BMW S1000R (inte RR) - tråden!

TAX

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000 RR
Dags att lägga RR vantarna på hyllan. Måste hejda mig lite med ålderns rätt. Någon som behöver en 12:a så finns min på Blocket. En mycket välskött MC med all historik.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Nu är min röda S1000R

Mycket stilig! Hur kommer det sig att du säljer den?

Jag tänkte köpa en annan hoj nu. Det kan bli tuono factory -17 men något helt annat med. Hojen är kalas och jag kanske rentav köper modellen igen så småningom. Jag upplevde för min längd och kropp att sittställningen inte är optimal för mig. Andra verkar sitta bättre på bmw:n än jag. Aprilian ska provköras och se hur den känns. Eller så får jag hjärnsläpp och skaffar husky 701


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag tänkte köpa en annan hoj nu. Det kan bli tuono factory -17 men något helt annat med. Hojen är kalas och jag kanske rentav köper modellen igen så småningom. Jag upplevde för min längd och kropp att sittställningen inte är optimal för mig. Andra verkar sitta bättre på bmw:n än jag. Aprilian ska provköras och se hur den känns. Eller så får jag hjärnsläpp och skaffar husky 701


Skickat från min iPhone med Tapatalk

S1000r är större i sin sittställning men det är ingen enorm skillnad. Lite högre fotpinnar är det man känner av först
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Tjena!

Jag har nyligen provkört en S1000R -17 och blev helt såld. Jag funderar på att eventuellt lägga vantarna på en från 2014 som rullat 2900 mil och vill höra mig för här om någon har lite input i detta ärende. Hur långt har era hojar rullat, ni som har? Några problem hittills? Vad bör jag lyssna/titta efter om jag provkör den här som inte är helt ny? Har läst lite om eventuella tickljud som kan förekomma, men fattar det som att det inte är något att oroa sig för.

Tacksam för all hjälp, stor som liten!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tjena!

Jag har nyligen provkört en S1000R -17 och blev helt såld. Jag funderar på att eventuellt lägga vantarna på en från 2014 som rullat 2900 mil och vill höra mig för här om någon har lite input i detta ärende. Hur långt har era hojar rullat, ni som har? Några problem hittills? Vad bör jag lyssna/titta efter om jag provkör den här som inte är helt ny? Har läst lite om eventuella tickljud som kan förekomma, men fattar det som att det inte är något att oroa sig för.

Tacksam för all hjälp, stor som liten!

1300 problemfria mil har jag kört hittills.

Har varit några barnsjukdomar på S1000R som alla borde vara åtgärdade om hojen är servad på auktoriserad verkstad, t ex sidokåpa som lossnar. Kan vara värt att kolla (ring valfri BMW-verkstad och uppge regnr eller chassinr) om just denna hoj har några kampanjer på sig som inte är åtgärdade och de kan samtidigt se så service är gjord m.m.

Annars är det väl de vanliga grejerna vid hojköp, gör en säkerhetskontroll, lyssna/känn på motor/växellåda osv kolla att det inte finns nåt glapp nånstans, att det inte finns några tecken på att den varit vurpad att allt elekroniskt som quickshifter, de olika DDC-lägena m.m. fungerar.

Har den rullat 2900 mil är det snart dags för stor service som är dyr, då det utöver de vanliga grejerna även innebär byte av tändstift, kontroll av ventilspel och byte av gaffelolja.

Se till att välja en hoj som har den dynamiska fjädringen (DDC) och sportpaketet (bl.a. quick shifter, mer avancerad traction control med gyro och fler ride modes).
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Tjena!

Jag har nyligen provkört en S1000R -17 och blev helt såld. Jag funderar på att eventuellt lägga vantarna på en från 2014 som rullat 2900 mil och vill höra mig för här om någon har lite input i detta ärende. Hur långt har era hojar rullat, ni som har? Några problem hittills? Vad bör jag lyssna/titta efter om jag provkör den här som inte är helt ny? Har läst lite om eventuella tickljud som kan förekomma, men fattar det som att det inte är något att oroa sig för.

Tacksam för all hjälp, stor som liten!

Min -15 har gått 1200mil. Inga problem alls med motor eller liknande. Däremot så har den läckt kylarvätska, vilket åtgärdades på garanti, tydligen känt fel på dessa. Annars helnöjd, en välservad bmw-motor borde gå långt utan problem... Köper du privat eller hos handlare? Om du köper hos handlare så borde den vara servad på 3000mil, annars förhandla om det
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Min -15 har gått 1200mil. Inga problem alls med motor eller liknande. Däremot så har den läckt kylarvätska, vilket åtgärdades på garanti, tydligen känt fel på dessa. Annars helnöjd, en välservad bmw-motor borde gå långt utan problem... Köper du privat eller hos handlare? Om du köper hos handlare så borde den vara servad på 3000mil, annars förhandla om det

Läcker kylarvätska gör dom inte som känt problem. Det som är känt och åtgärdat på garanti är att expansionskärlet har en dålig design och kylarvätskan skvalpar eller avdunstar ut genom avluftningshålet. Andra läckage är enstaka fel som sannolikt en dålig fabriksarbetare orsakat.

Tjena!

Jag har nyligen provkört en S1000R -17 och blev helt såld. Jag funderar på att eventuellt lägga vantarna på en från 2014 som rullat 2900 mil och vill höra mig för här om någon har lite input i detta ärende. Hur långt har era hojar rullat, ni som har? Några problem hittills? Vad bör jag lyssna/titta efter om jag provkör den här som inte är helt ny? Har läst lite om eventuella tickljud som kan förekomma, men fattar det som att det inte är något att oroa sig för.

Tacksam för all hjälp, stor som liten!

Jag körde min i 2200mil utan problem. Det byttes en hel del på garanti även fast dom inte hade gått sönder, tex fick jag en ny start på varje service i proaktivt syfte eftersom den är skit. Mina sidorkåpor gick aldrig sönder så dom var både limmade och skruvade. Är av åsikten att en 2014 är lika säker att köpa som en 2016 med samma mil, detta så länge dom är servade rätt. Mekaniskt och kosmetiskt skiljer det inget.
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Läcker kylarvätska gör dom inte som känt problem. Det som är känt och åtgärdat på garanti är att expansionskärlet har en dålig design och kylarvätskan skvalpar eller avdunstar ut genom avluftningshålet. Andra läckage är enstaka fel som sannolikt en dålig fabriksarbetare orsakat.

Du skrev det jag menade
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Tackar och bockar så mycket för infon och tipsen som kommit hittills.

Idag var jag och provkörde hojen och den kändes mer eller mindre exakt som den nya jag provade tidigare. Lite mer vibrationer, samt ett något enerverande tickljud från motorn som hörs som värst vid 3-4k rpm ungefär.
Hur har ni det med "missljud"? Enligt mekanikern på firman, som har en sådan hoj privat, är det vanligt och han påstod att hans egna S1000R låter ännu mer. Antar att det är något man vänjer sig vid.

Annars satt det ett Akrapovic helsystem på som jag missat och det är ju helt klart positivt. Var dock ingen DB-killer i vad jag kunde se/höra, antar att man inte kan köra någon bandag utan detta i så får fixa en sådan ifall det blir ett köp.

Försökte även få till en deal med 3000-milaservicen och den är ju rätt dyr alltså. Runt 9000 närmare bestämt, och dom lät inte helt övertygade om att bjuda på den. Men får jag till den dealen så tror jag nog det blir ett köp!
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Tackar och bockar så mycket för infon och tipsen som kommit hittills.

Idag var jag och provkörde hojen och den kändes mer eller mindre exakt som den nya jag provade tidigare. Lite mer vibrationer, samt ett något enerverande tickljud från motorn som hörs som värst vid 3-4k rpm ungefär.
Hur har ni det med "missljud"? Enligt mekanikern på firman, som har en sådan hoj privat, är det vanligt och han påstod att hans egna S1000R låter ännu mer. Antar att det är något man vänjer sig vid.

Annars satt det ett Akrapovic helsystem på som jag missat och det är ju helt klart positivt. Var dock ingen DB-killer i vad jag kunde se/höra, antar att man inte kan köra någon bandag utan detta i så får fixa en sådan ifall det blir ett köp.

Försökte även få till en deal med 3000-milaservicen och den är ju rätt dyr alltså. Runt 9000 närmare bestämt, och dom lät inte helt övertygade om att bjuda på den. Men får jag till den dealen så tror jag nog det blir ett köp!

Blev det nån båge?
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Då var man ägare av en S1000R till slut. Fick tips av leppek här på sporthoj om att han bytt in sin, så jag svängde in hos handlaren och knep den direkt. Obeskrivlig känsla när man rullar iväg på en nyköpt hoj som känns helt rätt!
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Hej,
Någon som "nyligen" har köpt en helt ny S1000R med sport/dynamic-paketen?
Om det är så, vad fick ni betala? ;D
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Hej alla S1000R-ägare,
Jag sålde min i juli men har kvar ett komplett service-kit för dig som gör ett oljebyte i samband med vintervilan. Komplett kit alltså till salu:
- Olja (Castrol enl rek i servicebok)
- BMW original oljefilter
- oljefilterverktyg
- packning till oljeplugg
PM:a vid intresse. Finns för avhämtning i Sundbyberg (helst).

Har även ett punkteringskit från BMW motorrad store (kolsyrepatron mm) som tar extremt lite plats i väskan för den som är intresserad. Förrådet måste rensas. Samtliga prylar är oöppnade/oanvända.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Då var man ägare av en S1000R till slut. Fick tips av leppek här på sporthoj om att han bytt in sin, så jag svängde in hos handlaren och knep den direkt. Obeskrivlig känsla när man rullar iväg på en nyköpt hoj som känns helt rätt!

Det låter som om du tittat på min gamla hoj ;)
Det var inga fel på den förutom just priset och milen (och att dom satt på Michelin) :p Såg att den har blivit såld nu.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Någon som har koll på om det finns en motsvarighet till sidan AF1 Racing (Aprilia) till S1000R/RR? Tänker en handelsplats där allt finns samlat för just S1000R, där man kan inhandla både OEM-delar men också Öhlins, Brembo, banprepp etc.?
 

pokayoke

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2018
Ort
Mölndal
Hoj
BMW S1000R 2017
Hej! Går i köptankar då jag just sålt min 1290 superduke R pågrund av flytt och försäkringen med sina blyga 33 tusen per år blev lite för mycket. Så är de någon som säljer sin -17 och frammåt så är jag öppen för förslag, skicka ett pm =)

Ha de!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top