BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Snavosh

Ny medlem
Gick med
23 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 2015
Tja,

Är det någon som är i säljtankar på sin S1000R så kontakta gärna mig. Har en polare som blev otroligt sugen på en när han fick låna min över helgen. Han har inga speciella krav. Bara att komma med förslag :)

Tack! :hej
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Hey!

Snart dags att köpa en hoj igen...
Tyvärr så har jag inget märke jag brinner för i dagsläget. Finns många fina att välja mellan.
Lutar mest åt S1000R

Har någon något negativt att säga om denna?
Är det värt att lägga till Sport + dynamikpaketen ?
Tackar för input
 

Bjerke

Medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Järfälla
Hoj
BMW
Hey!

Snart dags att köpa en hoj igen...
Tyvärr så har jag inget märke jag brinner för i dagsläget. Finns många fina att välja mellan.
Lutar mest åt S1000R

Har någon något negativt att säga om denna?
Är det värt att lägga till Sport + dynamikpaketen ?
Tackar för input

Båda paketen är nog att rekommendera, båda för dig själv, men också när du ska sälja. Jag har en -15 och hittade ingen som INTE har paketen när jag köpte...

Den har en del barnsjukdomar som du kan läsa om i tråden om du går bakåt, men nu verkar det som om du ska köpa en ny och då har BMW fixat det mesta. Främst är det en del som klagar på vibrationer i styret, men det är inget som jag stör mig på (längre). Om du köper en begagnad så kolla om den har varit inne på garanti för startknapp, kopplingshandtag och kylarvätska. Det är väl det jag kommer på nu, men som sagt, läs igenom tråden vad man sagt tidigare.

Jag är skitnöjd med min, har satt på Akra helsystem och mappat den :banana

Många väljer att titta på Aprilia Tuono också, men personligen gillade jag inte den lika mycket. Däremot ska den nya vara helt fantastisk, och fått lite extra grejer på -17 som saknats tidigare.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Min S1000R kommer ev säljas i mitten av juni. Postar isf länk här till blocket-annonsen. Det är en -15 racing red med båda paketen, en del bling/extra samt 470mil i skrivande stund.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är också galet nöjd med min. Brutala prestanda, men samtidigt väldigt lättkörd och förtroendeingivande - det ger en känsla av total kontroll när det går snabbt i kurvorna. Det här är en motorcykel som är byggd för att så snabbt och säkert som möjligt ta dig från början till slutet av den roligaste och mest kurviga väg du kan tänka dig.

De enda förbättringarna jag kan komma på är just de som kommit på 2017 års modell, dvs:
- Quickshifter både uppåt och nedåt
- Förfinad motor och växellåda (min nuvarande kan jag uppleva som lite rå och oborstad, på gott och ont)
- Förfinat chassie - ännu mer lättsvängd än tidigare, hur det nu är möjligt
- Kurv-ABS
- Mindre vibrationer i backspeglarna så man ser bakåt i motorvägsfart
- Yttertemperaturmätare

Du skall definitivt ha både sport- och dynamikpaketet. Den dynamiska fjädringen är fantastisk.
 

M.Fredriksson

Nattuggla
Gick med
17 Feb 2011
Ort
Haparanda
Hoj
Bmw S1000r 2016
Vad ni för bränsle i era hojjar? Min förra (RR) körde jag på 98 och gör nu även det i R:en, men det kanske är onödigt?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kör också oftast på 98. Inte för att jag vill få ut någon extra effekt eller lägre förbrukning, utan helt enkelt för att det ger mindre risk för knackning och det är en motor med hyfsat höga prestanda. Motorn är ju konstruerad för att klara 95 oktan alldeles utmärkt och man kan diskutera värdet av att köra på 98 oktan, men själv resonerar jag som så att jag vill köra på bästa tillgängliga bränslekvalitet och är beredd att betala den lilla extra merkostnad det innebär. Å andra sidan gråter jag inte heller när jag måste tanka 95 oktan ibland - möjligen kan det bli någon liten tår :(
 

M.Fredriksson

Nattuggla
Gick med
17 Feb 2011
Ort
Haparanda
Hoj
Bmw S1000r 2016
Kommer nog också att köra 98 oktan, men det kan ju hända att man måst köra 95 nån tank om man hamnar på nån mack som inte har 98..
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Båda paketen är nog att rekommendera, båda för dig själv, men också när du ska sälja. Jag har en -15 och hittade ingen som INTE har paketen när jag köpte...

Den har en del barnsjukdomar som du kan läsa om i tråden om du går bakåt, men nu verkar det som om du ska köpa en ny och då har BMW fixat det mesta. Främst är det en del som klagar på vibrationer i styret, men det är inget som jag stör mig på (längre). Om du köper en begagnad så kolla om den har varit inne på garanti för startknapp, kopplingshandtag och kylarvätska. Det är väl det jag kommer på nu, men som sagt, läs igenom tråden vad man sagt tidigare.

Jag är skitnöjd med min, har satt på Akra helsystem och mappat den :banana

Många väljer att titta på Aprilia Tuono också, men personligen gillade jag inte den lika mycket. Däremot ska den nya vara helt fantastisk, och fått lite extra grejer på -17 som saknats tidigare.

Jag är också galet nöjd med min. Brutala prestanda, men samtidigt väldigt lättkörd och förtroendeingivande - det ger en känsla av total kontroll när det går snabbt i kurvorna. Det här är en motorcykel som är byggd för att så snabbt och säkert som möjligt ta dig från början till slutet av den roligaste och mest kurviga väg du kan tänka dig.

De enda förbättringarna jag kan komma på är just de som kommit på 2017 års modell, dvs:
- Quickshifter både uppåt och nedåt
- Förfinad motor och växellåda (min nuvarande kan jag uppleva som lite rå och oborstad, på gott och ont)
- Förfinat chassie - ännu mer lättsvängd än tidigare, hur det nu är möjligt
- Kurv-ABS
- Mindre vibrationer i backspeglarna så man ser bakåt i motorvägsfart
- Yttertemperaturmätare

Du skall definitivt ha både sport- och dynamikpaketet. Den dynamiska fjädringen är fantastisk.


Tackar för input!
Ja, det blir ny sådana fall.. Jag är lite skadad med att vilja ha en "oskuld" :hihi
Läste att vibrationerna ska vara fixade med!
Får bli en fullutrustad.. båda paketen och larm

Jag kör inga längre sträckor, utan till och från jobbet cirka 3km endast.. sen ut på glädjerundor!
Vill ha något som är bekvämt i innerstan men som ändå beter sig som en sporthoj på motorvägen.

Nu är ju akrapovic standard, vilket är jäkligt gött. Finns dock ingen DB-killer att ta ur. Nöjer man sig med det ljudet?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tackar för input!
Ja, det blir ny sådana fall.. Jag är lite skadad med att vilja ha en "oskuld" :hihi
Läste att vibrationerna ska vara fixade med!
Får bli en fullutrustad.. båda paketen och larm

Jag kör inga längre sträckor, utan till och från jobbet cirka 3km endast.. sen ut på glädjerundor!
Vill ha något som är bekvämt i innerstan men som ändå beter sig som en sporthoj på motorvägen.

Nu är ju akrapovic standard, vilket är jäkligt gött. Finns dock ingen DB-killer att ta ur. Nöjer man sig med det ljudet?

Tänk på att larmet tar upp det mesta av förvaringsutrymmet under passagerarsadeln. Själv har jag monterat ett eftermarknadslarm och har därmed utrymmet kvar.
 

Sharkbait

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Byn
Hoj
BMW S1000R
Dags för service. Service meddelande i displayen. 1 år/1000mil. Den här inte gått 1000mil.

Hur lång tid tar en sådan service?

Vad borde servicen kosta hos auktoriserad BMW meck?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Dags för service. Service meddelande i displayen. 1 år/1000mil. Den här inte gått 1000mil.

Hur lång tid tar en sådan service?

Vad borde servicen kosta hos auktoriserad BMW meck?

Ca 3300 betalade jag hos auktoriserad BMW-verkstad för 1000-milservice. Är ju ingen avancerad service (olja+filter, luftfilter, bromsvätska och kontroller), så borde gå rätt fort, men verkstäderna brukar ju vilja ha hojen över dagen, dvs att man lämnar på morgonen eller dagen innan och hämtar på eftermiddagen. Vill du ha servicen gjord under tiden du väntar kan säkert en del verkstäder fixa detta.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top