BMW S1000R (inte RR) - tråden!

pokayoke

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Mölndal
Hoj
BMW S1000R 2017
Hej! Har nu köpt mig en s1000r 2017 och letar frebilt efter ett helsystem, akrapovic gärna. Är de någon som har eller vet vart man köper de?

Tacksam för svar :yoparty
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020

pokayoke

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Mölndal
Hoj
BMW S1000R 2017

Raderad medlem 51742

Guest
Akrapovic helsystem låter vansinnigt skönt på RR. Borde funka lika bra på R, kan man tycka, men det verkar inte säljas till 2017 års modell. Till RR kan man köpa det original via BMW (kallas då HP Race Power Kit och inkluderar även uppgradering av motorstyrningen), men till R finns det inte. Däremot säljer Akrapovic helsystemet i sitt eget namn, men då upp till 2016 års modell av R. Till -17 års modell verkar tanken vara att man köper grenrör och slipon (om man inte vill ha originaldämparen) separat. https://www.akrapovic.com/en/moto/products/BMW/S-1000-R/2017?brandId=44&modelId=375&yearId=4560
 

pokayoke

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Mölndal
Hoj
BMW S1000R 2017
Akrapovic helsystem låter vansinnigt skönt på RR. Borde funka lika bra på R, kan man tycka, men det verkar inte säljas till 2017 års modell. Till RR kan man köpa det original via BMW (kallas då HP Race Power Kit och inkluderar även uppgradering av motorstyrningen), men till R finns det inte. Däremot säljer Akrapovic helsystemet i sitt eget namn, men då upp till 2016 års modell av R. Till -17 års modell verkar tanken vara att man köper grenrör och slipon (om man inte vill ha originaldämparen) separat. https://www.akrapovic.com/en/moto/products/BMW/S-1000-R/2017?brandId=44&modelId=375&yearId=4560

Tacksam för svar! Ja tanken är väl att jag ska slänga på ett helsystem som sagt. Frågan är om man ska köra titanium vilket är 10 lax dyrare än rostfritt stål? vad tycker ni? är de värt med titanium? Eller funkar rostfritt stål lika bra? Frågan är om man inte bara kan koppla förbi katalysatorn med ett linkpipe eller dylikt?:fyllisar
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tacksam för svar! Ja tanken är väl att jag ska slänga på ett helsystem som sagt. Frågan är om man ska köra titanium vilket är 10 lax dyrare än rostfritt stål? vad tycker ni? är de värt med titanium? Eller funkar rostfritt stål lika bra? Frågan är om man inte bara kan koppla förbi katalysatorn med ett linkpipe eller dylikt?:fyllisar

Det är 1,3 kg viktskillnad mellan titan och stål (och då har du ändå redan sparat 5,3 kg genom att bli av med katalysatorn). En ganska dyr extra viktbesparing. Ska man inte tävla och till varje pris vill hitta sätt att spara något kg här och där (och sannolikt då ändå valt RR-varianten) hade jag definitivt valt stål. Gå på toa före körningen, så borde det bli ungefär samma effekt :tummenupp
 
Last edited by a moderator:

pokayoke

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Mölndal
Hoj
BMW S1000R 2017
Det är 1,3 kg viktskillnad mellan titan och stål (och då har du ändå redan sparat 5,3 kg genom att bli av med katalysatorn). En ganska dyr extra viktbesparing. Ska man inte tävla och till varje pris vill hitta sätt att spara något kg här och där (och sannolikt då ändå valt RR-varianten) hade jag definitivt valt stål. Gå på toa före körningen, så borde det bli ungefär samma effekt :tummenupp

Haha exakt, ja men då blir de kanske rostfritt stål! Hur funkar HP Race Power Kit för RR, funkar den på R också?:död
 

Raderad medlem 51742

Guest
Haha exakt, ja men då blir de kanske rostfritt stål! Hur funkar HP Race Power Kit för RR, funkar den på R också?:död

Utan att veta är min gissning att den inte gör det. Även om det i grunden är samma motorkonstruktion och eventuellt samma infästningar har jag inte sett någonstans att de står som kompatibla. BMW marknadsför enbart systemet till RR. Akrapovic har för övrigt olika artikelnummer för sina såväl grenrör som helsystem till R och RR, vilket borde tyda på att det finns hårdvarumässiga skillnader som har betydelse.

Dessutom innehåller ju HP Race Power Kit en uppgradering av motorstyrning och den är förstås då anpassad till den effektstarkare RR och inte för R.
 

kattsvett

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
SUNDBYBERG
Hoj
Bmw S 1000 R -15
Tjenare, helt ny på forumet.

Tänkte slänga ut frågan här och se om någon av er hoj-genier kanske kan hjälpa mig? :)

Jag är ute efter fästen och fotpinnar för passagerare för S1000R. någon som har koll på vart man kan beställa det eller om något kanske till och med säljer det?
 

pokayoke

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Mölndal
Hoj
BMW S1000R 2017
Hej igen! Letat lite överallt efter en Tail Tidy för min bmw s1000r -17 men hittar bara för årsmodell 14? Är de någon som vet vart man kan köpa?

Tacksam för svar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hej igen! Letat lite överallt efter en Tail Tidy för min bmw s1000r -17 men hittar bara för årsmodell 14? Är de någon som vet vart man kan köpa?

Tacksam för svar.

Evotech ser ut att funka, iaf om man söker på årsmodellen på deras hemsida. Kör själv med deras till min 2015 och har svårt att se varför den inte skulle funka på en -17. Det enda jag skulle kunna tänka mig som ändrats är väl i såna fall elanslutning. Finns en kommentar bland recensionerna som säger något om att instruktionerna inte är uppdaterade dör senaste årsmodellerna, men kommentaren antyder att det ändå fungerar.

Maila dem och fråga.

https://evotech-performance.com/collections/all/products/bmw-s-1000-naked-2013-onwards-tail-tidy
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Då blev man ägare till en -15's S1000R, viss skillnad att komma från en 1290 Super Adventure a'la gubbhoj, till denna ganska aggresiva skapelse. :yoparty

Sitter och kollar på diverse tillbehör och kommer faktiskt inte på så mycket jag skulle vilja göra, kanske ett tecken på att man börjar bli gubbe, eller så har 1290in smittat av sig. Skulle gärna dock ha ett ställe att ladda telefonen på under färd då det garanterat blir någon Norge-tripp. Någon som har fiffiga lösningar? Funderade på att dra en liten 12volts till kutsen och lägga den där under och ladda. :va
Men i övrigt kommer jag nog lägga pengarna på däck och bränsle denna sommar, och hoppas på ett problemfritt ägande
 

pokayoke

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Mölndal
Hoj
BMW S1000R 2017
Evotech ser ut att funka, iaf om man söker på årsmodellen på deras hemsida. Kör själv med deras till min 2015 och har svårt att se varför den inte skulle funka på en -17. Det enda jag skulle kunna tänka mig som ändrats är väl i såna fall elanslutning. Finns en kommentar bland recensionerna som säger något om att instruktionerna inte är uppdaterade dör senaste årsmodellerna, men kommentaren antyder att det ändå fungerar.

Maila dem och fråga.

https://evotech-performance.com/collections/all/products/bmw-s-1000-naked-2013-onwards-tail-tidy

tack snälla för svar, har hittat ett alternativ.
https://www.hojstyling.se/produkt/t...ttribute_pa_modell=s1000r-14-15-s1000rr-10-14

Ingår miniblinkers i priset?
 

Raderad medlem 51742

Guest

pokayoke

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Mölndal
Hoj
BMW S1000R 2017
Tja! Fick äntligen på helsystemet med ett GP slipon från akrapovic. Men de låter något jävulskt högt. Måste verkligen köra med öronproppar alternativt försöka "köra ifrån ljudet" Finns de något som heter för "högt" system, eller är jag bara gnällig?

Är de någon som har erfarenhet av systemet? Eller har jag gjort något fel?

Tacksam för svar / Robin
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top