Roadracingbutik??

stoffe JJ

Stoffe JJ
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Falkenberg
Hoj
Yamaha R6 -08
Hej jag håller på att undersöka om det är möjligt att genomföra min dröm att få jobba med Roadracing på heltid genom att öppna en Butik/verkstad som mest fokuserar på Banåkning och Tävling..

Min tanke är att köpa hojar och bygga om dem till Banåkning/tävlings hojar till lite lägre priser. Tanken är att priset för dessa Hojarna skall hamna runt ca 25-35.000:- beroende på vad jag får tag i för delar. Hojarna är till en början mest tänkt till dem som åker gata som inte vill lägga gathojen på bandagen men även till dem som tävlar i Rookie klasserna.

Det jag undrar är om det skulle vara av intresse att ha en sådan butik i landet? Jag bor i Falkenberg och det är där jag har tänkt att starta butiken isf.

En annan tanke är att erbjuda kompletta Roadracingpaket till den som vill börja men inte har koll på allt som behövs för en bandag eller race exempelvis: Hojj, extra fälgar, Däcksvärmare, Hjälm, Skinställ, Handskar, stövlar, Ryggskydd, Drev, kompressor och en extra omgång däck för att komma igång. Kanske även finns möjlighet att få med en licenskurs i priset??

Mycket är bara lösa tankar men skulle vilja höra lite vad ni tycker om iden?

Jag vet att det är en tuff värld att starta företag i men jag vill undersöka alla möjligheter till att få detta möjligt innan jag släpper det.


Exempel på vad som är tänkt att sitta på varje cyckel

Stålspunnaslangar, Racesystem alt omgjort orginalsystem,race fotpinnestats med extra pinnar, Powercomander+mappning, styrdämpare, clipons till styre med extra styren.

Så lämna gärna ert intresse så hoppas jag att det är många som gillar iden lika mycket som jag.

Mvh Christoffer Josefsson.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror det kan bli väldigt svårt att få lönsamhet i det om du ska sälja hojarna för 25-35k, och kundkretsen kommer ju vara ganska begränsad.
Däremot tycker jag att det låter som en intressant idé om du räknat på det och tror du kan få lönsamhet i det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Well jag skall inte vara negativ men jag tror inte på iden att öppna en RR butik.

Prylar:
Marknaden för att sälja prylar är stenhård, antingen så köper folk på EBAY eller så anlitar de någon av alla svenska småbolag. För att kunna konkurera måste du antingen ha ett namn likt Grevens eller hålla priser i paritet med internethandel vilket blir skitsvårt.

Bygga om till rejshoj:
Marknaden för folk som vill bygga rejscykel men inte kan det själv är ganska liten så du måste dra in ganska mycket pengar per byggd cykel. Vänder man sig dessutom inte till kunderna som gärna betalar 200kkr för en kittad S1000RR utan till kunder med prisvärdhet i kikaren är det svårt att ta betalt för alla timmarna det tar att bygga ihop en cykel. JAg tror det finns en anledning att det i princip är SBK ONE som bygger Honda och någon som bygger BMW som finns på marknaden.

Om jag skulle ge mig in i branchen så skulle jag noga analysera vilken del av marknaden där det finns underskott på bra leverantörer och där du har något unikt att erbjuda ex:

Fjädring: där finns 100st bolag som skruvar crossfjädring men på RR sidan är det typ Öhlinsjocke och Watz. Ingen av de kända för att vara snabba och smidiga att få tag på. Behövs fler som kan skruva RR fjädring och har specialverktygen som krävs.

Elektronik: I depån finns där ett stort underskott av kunskap kring elektroniksystemen som blir allt mer avancerade på våra hojar. Allt ifrån montering av QS, inaktivering av immobilzers, montering av BAZZAZ/PCV, mappning i bänk till dataloggning och laptimers. Finns många som kör med undermåliga lösningar eller betalar dyrt för halvbra grejer. Krävs förhållandevis små investeringar i verkstad och lager men lite mer hjärna, det är dock ingen raketforskning utan det räcker med normala teknikkunskaper...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns knappast någon som kör rookieklasserna som inte har Öhlins/WP på hojarna, och ingen köper nog så gamla hojar som det blir om du ska börja bygga racehoj med dom delarna och gå med vinst. Då är det ju R6'or från millenieskiftet som gäller. Dom som inte har bättre budget kommer dessutom inte att vilja köpa ett färdigt paket, eftersom det per definition blir mer pengar och framförallt en stor klumpsumma.

Men det är kul med någon som tänker lite nytt :tummenupp
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Men, tänk på att det finns större etablerade företag på just tillbehörsbiten som t.ex. Grevens mfl som dessutom är med på plats under tävlingar, trackdays mfl. Dom är i princip en rullande variant av det du tänker dig.
Även dom bygger "banhojar" och kittar kundhojar, och marknaden är nog väldigt begränsad.

Just tillbehör och utrustning ser vi att folk inte har problem att köpa över nätet. Dagens mc affärer känns mer som showrooms, nån går dit och prövar ut storlekar och sen beställer över nätet till billigare priser.

Jag tror som föregående att det kan nog bli tufft men man ska aldrig ge upp sina drömmar :tummenupp

//Nitrous
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som ovan, det du skriver finns ingen/liten efterfrågan efter, iaf. om du ska tjäna pengar och inte ska handla med stöldgods.

Butik är nog helkört om du inte menar "rullande butik", alltså en trailer/buss som befinner sig där kunderna är med reservdelar och annat som kan behövas, kolla vilka som är sugna på dina tjänster/varor och åk ut på de arrangemangen, som mc-gruppen och greven och bactor och...........

Chassi-setup och elektronik kan du kanske tjäna en del på men då endast på arbetet men då ska du nog vara känd för att kunna din sak om du ska få folk att betala....


Men, lycka till om du satsar, jag hejar på och handlar av dig om priset är rätt. :)
 

stoffe JJ

Stoffe JJ
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Falkenberg
Hoj
Yamaha R6 -08
väldigt tacksam för era inlägg. Var precis det jag ville. Ha lite mer kött på benen.

Jag har en tanke att först och främst hitta nya förare som inte har koll på hur man går till väga för att börja, men även till dem som har en nyare gathoj men som inte vill lägga den utan därför köper en ( Billig ) banhoj istället och som vi efter det kan få in i tävlingsbiten på en exempelvis Honda cbr 1000-05 i Rookie 1000. Tanken är att jag skall åka runt på mycket bandagar och visa upp mig, Företaget och hojjarna.

Jag har varit i kontakt med en mc skrot som får in över 600 hojar om året men som inte säljer hela hojar utan bara i delar och jag har fått möjlighet att få till ett eventuellt sammarbete med dem att jag kan få köpa hojar av dem till bra priser där vissa delar behövs bytas. Inga totala vrak kommer att köpas in. Motorn skall gå när jag köper dem.

Exempel så var det en Yamaha R1-04 där det som var skadat var framfälg, Kåpstag, Kåpor och lite till. Men inga större kostnader att reparera. Som jag kunde få köpa för 10.000:-.

En annan sak är att jag inte har någon lokalkostnad eller liknande utan tänkte börja i det garaget där jag har min egen hoj och där har jag oxå tillgång till en mekanisk verkstad där vi redan nu tillverkar egna delar exempelvis fotpinnar, styren, Hajfenor mm till eget bruk så jag har möjlighet att fixa myckett egna delar.

Har tänkt att köpa in 1000cc där lägsta ålder är 04-05 någonting inte lägre och 600cc som lägst 06.

Priserna är bara exempel. Jag skall räkna på vad det kan kosta med alla delar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror inte att folk vill ha hemsnickrade fotpinnar, clip on mm, den dagen man behöver nya så är det rätt skönt att veta att det är standardgrejer som går att få tag på "överallt".

Jag tror fortfarande du får svårt att få ihop det:
Hoj: 10000
Kåpor: 3-5000
Stålomspunnet: 500
PC: 3500
Styrdämpare: 3500-6000
Bakdämpare: 5-13000
Cartridgekit: 11-25000
Fjädrar: 1200
Pistonkin: 3000
Helsystem: 5-20000
Summa: 34-83 papp

Sen tillkommer allt trasigt, som kåpstag, kanske skadad kabelstam osv, och andra bra och ha-saker på en racehoj, kraschpuckar, sittgummi, lack, tankskum, extrafälgar osv. Och dina mantimmar, resor till bandagar osv.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vill inte spä på det negativa men om jag skall tävla med min hoj så vill jag också ha byggt om den själv. Av två anledningar

1. Jag vill veta vad som är monterat och hur det funkar samt att det funkar.
2. När jag kraschar vill jag kunna fixa detta snabbt och ha rätt prylar med mig.

Tror mer på Boris idé, specialkompetens inom fjädring och elektronik är det vi behöver. Jag kan nog montera en Cordona QS själv men om det strular så kan jag absolut inte felsöka och fixa det själv.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Låter som om du har en bra ide hur du ska gå tillväga. Du kan ju alltid testa det vid sidan om ditt ordinarie arbete och se hur det går. Jag tror att det finns en marknad för billiga banhojar :)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det finns knappast någon som kör rookieklasserna som inte har Öhlins/WP på hojarna, och ingen köper nog så gamla hojar som det blir om du ska börja bygga racehoj med dom delarna och gå med vinst. Då är det ju R6'or från millenieskiftet som gäller. Dom som inte har bättre budget kommer dessutom inte att vilja köpa ett färdigt paket, eftersom det per definition blir mer pengar och framförallt en stor klumpsumma.

Men det är kul med någon som tänker lite nytt :tummenupp


Det roliga är att ingen i rookie behöver varken öhlins eller wb :D
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Drömmar ska man inte släppa hur som helst. Nu vet jag inte hur konkurrentsituationen ser ut just i Falkenberg med omnejd men om du utökar verkstaden med att erbjuda service och reparationer för vanliga cyklar och på den vägen får in en ekonomisk plattform att stå på? Bara en tanke.
 

stoffe JJ

Stoffe JJ
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Falkenberg
Hoj
Yamaha R6 -08
Drömmar ska man inte släppa hur som helst. Nu vet jag inte hur konkurrentsituationen ser ut just i Falkenberg med omnejd men om du utökar verkstaden med att erbjuda service och reparationer för vanliga cyklar och på den vägen får in en ekonomisk plattform att stå på? Bara en tanke.

Precis jag har varit inne på det med service för vanliga motorcycklar men krävs det inte en viss utbildning för sådant. Däremot kan jag erbjuda enklare servicear exempelvis olja filter, Däck, Bromsbelägg och lite till. Jag gör ju min egen service på min banhoj.
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Jag är nog typexempel på din kund.
Har kört lite bana, kan inget om att meka, vill inte lägga min gathoj, kollar då och då på blocket efter nåt billigt att köra bana med. Skicka ett pm om du drar igång.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Jag ska försöka att inte vara negativ, men....

Jag köpte tex min fullkittade cbr1000rr -08 (öhlins runt om, HRC stam, quickshifter, pitlimiter osv, osv) för 46k.

Det är inte billigt att bygga "nytt".
Så att bygga något liknande av en -04-05, tror jag skulle landa på en nätt vinst av inget eller i alla fall väldigt lite.
Men, visst.
Det skulle säkert gå att tjäna någon krona. Mycket beroende på hur duktig du är och om du lyckas jobba till dig ett namn.
Rekommendationer från nöja personer är nog bland det viktigaste när det är en väldigt begränsad kundkrets.
Så att ditt namn nämns så fort någon frågar om var man kan vända sig för att tex sätta dit en PC5 och bänka.

Som någon sa. Du bör nog göra andra jobb också än bara RR hojar.
Men, det är nog ingen som klagar om det dyker upp nya affärer. :tummenupp
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Byggde min K-6 racer som vi körde rec med -11-12, hojen köptes för 50k, totalkostnaden när hojen var färdig blev nästan det dubbla. Kommer att köpa en färdigbyggd nästa gång. Att bygga en racer är dyrt o tar lång tid om man ska göra det riktigt, o som tidigare nämnts vill nog de flesta göra det själv, finns det något roligare än att packa upp något dyrt o skruva på hojen? Jag beundrar människor som förverkligar sina drömmar o önskar dig lycka till om du försöker men jag är tveksam.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tycker det låter som en lysande idé, men kanske mer som ett extrajobb.

Kollar man annonserna så ser man (tyvärr för din del) att man får avdankade rejshojar för struntsummor. Men om du köper in färdiga cyklar med "allt" på, kollar att allt är helt och rakt och byter vätskor, ev uppgradering av viss utrustning, osv, så har du förmodligen en kund t.ex. i Reset000.
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Du lär ändra dig när det sitter sånt på din hoj också ;)

Dock så har jag svårt o tro jag skulle bli snabbare utav bättre dämpare :) kör väl den sämsta rr hojen för bana och känner verkligen inte att hojen är begränsningen :D jag kommer forts köra med original chassit ett par säsonger till. iof kan det bero på att jag suger :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top