DäckVärmare "IRC"

B33R

Medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Har ett par irc för 2700kr tror jag och dom funkar bra värmer klart bättre än polarns billigare biketek eller liknande. Inte mätt med tempmätare men med handen känner man klar skillnad. Hans är avsevärt kallare.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Tips att även lägga på en filt eller annat "emballage" för att bättre isolera och även hindra ev vind att kyla fälgarna. Kör sj med IRC och är mycket nöjd med dessa.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
men om man inte har ställbara värmare.. hur gör man då om man ska ha på regndäck? köpte ett par capit men dom e inte ställbara.. använt dom 2 bandagar...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
men om man inte har ställbara värmare.. hur gör man då om man ska ha på regndäck? köpte ett par capit men dom e inte ställbara.. använt dom 2 bandagar...

Det är då man använder warm-up varven till det de är till för. . . . .. . Alltså, kör dom varma! ;)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag har haft ett par Biketek värmare, eller har väl fortfarande rent teoretiskt nånstans i garaget. Dom funkade skitbra i kanske 1 säsong, och rent tillverkningsmässigt (tyg, sömmar, kardborre, osv.) så är dom lika bra som mycket dyrare värmare tycker jag. Mina gav dock upp i slutet på förra säsongen då jag höll på att göra en helt oväntad lowsider i chickanen på Falkenberg på utvarvet, i typ prommenadfart. Hojen kändes skitkonstig, i början på passet, men sen efter ett par varv så kändes det bra igen. Kontrollerade värmen i däcken till nästa pass och upptäckte att värmarna helt plötsligt bara värmde däcken till 40 grader fram och 47 grader bak efter 1h värmning.... (mot 80 grader när dom var nya). Så nåt knas har det blivit med dom....

Tack så mycket för infon! Det känns ju lite läskigt om de slutar värma ordentligt, jag är väldigt dålig på o kolla tempen när jag ska ut. Brukar vara stressigt samt att jag har handskarna på mig när jag ska ut.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men får sämre livslängd? Som med resterande däck?

Vet ej, tror inte det. Inte på samma sätt som torrdäck iaf. Slitaget är ju nästan noll bara det är blött så det är iaf. inget problem, större problem med torrspår då . . . .
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Hur är det med kvaliteten hos bättre värmare, ni som använder dem ofta och mycket? Jag funderar på att köpa ett par billigare, men av bra märke. Vilka är bäst av exempelvis Capit, IRC, Thermorace ChickenHawk...?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur är det med kvaliteten hos bättre värmare, ni som använder dem ofta och mycket? Jag funderar på att köpa ett par billigare, men av bra märke. Vilka är bäst av exempelvis Capit, IRC, Thermorace ChickenHawk...?

Mina och tjejens irc har gått sen våren 12 nu, mina över 20 race och tillhörande träningar och utöver det en sådär 60 bandagar med minst 5pass/dag så de har fått bekänna färg och funkat alldeles utmärkt. Ska tydligen vara kolfibertrådar i dom, håller gör dom iaf. , bränt lite i fodret på insidan men inget som verkar störa funktionen. Är modellen utan ställbar termostat med djurmönster vi har, rekommenderas. :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Någon som har bra erfarenhet utav biketek's billiga värmare? Har de en annan kontakt än vad vi i Sverige använder om man beställer från uk? Kan man lösa det med någon adapter?

Biketek duger gott & väl till lite bandagar. Skillnaden mot IRC, Thermo osv. har jag upplevt det är att dom inte riktigt värmer lika bra när det är kallt eller blåsigt. Det tar längre tid & blir inte riktigt lika varmt som med dyrare modeller. Mitt i sommaren funkar dom kanon! Mina höll strax över en säsong innan bakvärmaren brann av (händer alla märken). Kontakten är bara klippa av & skarva dit en vanlig "svensk" stickpropp. Även om Biketec funka så var IRC betydligt bättre i mina ögon.
 
Last edited:

Griss

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2013
Ort
Söder Om Stan
Hoj
Kawasaki, zx6r
Mina och tjejens irc har gått sen våren 12 nu, mina över 20 race och tillhörande träningar och utöver det en sådär 60 bandagar med minst 5pass/dag så de har fått bekänna färg och funkat alldeles utmärkt. Ska tydligen vara kolfibertrådar i dom, håller gör dom iaf. , bränt lite i fodret på insidan men inget som verkar störa funktionen. Är modellen utan ställbar termostat med djurmönster vi har, rekommenderas. :)

Låter som IRC fungerar och inte e helt fel att köpa i alla fall.
Tack för alla fakta och ideer.
/T.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Mina och tjejens irc har gått sen våren 12 nu, mina över 20 race och tillhörande träningar och utöver det en sådär 60 bandagar med minst 5pass/dag så de har fått bekänna färg och funkat alldeles utmärkt. Ska tydligen vara kolfibertrådar i dom, håller gör dom iaf. , bränt lite i fodret på insidan men inget som verkar störa funktionen. Är modellen utan ställbar termostat med djurmönster vi har, rekommenderas. :)

Vältestat! Tack för din återkoppling!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tips att även lägga på en filt eller annat "emballage" för att bättre isolera och även hindra ev vind att kyla fälgarna. Kör sj med IRC och är mycket nöjd med dessa.

Detta tips ska inte underskattas! En präktig yllefilt runt ett hjul med halvdan värmare kan få upp tempen betydligt!!!! Särskilt tidigt på våren!
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Chicken Hawk Racings däckvärmare är grymma, snabba och bra kvalite. De går väldigt brett också, och värmer upp fälgen ordentligt, vilket behåller värmen länge när man drar ut.

Om man dessutom använder dessa http://www.chickenhawkracing.com/productDetail.php?m=0&i=21 så kommer man upp i temp grymt fort, och dessutom skyddar ännu bättre mot vind osv.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top