Turbomatad Yamaha FZS 600-01. Hjälp!

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Ort
växjö
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
Tjena, jag är ett kioskmongo som skulle behöva lite hjälp!
Jag har chansen att få köpa ett, så vitt jag kan förstår, komplett turbokit till min Yamaha FZS 600 -2001. Så nu har jag lite frågor!

MIn hoj har gått ca 1800mil, servats enligt reglerna och nyss bytt drivpaket, tändstift, olja, olje/luftfilter. Så den är riktigt fräsch för sin ålder. Som jag sa så får jag köpa (om jag bestämmer mig...) ett hembankat turbokit. Kitet innehåller bland annat följande:

intercooler, turbo från volvo s40 2.0t med integrerad dump och westgate, grenrör tillverkat i rostfritt, förgasare modifierade för övertryck med tillhörande plenum i alu, Avgassystem med kortat slipon, Malpassi bränsletrycksregulator, bränslepump/filter typ 044, tryckrör, oljeledningar och insugsrör med KN-filter under sadeln. mm...

Så vad jag vill ha hjälp/frågor på är:
1. kan det här funka?
2.Om min hoj är fräsch, kitet fungerar som det ska och om det monteras rätt, kan detta sluta skit ändå?
3.Vad ska jag tänka på?
4. Behöver hojen bänkas/justeras ventiler/bestycka om?
5. Vad kostar det i runda slängar att montera/bänka/justera/bestycka? Göra själv eller lämna bort?
6. Finns det en liten chans att den går att regga? (nedskruvat laddtryck, etc etc...)

Självklart tänker jag nog låta en mekaniker(BSR eller mascot motor) hjälpa mig montera kitet.

Så kan detta gå vägen? Så om ni får gissa, hojen har 90 hk orginal. Vad kan hk landa på efter montering/optimering?
- Målet är ju självklart att ha ett turobkit monterat, men att det skall vara hållbart och driftsäkert går före!

Tack för all hjälp!
/Lambesis
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kan det gå åt helvete med turbo? Det brukar det alltid göra tillslut ;)
Behöver du bänka? JA
Bänkning och priser pratar du med Andersson turbo om. Långt bort? ja men det är i mitt tycke ändå värt det, både prisbild och kunskap. Kanske du även skall låta honom montera det om du ändå skall lämna bort det...

Hästar? Driftsäkra utan att modifiera motorn något nämnvärt? Inget är driftsäkert när man är i turboträsket. Men jag gissar på 150 kusar men Andersson får gärna rätta mig :)´

Tycker JAG att det är trist hoj att bygga på? JUPP! Hade spontant aldrig gått lägre än 750 på en sportis men det är jag det.
 

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Ort
växjö
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
Jag lägger in bilder på kitet så fort jag får dem...
 

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Ort
växjö
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
Hmm, klart det är ju riskabelt med turbo! Men verkar vara riktigt kul :)

Så då är frågan. Är det värt det? 150 hk säger du, är det vid 1.0bar eller vad tror du? Driftsäkert eller pang-när-som-helst!?
 

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Ort
växjö
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
Och en fråga till, vad händer mig om jag blir stannad av polisen och har kitet monterat? Böter och olovlig körning + att jag måste reg-besiktiga hojen igen för att ens få köra med den utan turbokitet?

Och jag kan nog räkna ut själv vad som händer om jag smäller med annan trafikkant. Enorma böter... :confused:
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Du kommer få sänka kompen och ev ändra kamtiderna också om du använder tjockare toppackning eller spacer..
Även om kittet varit bestyckat till annan likadan moppe så kör den i bänk med lambda för då sover du även bättre på nätterna tror jag betalade runt 700 spänn sist för en timma.

Driftsäkert kommer det vara om du kör på lågt laddtryck men frågan är om det är värt dom pengarna om du vill köra riktigt safe och ha driftsäkerhet?
Du får räkna med att allt kommer gå skit förr eller senare efter du monterat turbo:D

Jag köpte en moppe med turbokittet vid sidan av och fick lära mig allt eftersom hur det fungerar och skruva med hojen. Kan ju bli ett roligt vinterprojekt och kanske lära sig nått?
 
Last edited:

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Jag håller inte riktigt med att det är riskabelt med turbo. Om han som byggt har varit noggrann och den är injusterad och inget överdrivet effektuttag så ser jag ingen orsak till att den inte skulle gå 1000mil utan problem. Sen kan jag inte uttala mig om just din modell men så länge man inte kramar ur det sista så håller det fint.

KÖP KÖp KÖP. Kul med turbo :)

EDIT: sen slits ju givetvis drivpaket, koppling och sånt mycket mer så det bör man ju givetvis uppgradera.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kompsänkningen?

Du kommer att få meka med turbo. Iofs roligt och man lär sig en massa :)
Men du får räkna med att saker går sönder och du får fixa dem. Nu är ju FZS600:eek:r billiga så det är ingen större fara.

Annars ifall www.solleracing.se ligger närmare än Andersson i Väsby så är de också erfarna med turbos.

Ifall det är Fazern med kittet löst på ligger på Blocket så har ju den hojen varit ute till försäljning länge med en massa olika priser under åren.
Har för det är det här kittet som satt på den: Länk
(har jag fel så ignorera länken)
 

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Ort
växjö
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
Kompsänkningen?

Du kommer att få meka med turbo. Iofs roligt och man lär sig en massa :)
Men du får räkna med att saker går sönder och du får fixa dem. Nu är ju FZS600:eek:r billiga så det är ingen större fara.

Annars ifall www.solleracing.se ligger närmare än Andersson i Väsby så är de också erfarna med turbos.

Ifall det är Fazern med kittet löst på ligger på Blocket så har ju den hojen varit ute till försäljning länge med en massa olika priser under åren.
Har för det är det här kittet som satt på den: Länk
(har jag fel så ignorera länken)

Följande annons tänker jag på! Den orangefärgade streetfightern.

http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_streetfighter_turbo_50757301.htm?ca=21&w=3

Varit ute förut? Ajdå, skum kille eller vad tror ni?
Han vill ha mellan 10 och 15k för kitet. Är inte det mycket pengar för ett kit?

Nu är jag förmodligen ute och cyklar, Kompsänkning?? Görs inte det med tjockare topplockspackning?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varit ute förut? Ajdå, skum kille eller vad tror ni?
Han vill ha mellan 10 och 15k för kitet. Är inte det mycket pengar för ett kit?
Nej då, behöver inte vara skum bara för det. :)
Är väl som vanligt kolla skicket på sakerna. Inga spår efter olja inne i turbon eller avgasröret. Inget glapp på turbinhjulet, osv
10-15 låter väl som helt ok pris för sakerna. Kostar bra mycket mera att köpa nytt ifall det ens finns till den hojen någonstans.
Skall man köpa rena nya delar så går det lätt över 30'+ för prylarna.
Ett nytt Marklundskitt till t.ex. GSX-R1000 kostar 49 000:-

Jag har koll på alla turbohojar som sålts på Blocket sen 2007 (någon hobby måste man ha) :tungan
Vill du ha de gamla annonserna i .pdf format så pm:a mig din mailadress.
Har nog några bilder med kittet monterat när den där hojen var grå.
 

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Ort
växjö
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
Skicka allt om den hojen och det kitet! :)

(du får ett PM med mailadress!)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top