BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Halvblod

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
s1000r
Hej!

Har precis köpt en s1000r, letar nu försäkring (mindre kul..) och undrar vad ni här har? Är det bilsport som gäller? Tycker de flesta verkar dyra. If har ju motorrad försäkring, 14k helårs för mig. Bilsport ~12k, hade ju gärna kommit undan billigare än så men det kanske är omöjligt..

Så om ni har några tips, svara gärna. Tack! :Bugar

Jag tittar på IF och Svedea. Svedea har garageförsäkring fram till april (2000kr per år). Sedan 13,490 per år med Club BMW rabatt. Då får man maskinskada 8 år. If har ett liknande pris och villkor.
 

Halvblod

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
s1000r
USB kontakt: letar efter något som passar min s1000r 2014 och hittat följande:
https://www.nippynormans.com/f650st-f650cs-f650gs-f650-dakar/bmw-harness-to-female-usb-socket

Är det någon som vet vart jag kopplar in denna? Det står; ”Charge your phone, camera or GPS from the BMW harness connector provided on all bikes produced since 2004. BMW motorcycles feature a factory installed connector to power GPS. This socket is located in the front area”

Men var är detta? I instruktionsboken finns det något som heter ”tbh-kontakt för GPS”. Men var sitter den och är det den man kopplar till? Hittar ingen bil på nätet heller.
 

Raderad medlem 51742

Guest
USB kontakt: letar efter något som passar min s1000r 2014 och hittat följande:
https://www.nippynormans.com/f650st-f650cs-f650gs-f650-dakar/bmw-harness-to-female-usb-socket

Är det någon som vet vart jag kopplar in denna? Det står; ”Charge your phone, camera or GPS from the BMW harness connector provided on all bikes produced since 2004. BMW motorcycles feature a factory installed connector to power GPS. This socket is located in the front area”

Men var är detta? I instruktionsboken finns det något som heter ”tbh-kontakt för GPS”. Men var sitter den och är det den man kopplar till? Hittar ingen bil på nätet heller.

Om jag minns rätt sitter kontakten (obs gäller på min -15, kan vara på annat ställe på andra årsmodeller) vid kabelhärvan nära styret på vänster sida. Beroende på vad du skall ladda är det inte säkert att denna kontakt ger tillräckligt med ström. Hade lite problem med det när jag använde mobilen som GPS, så jag installerade ett relä som hämtade strömmen direkt från batteriet, men som styrdes av signalen från GPS-kontakten och på så sätt strömförsörjde USB-uttaget. Blev en del kabeldragning, men det funkade fint.

Senare installerade jag en riktig BMW-GPS som jag kopplade mot GPS-uttaget, så nu är planen att ändra så att relät för USB-uttaget styrs av bakljuset istället.
 

Halvblod

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
s1000r
Någon som kör med Arrow Evo helsystem? Och i så fall med eller utan mapp och pvc? Kan jag börja med helsystemet utan pvc?
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Då var det dags igen då!

Hej, var inte helt planerat men blev plötsligt återfallsknutte efter att inte haft nån hoj på några år nu när en bekant köpte en 2015 S1000R :D "Råkade" köpa en 2019 S1000R på ca 30 mil här om helgen ;) En vit (HP?) med alla paket osv, i princip det enda den inte verkar ha är larm. Gick sen :banana på Evotech's sida och beställde handtag, tail tidy, kylarskydd, styrändar och bobbiner. Sen är jag inte van med att ett slip-on inte gör nån nämnvärd skillnad alls på ljudet så beställde ett Akra grenrör och behöll Akra originaldämparen. Inte testat utomhus än, men tyckte den lät rätt högt men bra i garaget. Sen blev det en ensits-kuts och ett tankskydd från BMW också.

Vad har man för alternativ gällande ommappning? Går dugligt att bara köra som det är vad det verkar men det finns tydligen en del att hämta både i lågvarvsegenskaper/körbarhet och i toppeffekt. Bara det att spjällen inte öppnar helt på höga varv kan tydligen göra att man tappar ca 10hk där, vilket känns onödigt. Så det är främst ommappning av styrboxen jag tänker på och inte piggy back som tex. Power Commander.
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Tjenare alla precis handlat mig en s1000r.
Jag vill skifta växlarna så 1 blir upp resten ner tyvärr verkar det bli svårt utan att beställa ett helt kitt med värstingfotpinnar och jo det är ju najs men lägger hellre pengar på däck och soppa och dessutom tycker jag orginal sitter bra placerade.
Så här hoppas nån här som har en bra lösning?
Kanske egen lösning eller nått kitt för orginalpinnar och visst har någon hittat komplett med fotpinnar så tipsa gärna.
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Hejsan!
Är inne på att köpa en BMW s1000r, sitter och koller på helsystem så hittade jag https://swedishraceparts.se/produkt/bmw-s1000r-race-system/ mycket billigare än Akra, är det något bra system? Tillverkas i helsingborg av en kille. eller ska man helt enkelt sälja både sina njurar på svarta marknaden för att köpa ett akra helsystem?

https://www.ebay.co.uk/itm/Full-System-Exhaust-Carbon-Akrapovic-Racing-Line-for-BMW-S1000R-2014-2016/273743852617?hash=item3fbc67b449:g:xtMAAOSwgHxcoet~

https://www.ebay.co.uk/itm/Titanium-Optional-Header-Akrapovic-for-BMW-Exhaust-S1000R-2017-2019/362572687816?epid=17030043580&hash=item546b0429c8:g:SrQAAOSweqNcoet6

så stor prisskillnad är det väl inte ? :)
Lite Titanium med
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Efter att ha provat en drös nakenhojar så kom kom turen till s1000r idag och även om jag gillade gsx1000s mycket så är BMWs hoj så mycket bättre. Det enda som jag gillade mer på gsx var växellådan som var lite svampig på BMWn och så sitter man ganska rejsigt på BMWn.
Men farthållare, hur har man kunnat leva utan den? Så skönt på 30-väg.
Nu var hojen ny och <100mil som jag testade och enl säljaren begränsad till varvtal men den verkar ju kunna röra på sig med.
Så nu är bara frågan en ny för ca 160k eller en begagnad för ca 120k....köpa nu eller i vår...?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Efter att ha provat en drös nakenhojar så kom kom turen till s1000r idag och även om jag gillade gsx1000s mycket så är BMWs hoj så mycket bättre. Det enda som jag gillade mer på gsx var växellådan som var lite svampig på BMWn och så sitter man ganska rejsigt på BMWn.
Men farthållare, hur har man kunnat leva utan den? Så skönt på 30-väg.
Nu var hojen ny och <100mil som jag testade och enl säljaren begränsad till varvtal men den verkar ju kunna röra på sig med.
Så nu är bara frågan en ny för ca 160k eller en begagnad för ca 120k....köpa nu eller i vår...?

Kommer en ny S1000R med största sannolikhet nästa år så vill du ha den nya modellen kan det vara läge att vänta. Annars är det ju bäst prutläge på hösten. Skulle tro att den nya lanseras inom några veckor och då lär ju prutläget bli ännu bättre på gamla modellen.

Den nya lär ju säkert gå upp i pris och så får man väl räkna med större risk för barnsjukdomar.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag tror det får bli en nyare begagnad. Vill vänta lite så man ser hur valet i USA går och om Covid blir som i våras, då ska man nog hålla i pengarna...
 

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Ort
08
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
https://www.thrustzone.com/2021-bmw-s1000r-india-price-specs-variant-launch/

The highlights of the new BMW S 1000 R: • 5 kg lighter, newly developed 4-cylinder in-line engine based on the S 1000 RR with further optimised mid-range power and rideability as well as new gear ratios in 4th – 6th gear. • Lightest dynamic roadster in its class: Weight reduction by 6.5 kg to 199 kg DIN empty weight or 202 kg including comfort and dynamics package. The M package reduces the vehicle weight by another 4.8 kg (2 kg with forged wheels / 3.7 kg with carbon fibre wheels). • Superior output and torque: 121 kW (165 hp) at 11 000 rpm and 114 Nm at 9 250 rpm. • At least 90 Nm of torque available from 5 500 to 12 000 rpm. More than 80 Nm already available from 3 000 rpm. • Effort-saving, linear torque curve: Even better rideability across the entire engine speed range. • Newly developed suspension featuring the “Flex Frame”, with the engine taking on more of a load-bearing function. • Significantly improved ergonomics thanks to the “Flex Frame” allowing the rider to have his knees closer to the motorcycle body. • Underslung swingarm with Full Floater Pro kinematics and new suspension strut for even more sensitive response and optimised rear wheel grip. • New, lighter exhaust system, EU5 compliant. • New 6-axis sensor box for precisely determining the pitch rate and anti-wheelie function. • ABS Pro for even more safety when braking, also in banking position, as standard. Dedicated rain brake mode with flatter brake pressure gradient. ABS Pro as standard for even safer braking when cornering. • WSBK proven DynamicTraction Control (DTC) as standard ensures even greater stability when accelerating. • Three riding modes “Rain”, “Road” and “Dynamic” as standard. • DTC wheelie function as standard. • Riding Modes Pro with additional “Dynamic Pro” mode including adjustable wheelie control, engine brake and engine drag torque control (MSR) as well as Launch Control, Pitlane Limiter and Hillstart Control Pro as ex-works options. • Hillstart Control as standard. • Shift Assistant Pro for quick up and downshifting without using the clutch available ex works. • New instrument cluster with 6.5 inch, easy-to-read TFT display including additional sports screens, arrow navigation and connectivity. • New LED headlamp and LED light units as standard. • Adaptive Turning Light and daytime running light in Headlight Pro package available as an option ex works. • Completely newly designed body elements for even more dynamic styling. • Attractive basic colour and two style variants available from start of production. • Expansion of the Original BMW Motorrad Accessories and optional extra range, including M package, Carbon package and Milled Parts package ex works.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Den hojen gav inget habegär direkt, lite som Gsx-s i utseendet tycker jag om man bortser från passagerarplatsen som smakar sporthoj (RR).
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
https://www.bmw-motorrad.se/en/models/roadster/s1000r.html#/section-fantasies

Hohoho vill ha... Tycker den är riktigt jäkla fet speciellt när man ser den mer i profil. Riktigt snygg design på originaldämpare också vilket är rätt ovanligt idag. Snygg färgsättning. Får bli en provkörning i vår. Kanske en framtida utmanare när man byter in sin GS. :rock

Tror den kommer piska mattan med Ducatis streetfighter i tester men även peta ner tuonon från första plats. Synd de valt att inte inkludera shiftcam. De kanske tycker att den blir för lik RR modellen då?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Tycker de inte nått hela vägen, s1000r var ganska extrem i designen när den kom men nu ser den ju ut som alla andra japshojar. Det enda som jag gillar är väl bakpartiet
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tycker de inte nått hela vägen, s1000r var ganska extrem i designen när den kom men nu ser den ju ut som alla andra japshojar. Det enda som jag gillar är väl bakpartiet

Förstår vad du menar, men gå in på Bmw sidan och skapa din egen. Den blir riktigt jävla ball när du får på slipon, bellypan, screen och carbon package... Försökt ladda upp bild men det går ju inte.... Skulle absolut kunna tänka mig en sån. Hoppas streetfightertester kommer snart från typ 44-teeth och MCN mm. :banana
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Bilds1000R21.png


Tadaaa nu gick det. Är ju bra oteknisk. :galen
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top