörja kolvarna med silikonfett.
Tipset om silikonfett från en artikel i Performance Bikes.
Och silikonfett för bromskolvar fanns på Biltema !
Och efter några gånger med
Och så drog jag med plan filen på plats mellan bromskolvarna i bromshandtaget. Och så på nytt.
vred på planfilen mellan kolvarna och tvingade isär dem...osv
Så torkade jag med hushållspapper av allt synligt silikonfett.
Vill ju inte gärna att fett på bromsbelägg/bromsskiva ska orsaka dålig broms.
Rengöra bromsskiva / bromsbelägg går med aceton eller särskild vätska och hushållspapper.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-36707/ (som jag använde)
eller
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...msfriktion/Bromsbelagg/Bromsrengoring-364509/
Hjälpte på Triumphen.
 
Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Silikonfett slut. Köpte silikonspray ist. Kan se om detta funkar. Kom på att jag har massa smörja till gummilister. Antagligen samma sak som det jag srecis köpte.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vad får dig att tro att det är väldigt ovanligt?
Ovanligt är förstås en definitionsfråga. Jag har hört talas om täta slangar ett flertal gånger. Men jag har påträffat problem med svullna packningar som täpper igen evakueringshål, och ärgade kolvar som gör att spelet mellan handtag och kolven försvunnit, betydligt fler gånger.
Dock har jag inte utsatts för tillräckligt många bromsfel för att få det statistiskt säkerställt.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Renovera bromscylindern (den på styret alltså), det är mitt bästa tips. Vet inte hur det är till din maskin, men ofta finns renoveringssatser.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Kan någon förklara hur man gör det? Plockade av och blåste lite lätt utan att dela den (förstod faktiskt inte hur man gör), men sen fick jag inte fram vätskan. Den bara pumpade luft, fram och tillbaka. Hällde i olja i cylindern för att den skulle ha något att jobba med, men det fungerade inte. Ska låna en oljesug på jobb i morgon. Ska koppla den till luftnopplen och se om jag kan dra oljan ner i oket. Har någon tips på hur man renoverar cylindern, så förklara gärna.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Löste vätskeproblemet med hjälp av en oljesug som jag kopplade till luftnipplen. Plockade ut kolvarna ur oket och polerade upp dom med hjälp av autosol. Hittade någon liten enstaka skada i ena kolven, men jag beslutade mig att prova med dom igen. Packningarna fick sig också en rengöring och besiktning. Något naggade och inte knivskarpa kanter. Får byta dom vid tillfälle. Cylindrarna och spåren fick sig också en omgång med autosol och tandborste. Torkade av allt noga och kolvarna fick sig en liten dutt med silikonfett innan jag tryckte tillbaka dom i oket. Luftade och återmonterade allt. Efter högtrycksbromsningar (ej på väg), så går det nu i allafall att snurra på hjulet efter att jag släppt bromsen. Dom ligger fortfarande emot, fast inte alls så som dom gjorde innan. Får se om bromsen är lika följsam efter ett vägprov.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
DU måste byta till nya gummidetaljer. Gummit sväller lite med tiden, det är därför kanalerna inte öppnar som dom ska. Samt att kolvarna nere i oken går tyngre än dom ska.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top