Säkerheten på Sturup raceway

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Eftersom jag kör cross och enduro på LMKs bana precis bredvid Sturup Raceway så ser jag vad som händer där när det inte är SSEMSE som kör. Det är allt från cykelarrangemang till privatbilar, men en lördag i oktober var det drifting som gällde.

Bilarnas däck skrek så att vi knappt kunde höra vad vi sa och röken från de smälta däcken låg tät över hela området och gjorde alla smått illamående. Men framför allt täcktes asfalten på Sturup raceway snabbt av ett lager svart gummi från deltagarnas bilar och jag tänkte på vilket skick denna bana skulle vara i dagen efter vid nästa arrangemang. Om det hade varit ett mc-arrangemang hade man nog inte kunnat köra alls.

Flera gånger har vi fått varningar om gummirester på banan och en gång kommer jag ihåg att vi ägnade nästan en timme åt att sopa av banan för hand innan någon kunde ge sig ut och köra. Jag får ett intryck av att banarrangören inte har allas säkerhet i tankarna när de hyr ut till olika arrangemang. Saken blir inte bättre av att Sturup har dåliga avåkningszoner.
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
det räcker med ett par regnstänk för att det ska bli snorhalt efter dom kört drifting.
har själv blivit väldigt besviken när man kommer dit o ska köra mc o har betalat för att det ska va ok o köra.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Sturup är väl lite av racingens svar på fotbollens grusplaner
O vi som kör där är väl racingens svar på korpfotboll

Det är klart att det hade suttit fint med söndagseftermiddagar på en klassigare anläggning men jag är jäkligt glad att jag får komma ut och köra. Även om det är på en "grusplan"

Henrik
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Visst är vi roadracingens korplag, men kraven på säkerhet måste ändå vara höga och vi bör ställa krav på att den bana som vi betalar för sköts på ett okej sätt. Mycket positivt att styrelsen tar upp detta med SRW. :tummenupp
 

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Vi tog upp detta redan i förra årets förhandlingar. Enligt överenskommelsen då skulle drifting enbart köras i depå 2 under vår säsong, först när vi slutat köra för året skulle drifting tillåtas på banan. Efterom du (Swedebear) har observerat detta i oktober stämmer det med överenskommelsen.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att vara på plats på SRW särskilt mycket i år, men om det har varit gummi på banan under någon av våra körningar behöver vi i styrelsen veta detta omg. eftersom årets förhandlingar pågår för fullt.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vi tog upp detta redan i förra årets förhandlingar. Enligt överenskommelsen då skulle drifting enbart köras i depå 2 under vår säsong, först när vi slutat köra för året skulle drifting tillåtas på banan. Efterom du (Swedebear) har observerat detta i oktober stämmer det med överenskommelsen.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att vara på plats på SRW särskilt mycket i år, men om det har varit gummi på banan under någon av våra körningar behöver vi i styrelsen veta detta omg. eftersom årets förhandlingar pågår för fullt.

Enligt SRW's egna kalender har dom haft väldigt mycket drifting på "lilla banan" och inte bara i depå 2 (vet ju förstås inte vad som är lilla banan, är kanske depå 2), och även stora banan 10:e Juli. Mästerskap 6/7:
http://www.youtube.com/watch?v=KAcvc46usoE

Jag har förstås inte varit på plats, så om dom har kört enligt den kalendern vet jag inte, men kanske värt att kolla upp då?

Har inte reagerat på att där varit gummirester, men nu sista körningen var banan riktigt kntutig, och jobbig att köra på. Inte alls som när jag körde där i våras.
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
det var nog förra året dom körde drifting innan vi skulle köra.
börjar bli gammal så minnet sviktar
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Vi brukar få information från instruktörerna att det finns gummirester på banan, i prinicip varje gång jag har kört på Sturup i år. Det kanske finns ett jättebra sätt att få bort detta från banan när man kört drifting, jag är inte så insatt i sånt. Jag ville bara rapportera vad jag såg för så mycket gummi som blev kvar på banan så kändes det som att det inte skulle bli så lätt att få bort det, och så satte jag det också i samband med just det här att det brukar pratas om gummirester när vi kör på Sturup. Plus att jag hade i minnet den gången när vi alla blev städpersonal. Det är alltid roligt med arbetsgemenskap och jag har inget emot att hugga i, men vi betalar ju för vår bantid och då ska vi komma till en bra bana.
 

JimR

Medlem
Gick med
2 Sep 2012
Ort
Fredensborg, Danmark
Hoj
Ducati 999s (exploded!), Suzuki GSX-R 750 K7
Udover gummi på banen er Sturup også farlig på flere andre punkter:

- Stålvæggene står utrolig tæt på banen i adskillige sving og der er ingen dækbarrierer mange steder
- Banen er utrolig ujævn og der er sket flere uheld med høj hastighed blandt andet i sving 1 hvor der er et stort hul i banen.

Jeg forventer ikke at køre mere på SRW. Når man har prøvet Knutstorp, Mantorp, Anderstorp og Oschersleben er SRW ikke særlig attraktiv med den nuværende stand og sikkerhed.

mvh

JimR
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Udover gummi på banen er Sturup også farlig på flere andre punkter:

- Stålvæggene står utrolig tæt på banen i adskillige sving og der er ingen dækbarrierer mange steder
- Banen er utrolig ujævn og der er sket flere uheld med høj hastighed blandt andet i sving 1 hvor der er et stort hul i banen.

Jeg forventer ikke at køre mere på SRW. Når man har prøvet Knutstorp, Mantorp, Anderstorp og Oschersleben er SRW ikke særlig attraktiv med den nuværende stand og sikkerhed.

mvh

JimR
Jag håller med dig om att SRW inte är den allra säkraste banan i Sverige men för mig fyller den ett stort syfte. Jag kör definitivt i den omtalade korpserien och för mig med ett krävande jobb, en familj med småbarn och begränsat med tid så är söndageftermiddagarna på SRW guld värda.
Jag har inte tid att fara iväg till Mantorp, Anderstorp och Oschersleben så jag kör hellre med större marginaler (lägre hastighet) på en bana med lite sämre säkerhet än inte alls. Vi skall inte heller måla fan på väggen, jag vill ju inte påstå att Mantorp är ett under av säkerhet.

Om vi tittar på alla dessa år vi haft verksamhet på SRW så har vi, peppar, peppar, "bara" haft ett allvarligare tillbud. Det är ändå ganska bra med tanke på att förare dött på Anderstorp vid två tillfällen och på Linköpings Motorstadion vid ett.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Kan hålla med om att vi inte ska måla fan på väggen, men ska det fokuseras på något så tycker jag att det är avåkningszonerna som är det viktiga. Gummirester är såklart inte bra, men halkar av gör alla någongång och då är det viktigare att kunna göra det under rimligt säkra förhållanden

Oavsett var gränsen för greppet går så är den ju där för att utforskas. Och gummiresterna vi hade säsongen 2012 (jag kan inte påminna mig att de ställt till det i år) såg värre ut än de var. Bilarna lägger ju sina spår en bit från ideallinjen.

Så satsa hellre påtryckningarna på att bygga bort onödiga räcken o dyl. Hellre fler avåkningar med repade cyklar och trasiga plånböcker än att någon skadar sig allvarligt

Henrik
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Tyvärr är det inte så lätt att bygga ut där avåkningszonerna är som sämst, på andra sidan ligger Limhamns MK:s enduro- och crossbanor kloss i kloss och det är branta kanter runtom.

Jag är inte negativ till att vi kör på SRW, om nu någon trodde det. Det är ett mycket bekvämt alternativ och det är upp till var och en att göra sin riskbedömning. Men vi bör också diskutera de risker som finns och vara tuffa mot banägaren när det gäller kvalitén på asfalten. Positivt att detta är frågor som styrelsen tagit upp i förhandlingarna.
 

SBSRacing

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ZX6-R 2009 Ninja + WR450F
Kan bara hålla med Swedebear att det jag såg den aktuella dagen från depån på crossbanan fick mig att reagera. Inte bara alla gummirester utan också det fruktansvärda ljud med ylande motorer där övervarvsskyddet låg i mer konstant på dessa bilar inte kan rimma bra med de decibellkrav som ställs på oss RR-förare och våra hojar. Om det finns synpunkter på ljudnivån när vi åker där så fattar jag inte att de tillåter drifting med vad det innebär ljudmässigt. För att återkomma till säkerheten så är jag en av de som drabbats av dessa gummirester då jag på ssista bandagen med SEMSE åkte av banan under uppvärmningsvarvet. Alla frågade mig vad som hände och jag kunde bara konstatera att det just var gummirester som orsakade min avåkning. Fanns helt enkelt ingen annan förklaring eftersom farten var låg vid det aktuella tillfället. Dessutom hade ytterligare en hoj åkt av precis på samma ställe i gruppen före. Allt gick bra med mig med hojen däremot har fått sig en rejäl översyn med nya kraschkåpor efter kraschen. Som tur är också täcker min olycksfallsförsäkring även reparationen av mitt specialsydda skinnställ. Men som sagt, detta med säkerheten måste tas upp med banägaren då jag efter denna händelse känner mig tveksam att åka på banan efter det jag sett nu under hösten.

/Bosse
 

JimR

Medlem
Gick med
2 Sep 2012
Ort
Fredensborg, Danmark
Hoj
Ducati 999s (exploded!), Suzuki GSX-R 750 K7
det er rigtigt at Sturup har en vigtig funktion som "søndagsracer" bane og jeg ser også at mindst halvdelen af kørerne kommer på gadecykler og får 'afreageret' på banen. Det er banen sikkert også god nok til da de fleste gadekørere ikke presser helt så hårdt på som de 'rigtige' banecykler (der ikke er helt så dyre at crashe!).

Jeg tror man vil se en udvikling imod flere gadecykler og færre banekørere fremover og det er måske også helt i orden.

mvh

JimR/325
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
det er rigtigt at Sturup har en vigtig funktion som "søndagsracer" bane og jeg ser også at mindst halvdelen af kørerne kommer på gadecykler og får 'afreageret' på banen. Det er banen sikkert også god nok til da de fleste gadekørere ikke presser helt så hårdt på som de 'rigtige' banecykler (der ikke er helt så dyre at crashe!).

Jeg tror man vil se en udvikling imod flere gadecykler og færre banekørere fremover og det er måske også helt i orden.

mvh

JimR/325
Det var så föreningen startade en gång i tiden och då var Sturup Raceway bara en go-cart bana.

Så här kom jag in på detta 2005 och då hade föreningen varit i gång ett tag.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?67906-Sydskanes-Emse-medlemmar-h%E4r

Utvecklingen med bankittade cyklar, "racers", har kommit de senaste 5- 6 åren.
Jag tror fortfarande föreningen mår bäst av en mix men med en majoritet gathojar, det är där tillväxten finns.
De som vill syssla med ren racing och träning inför tävling hittar säkert bättre alternativ än en halvdag på SRW. Det är just därför VIT grupp numera inte finns vid körningar på SRW.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Kanske lite "off topic" men ändå. Jag är också en av de personer som uppskattar att kunna köra på SRW, men också en av dem som uppmärksammat de problem som beskrivs i den här tråden och jag kan tillägga att det varit drifting på banan dagen innan vi kört under sommaren. Något som då inte enligt en av ovanstående skribenter skulle förekomma. Men det jag undrar och som Maverick tar upp är att de som vill ägna sig åt ren racing också är de personer som ägnar sig åt träning inför tävling.
Vad är det då vi "söndagskörare" gör? För just den benämningen "träning inför tävling" är det många försäkringsbolag som använder sig av när de påpekar att försäkringen inte gäller vid bankörning. Jag skulle ju knappast kalla det jag sysslar med för träning inför tävling, men kanske heller inte utbildning som man har mer med SMC och där ju försäkringen också gäller.
Min fråga således, finns det något försäkringsbolag som tar sig an denna typ av körningar och som tycker att det är okej, eller är det helt individuellt från person till person att komma överens med sitt försäkringsbolag om?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Maila ditt/dina bolag och fråga så har du det skriftligt, muntligt är juridiskt bindande men djävulskt svårt att bevisa

Ville mest veta om det var någon som hade goda erfarenheter av något sådant skriftligt avtal, du tex och i så fall vilket bolag det rör sig om.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top