Lasta MC i skåpbil

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Tjena! Vi e 3 killar som planerar en mc resa nästa sommar. Men vi e inte jättesugna på att lägga massa touringmil på hojarna så vi funderar på att trycka in dom i en skåpil och dra till utvalt mål.

Min fråga är då till er som är vana vid att lasta hojar.

Kan man trycka in 3 motorcyklar i en VW Crafter? Eller ja...2 motorcyklar och en moped.
2st KTM 990 SM
1st KTM 690

Min spontana känsla är att det borde gå bra, men jag vet också att en mc växer när man ska ha in den i något =)
 

Bifogat

  • 2226731716.jpg
    2226731716.jpg
    60 KB · Visningar: 706
  • VW_Crafter_2_0_TDI_Facelift.jpg
    VW_Crafter_2_0_TDI_Facelift.jpg
    234.4 KB · Visningar: 5,513

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
ser stor nog ut att spänna 2 hojar framåt och 1 i mitten fast bakåt!
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Japp det går.
Lasta in de 2 främre. Ställ dem på stöden.
Backa in den backre.
Stäng bakdörrarna (och lås dom)
Gå in genom sidodörren och spänn fast den bakre hojen hoj bakdörrarna.
Spänn sedan fast de 2 främre hojarna mot Kupé/lastväggen på bilen.

(Anledningen till att man inte spänner fast de främre först är för att man ska slippa snubbla över spännbanden 200 gånger när man spänner fast den bakre.)

Stäng sidodörren och åk iväg :)
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Har kört tre hojar utan problem i vw transporter så det där klarar ni av utan skavsår.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ni kommer att ha det trängre om ni åker tre i kupén än vad hojarna har det bak i skåpet. ;)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ni kan ju endera ta med hojarna till en uthyrningsfirma som har en Transporter eller hyra en i en timme och testa hur trångt det blir. En hyfsad Transporter borde vara billigare än en lika hyfsad Crafter vilket ger mer pengar till bensin. Frågan är bara om ni vill ha ett stort skåp eller ett jättestort skåp och om det är viktigt för er att ha ståhöjd i skåpet.

Som liten jämförelse utifrån min gamla Transporter...

Transporter: L 250, B 120 (hjulhusen)/160 (skåpväggar), H 160(?) <- Taget ur minnet från när jag mätte.
Crafter: L 325, B 138 (hjulhusen)/178 (skåpväggar), H 194 <- Taget ur annonsen du länkade till.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag är rädd att en transporter blir för smal. Sen vet jag inte om den fixar vikten....e ju 600 kg bara motoryklar. Sen e en transporter astrång att sitta tre i. Craftern är betydligt bättre på den punkten. Sen är ju en crafter rätt mycket manligare i största allmänhet :D
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Har kört tre hojar plus all skit man släpar med sig till bana(generator, tält, hjul, däck, verktyg, soppa) och dessutom kärringens "handbagage" i en sådan bil. Inga problem:)
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
I min gamla Astro fick vi in 2st s-bikar å en 250RACER utan problem. Bussarna lastades rakt in å lutades ut mt väggarna, medan racern backades in. för säkerhets skull petade vi emellan madrasser täcken mellan hojarna samt att vi packade med verktygslåda, däck/hjul, 8st soppa dunkar etc. etc. Så att packa en Crafter lär inte vara några som helst problem iom att det dels finns lastöglor och massor av utrymme
Lycka till:tummenupp
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
3 hojar i Craftern funkar toppen. Som sagt 2 fram 1 bakåt. Använd "wheel chocks" så blir det gott om utrymme och dom står lite extra säkert! Annars är Sprintern också ett alternativ och nyare Boxer och Jumper.

3 hojar i en transporter är tveksamt. Kanske i +10 modellen. I min gamla T4 får jag knappt plats med 2 och packning. Men visst går det att lasta :)
532099_10151705425793634_1575911949_n.jpg1005246_10151602779048634_349834229_n.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag är rädd att en transporter blir för smal. Sen vet jag inte om den fixar vikten....e ju 600 kg bara motoryklar. Sen e en transporter astrång att sitta tre i. Craftern är betydligt bättre på den punkten. Sen är ju en crafter rätt mycket manligare i största allmänhet :D

Jag trodde ni gillade att "vara nära varandra"... :7peta

En Crafter är rätt mycket manligare när det gäller inköp och bränsleräkning också... :fakta

Jag har för mig att jag får lasta runt 1000 kg i min Transporter. Även med tre hojar så skulle det funka att ta med mer öl än vad som skulle rymmas i skåpet. ;)

Om du tycker att den är för smal så finns inget argument att sätta emot. Skåpet blir ju inte bredare än det är. :3freak
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Vi ställde 3 hojar i en sprinter (nästan samma bil) som ser ut att vara lika lång.
1x R1a
1X SuperDuke
1X Touno
Tounon stod baklänges.
Det gick men var ganska trång vid ljuddämparna. Utan ljuddämpare på tounon så hade man haft bra med plats över.
Det ska funka...
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
De går säkert bra !
Men ni behöver en ramp ! :tummenupp

Hur f-n bifogar man bilder ? :va

Bilder skickar du i ett frankerat kuvert till Swedie. Han plockar sedan upp dem och sätter fast dem med tejp på sin skärm. Skitlätt ju!

...Eller så kan man bara använda "infoga bild" uppe i menyfältet där du skriver (Tredje ikonen från höger).
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har en Nissan primastar den korta modellen.
När vi lassat in 2 crossar och all utrustning så är det ganska trångt.
Alla prylar och packning tar mer platts än man tror.

Har ni funderat på ett stort kåpsläp? Blir helt klart mycket billigare att köpa och äga.
Att köpa en billig buss som gått som tex hantverkarbil och ge sig iväg långt ner i Europa mitt i sommarn
kan ju även det bjuda på tråkiga överraskningar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top