Behöver du en unik plastkomponent?

3D360

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2013
Ort
Malmö
Hoj
XS
För att gå rakt på sak vill jag gratis erbjuda någon här en skräddarsydd plastkomponent till sitt bygge.

Med det menar jag att jag till exempel kan ta fram en stomme/form till sadel eller instrumentpanel i plast (ABS) och skräddarsy den så att den passar med dina önskemål gällande form och fäste.

Anledningen att jag erbjuder detta gratis är för att jag behöver ett referensobjekt som jag vill testa mina nya modelleringskunskaper på och som jag sen ska kunna visa upp till folk för att kunna erbjuda liknande tjänster till andra.

Jag använder nämligen 3D-program för att generera en 3D-modell som i sin tur med hjälp av en 3D-maskin kan generera en fysisk plastkomponent.

Så för att nämna ett exempel:

Du kanske vill bygga en egen unik instrumentpanel till din hoj. Du har instrumenten, t ex hastighetsmätare, varvräknare och en neutral/lys-indikator. Men du har inte något att montera de i. Då kan jag ta fram den här plastkomponenten som du snyggt kan lägga dessa i och den kan formas precis som du önskar för att kunna få plats med allt du vill montera in och samtidigt även få komponenten att passa med din MC:s övriga design.

Ovan var bara ett exempel och jag skulle kunna ta fram en plastkomponent till andra ändamål (kom gärna med förslag).

Så du som håller på att bygga/modifiera en hoj och vill ha en unik plastkomponent till ditt bygge hör av dig.

Kommer till en början att jobba med ett referensprojekt. Eventuellt bjuder jag på någon till om någon har ett intressant objekt att jobba med.

Jag bor i Malmö så det är en stor fördel om du och din hoj finns i trakten. Men det kan även fungera på distans så länge du är duktig på att ta mått och ge rätt dimensioner gällande fäste och geometri på dina önskade komponent.

Hör av dig i tråden eller PM om du har frågor.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Låter helt klart intressant,

Jag har ett projekt på gång med min hoj och hade gärna sett mina extramätare och GPS integrerade i en hel instrumentpanel var hela panelen utnyttjas i sin helhet. På min originalpanel så finns det ganska mycket "döutrymme" som kan nyttjas för ändamålet.
Hojen är en Honda Varadero -00 och jag bor strax söder om Ängelholm.

Se min tråd här http://www.sporthoj.com/forum/showt...get-huvud-eller-v%E4gen-till-Japan&highlight=
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har inget omedelbart behov men en idé du kan få gratis:
En främre nummerplåtshållare till crosshojar (den som sitter där lampan borde sitta alltså) med ett fack eller ett fäste för transponder så man slipper mecket med fästande på gaffelbenet plus att den håller sig ren & torr.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag skulle behöva en sadelstomme till min hoj! Kan nog ge dig en CAD-fil med mått...
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Jag förstår inte. Har du en maskin för tillverkning av plastkomponenter? I så fall är jag intresserad.
 

3D360

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2013
Ort
Malmö
Hoj
XS
Kommer först att ta tag i mannenman:s panel. När jag är klar tar jag eventuellt tag i ännu ett referensprojekt. Återkommer när det är aktuellt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top