Roadracingbutik??

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag kan inte se någon som helst anledning till att inte prova. SÅKLART ska du dra igång!!! Du har ju inte direkt några stora investeringskostnader utan det enda du kan förlora är väl din egen tid. Eller? Om du köper billigt, lägger ned mycket tid och en del pengar och sedan konstaterar att du måste sälja ganska billigt, jag då vet du det. Och kan kasta in handduken med gott samvete utan att ha förlorat pengar. Så KÖR!

Dock tror jag att många tidigare talare har rätt. Det finns lite för många färdiga hojar till salu till ganska billiga pengar, iaf just idag. Men skit i det, testa!!!:tummenupp
 
Last edited:

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Ge dig på alla bandagsåkare som behöver en bra hoj men har svårt att bygga själva. Många saknar mekplats, kunskap och vissa orkar inte bygga själva. Kör för fan:)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En beggad banhoj av äldre modell behöver väl oftast något slags småfix när den byter ägare, så att köpa en sådan, fixa det som behövs och sälja med en mindre vinst skulle kanske funka. Byta däck och drivpaket kostar ju inte mycket, och går fort för någon som kan, men andra kanske gärna betalar för att slippa.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag kan inte se någon som helst anledning till att inte prova. SÅKLART ska du dra igång!!! Du har ju inte direkt några stora investeringskostnader utan det enda du kan förlora är väl din egen tid. Eller? Om du köper billigt, lägger ned mycket tid och en del pengar och sedan konstaterar att du måste sälja ganska billigt, jag då vet du det. Och kan kasta in handduken med gott samvete utan att ha förlorat pengar. Så KÖR!

Dock tror jag att många tidigare talare har rätt. Det finns lite för många färdiga hojar till salu till ganska billiga pengar, iaf just idag. Men skit i det, testa!!!:tummenupp
Njaaaa... han har ju lite mer att förlora eftersom tanken var följande:
Hej jag håller på att undersöka om det är möjligt att genomföra min dröm att få jobba med Roadracing på heltid genom att öppna en Butik/verkstad som mest fokuserar på Banåkning och Tävling.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Så du tror du kan snurra runt på åsen under 1.10 på org prylar. Show me wrong pleas.
Att Backlund kan göra det hör inte hit. Nu pratar vi rookie förare.

Körde inte Backlund 1,08 med skjuts? :) Helt otroligt va snabb den killen är, men tycker du själv slog huvudet på spiken! Kan Backlund kör under 1,10 så är det ju inte hojen som det är fel på om inte en Rookie förare klarar det :7peta

Jag personligen har aldrig kört på gelleråsen men ska dit med ap, mina mål är 1,11-1,12 första gången. Hur svårt kan det vara? Och under 1,10 andra gången :)
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Jag är nog typexempel på din kund.
Har kört lite bana, kan inget om att meka, vill inte lägga min gathoj, kollar då och då på blocket efter nåt billigt att köra bana med. Skicka ett pm om du drar igång.

Jag med !
Många av de andra som svarat här utgår från att det gäller hyfsat avancerade förare som har höga krav men just i ett lägre ambitionssegment tror jag att det finns intresse .
Kanske inte så att du kan leva på det men helt klart som extragrej .
Prova !
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Körde inte Backlund 1,08 med skjuts? :) Helt otroligt va snabb den killen är, men tycker du själv slog huvudet på spiken! Kan Backlund kör under 1,10 så är det ju inte hojen som det är fel på om inte en Rookie förare klarar det :7peta

Jag personligen har aldrig kört på gelleråsen men ska dit med ap, mina mål är 1,11-1,12 första gången. Hur svårt kan det vara? Och under 1,10 andra gången :)

Åker du under 1,10 andra gången på Åsen får du en Öhlinsgaffel av mig. Nej Backlund har inte åkt 1,08 med passagerare. Varvrekordet är 1,05 och omaket att åka omkring med passagerare gör betydligt mer än 3 sek...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dock så har jag svårt o tro jag skulle bli snabbare utav bättre dämpare :) kör väl den sämsta rr hojen för bana och känner verkligen inte att hojen är begränsningen :D jag kommer forts köra med original chassit ett par säsonger till. iof kan det bero på att jag suger :)

Handlar inte bara om hur snabb du kan bli, mycket handlar om hur konsekvent du kan vara i dina tider och hur nära ditt bästa du kan ligga stabilt och framförallt hur länge du kan köra fort på däcken och där har du stooor hjälp av lite förgylld fjädring. :)

Ska villigt erkänna att jag vare precis som dig innan(om du nu inte bara trollar då.... ;) ) när det gällde vad man "måste" göra för att bli snabb, nu efteråt ser jag vad mycket pengar jag pissat iväg på däck för jag var stönig vad gällde chassit och trodde det bara skulle räcka att bli bättre......bantiden räknar jag inte som slöseri då jag faktisk tycker det är Skitkul! att köra men visst hade det gått enormt mycket snabbare ner i tiderna med riktiga grejer på. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Något som kanske hade varit intressat hade ju varit att ha ett stall med dylika billiga banhojar för uthyrning, och ta dem med någon billig lastbil till bandagar, så får folk köra en skoj hoj och slipper böket med att köra dem dit/därifrån.
Hamnar man bara på ett vettigt pris kan man nog faktiskt lyckas med det. Sedan kan man ju ha sälja dem om någon som hyrt en blir biten och intresserad. ;)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Bygga om till rejshoj:
Marknaden för folk som vill bygga rejscykel men inte kan det själv är ganska liten så du måste dra in ganska mycket pengar per byggd cykel. Vänder man sig dessutom inte till kunderna som gärna betalar 200kkr för en kittad S1000RR utan till kunder med prisvärdhet i kikaren är det svårt att ta betalt för alla timmarna det tar att bygga ihop en cykel. JAg tror det finns en anledning att det i princip är SBK ONE som bygger Honda och någon som bygger BMW som finns på marknaden.

Om jag skulle ge mig in i branchen så skulle jag noga analysera vilken del av marknaden där det finns underskott på bra leverantörer och där du har något unikt att erbjuda ex:

Fjädring: där finns 100st bolag som skruvar crossfjädring men på RR sidan är det typ Öhlinsjocke och Watz. Ingen av de kända för att vara snabba och smidiga att få tag på. Behövs fler som kan skruva RR fjädring och har specialverktygen som krävs.

Elektronik: I depån finns där ett stort underskott av kunskap kring elektroniksystemen som blir allt mer avancerade på våra hojar. Allt ifrån montering av QS, inaktivering av immobilzers, montering av BAZZAZ/PCV, mappning i bänk till dataloggning och laptimers. Finns många som kör med undermåliga lösningar eller betalar dyrt för halvbra grejer. Krävs förhållandevis små investeringar i verkstad och lager men lite mer hjärna, det är dock ingen raketforskning utan det räcker med normala teknikkunskaper...

Var hittar man Watz alt Jocke om man vill lämna in tex gaffel?

Stoffe: Jag tror inte marknaden är tillräckligt stor i Sverige. Men, du kommer ångra om du inte ger det en chans! Hitta din nisch, räkna på det och ge det så mkt tid och än mer tid du bara kan. Lyckas du så är det bara att gratulera. Går det åt h*te så har du en bra lärdom! Bästa skolan jag gått i..
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Dock så har jag svårt o tro jag skulle bli snabbare utav bättre dämpare :) kör väl den sämsta rr hojen för bana och känner verkligen inte att hojen är begränsningen :D jag kommer forts köra med original chassit ett par säsonger till. iof kan det bero på att jag suger :)
Kan väl säga att bara att gå från k6 tokico ok till rsv4 brembo var ordentlig skillnad så att samma gäller för fjädring känns naturligt. Den sämsta investeringen är väl helsystem egentligen.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Stoffe JJ

Du kan väl berätta vad du har för skills här i denna tråden så blir det lättare att ge dig svar. El, mek, data, svetskunskaper, egna byggen osv.

Annars tror jag som några här i tråden att det bara är att köra på i liten skala och testa sig fram, och se egna lokaler och heltidsjobbet på längre sikt. Man måste våga för att vinna, men ska inte sikta för högt direkt.

Eftersom du bor i Fbg så vet du ju att det finns en kille som heter Rikard Gustafsson på RG-Engineering och han har ju lyckats med sin dröm !
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Så du tror du kan snurra runt på åsen under 1.10 på org prylar. Show me wrong pleas.
Att Backlund kan göra det hör inte hit. Nu pratar vi rookie förare.

Det vet jag fler som gör eller gjort.
Så magiskt det inte att köra en 10a på originalhoj.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Körde inte Backlund 1,08 med skjuts? :) Helt otroligt va snabb den killen är, men tycker du själv slog huvudet på spiken! Kan Backlund kör under 1,10 så är det ju inte hojen som det är fel på om inte en Rookie förare klarar det :7peta

Jag personligen har aldrig kört på gelleråsen men ska dit med ap, mina mål är 1,11-1,12 första gången. Hur svårt kan det vara? Och under 1,10 andra gången :)

Inget fel på självförtroendet här inte.
Lycka till är väl det råd jag kan ge och se till att pling plong taxin är närvarande när du ger dig på 1.09 din andra dag på Åsen. Den lär behövas :krama

P.s Självklart ska du genomföra detta på orginalfjädring allt annat vore ju skandal efter dom uttalanden du gjort i tråden D.s
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det vet jag fler som gör eller gjort.
Så magiskt det inte att köra en 10a på originalhoj.


Dom som kör 10 or på orginahoj kör väl 6or på racekittat?

Inga problem för mig att köra 15 tider på en orginal hoj idag men skulle aldrig klara 12 tider på en orginal idag.
För 1 år sedan skulle jag inte klara av 15 tider med öhlins fjädring.


Med rätt rustad hoj och ett bra chassie kör iallfall jag snabbare än med orginalprylar. Vore ju urbota dumt att slänga iväg 25 k på fjädring om det inte gjorde vardagen lättare på banan :brinnerup
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Matte är kanske inte ett roligt ämne men rätt nyttigt när man står inför den här typen av beslut.
Funderar bara på omsättning vs. tänkt lön om man skall göra det på heltid.

Vet inte vas TS tänkt tjäna men säg 25 000 / mån.
Tror man får räkna på minst 60% i adderade kostnader för att täcka för sociala avgifter, semester, försäkringar och annat (det kanske finns nån egenföretagare här som vet mer om detta?)
Omsättningen måste alltså vara 40 000 / månaden.
Vad kan man tjäna på att bygga ihop en hoj av delar? Max 10 000 eller? Så TS måste sälja 4 hojar x 12 månader = 48 begagnade RR hojar om året för att täcka lönekostnader. Till detta kommer driftskostnader för verkstad, inköp av förbrukningsmaterial, soppa + alla omkostnader kring RR-tävlingar och bandagar, avskrivningar och service på fordon samt en massa annat som jag inte kan komma på just nu.
Finns det marknad bland rookieförare för +48 hojar? Tror inte det.
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Verkar finnas underlag för att kränga både originalprylar som inte fått service sen Jesus gick i kortbyxor och yber kit super hoj saker;)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Handlar inte bara om hur snabb du kan bli, mycket handlar om hur konsekvent du kan vara i dina tider och hur nära ditt bästa du kan ligga stabilt och framförallt hur länge du kan köra fort på däcken och där har du stooor hjälp av lite förgylld fjädring. :)

Ska villigt erkänna att jag vare precis som dig innan(om du nu inte bara trollar då.... ;) ) när det gällde vad man "måste" göra för att bli snabb, nu efteråt ser jag vad mycket pengar jag pissat iväg på däck för jag var stönig vad gällde chassit och trodde det bara skulle räcka att bli bättre......bantiden räknar jag inte som slöseri då jag faktisk tycker det är Skitkul! att köra men visst hade det gått enormt mycket snabbare ner i tiderna med riktiga grejer på. :)

Kan man spara däck så spara man rätt fort in pengarna för dämparna och visst tror jag att ett par öhlins gör skillnad. Tex så understyrde min k7a väldigt mycket i början av säsongen och en som kunde stötdämpare skruvade lite och sen var den som en annan hoj. Kan tänka mig att det är samma sak med ett par bättre dämpare också! Dock så vet jag att man kan köra fortare med min hoj än vad jag gör i dagsläget :) Den säsongen som kommer kommer jag lägga mest pengar på mycket bantid och bättre däck än vad jag körde på denna säsongen för jag tror det kommer ge mig mer :)

Kan väl säga att bara att gå från k6 tokico ok till rsv4 brembo var ordentlig skillnad så att samma gäller för fjädring känns naturligt. Den sämsta investeringen är väl helsystem egentligen.

Haha ja med db killern så förlorar man de stackars två hästarna som man får ut utav helsystemet :p Kanske tillochmed går minus 3 hk.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top