BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
En experience från en produkt har två kausaliteter; experience of meaning och en aesthetic experience. (Paul Hekkert, 2008). Estetisk perception är baserad på All perception, alltså inte bara bundet till visuella aspekter.

Alltså, för en lekman; att du gillar att BMW skiljer sig från mängden är en experience of meaning. Alltså inte relaterat till estetik i sin essence.

Det faktum att BMW säljer bra kan baseras på Masslows behovs triangel.

Jag är inte riktigt med på vad du vill säga. Är du ute efter att stödja hans uttalande om att BMW inte har något problem, med lite psykologi?

Med Maslows behovstriangel(ingen särskrivning), vill du säga att BMW inriktar sig på personer som har det bra ställt och är trygga i sig själva på något vis? Eller att eftersom man lever överlag bra och är säker så vågar man kolla på BMW och inte går efter alla andra?

// Lekman som kollade upp lite av koncepten och blev fundersam
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Jag är inte riktigt med på vad du vill säga. Är du ute efter att stödja hans uttalande om att BMW inte har något problem, med lite psykologi?

Med Maslows behovstriangel(ingen särskrivning), vill du säga att BMW inriktar sig på personer som har det bra ställt och är trygga i sig själva på något vis? Eller att eftersom man lever överlag bra och är säker så vågar man kolla på BMW och inte går efter alla andra?

// Lekman som kollade upp lite av koncepten och blev fundersam

Det jag vill få fram är att BMW inriktat sig på att utveckla bottenprinciperna av behovstriangeln till hög grad och därför inte uppnått ett enligt mig tillfredsställande estetiskt uttryck. Men eftersom bottenprinciperna är viktigare för människor i det stora hela, säljer de ändå bra.

Vidare så är det viktigt att poängtera att de flesta brands såsom BMW utvecklar sin estetik med hjälp av målgruppsundersökningar samt olika modeller för att uppnå coherency bland sina produkter (enkelt sett; de ska alla se ut som en BMW, och man ska förstå att det är en BMW utan att se märket).

Det jag även vill få fram är att en emotional experience är baserat på experience of meaning och aesthetic experience. BMW har lyckats med att uppnå en god experience of meaning från sin målgrupp, men inte en aesthetic experience. Det ska poängteras dock att en experience of meaning är viktigare än en aesthetic experience.

Exempel; Du sitter på stan och kollar in brudar, nu ser du en brud du tycker är jäkligt snygg; då har du en aesthetic experience, sedan säger du; "Fan hon ser ut som en riktig brat-brud." Då har du en experience of meaning, du satte ett värde på hennes utseende/klädstil m.m. I det här fallet skulle många inte vilja gå fram till bruden därför att hon troligtvis är snobbig, men ändå snygg. Alltså är ens experience of meaning viktigare.

Enligt mig behöver BMW jobba med sitt estetiska uttryck men samtidigt vara annorlunda, då har man uppnått en mycket bra kombination.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det går att säga på svenska också! Eller!

Det jag vill få fram är att BMW inriktat sig på att utveckla bottenprinciperna av behovstriangeln till hög grad och därför inte uppnått ett enligt mig tillfredsställande estetiskt uttryck. Men eftersom bottenprinciperna är viktigare för människor i det stora hela, säljer de ändå bra.

Vidare så är det viktigt att poängtera att de flesta brands såsom BMW utvecklar sin estetik med hjälp av målgruppsundersökningar samt olika modeller för att uppnå coherency bland sina produkter (enkelt sett; de ska alla se ut som en BMW, och man ska förstå att det är en BMW utan att se märket).

Det jag även vill få fram är att en emotional experience är baserat på experience of meaning och aesthetic experience. BMW har lyckats med att uppnå en god experience of meaning från sin målgrupp, men inte en aesthetic experience. Det ska poängteras dock att en experience of meaning är viktigare än en aesthetic experience.

Exempel; Du sitter på stan och kollar in brudar, nu ser du en brud du tycker är jäkligt snygg; då har du en aesthetic experience, sedan säger du; "Fan hon ser ut som en riktig brat-brud." Då har du en experience of meaning, du satte ett värde på hennes utseende/klädstil m.m. I det här fallet skulle många inte vilja gå fram till bruden därför att hon troligtvis är snobbig, men ändå snygg. Alltså är ens experience of meaning viktigare.

Enligt mig behöver BMW jobba med sitt estetiska uttryck men samtidigt vara annorlunda, då har man uppnått en mycket bra kombination.

Inte hade jag en aning om, att vårt, ärans och hjältarnas språk var så torftigt och ordfattigt.:rolleyes:
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Inte hade jag en aning om, att vårt, ärans och hjältarnas språk var så torftigt och ordfattigt.:rolleyes:

Det går tyvärr inte att översätta orden på ett tillfredställande och förståeligt sätt till Svenska utan att förstöra den exakta innebörden.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vilka är dina belägg för att målgruppen [sic] har den här erfarenheten?

Är det nu jag ska visa upp en målgruppsundersökning? Naturligtvis har jag inget empiriskt belägg för åsikten att målgruppen inte anser att BMW:s hojar är estetiskt tillalande.

Jag baserar det strikt på mångas åsikter, såsom; "BMW gör jäkligt bra hojar, med ett anorlunda utseende, ganska fula dock".

Det ska dock poängteras att estetik inte bedöms enkom utifrån åsikten huruvida något är snyggt eller inte.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Det kan ligga lite i det du säger, om vad BMW tycker är viktigt. Jag tror dock att man kan blanda in andra aspekter som har att göra med var i världen produkten tillverkas. Människor i norr har en tendens att vara mer framtidsorienterade medan folk i syd lever mer i nuet. Tyskar förknippas med Ordnung medan Italienare i syd förknippas med Passione.

Folk i norr tycker dom i syd är som barn som vill ha två timmars lunch medan dom i syd tycker dom i norr äter yogurt och tar lunchen i en påse t.ex.

Dom geografiska skillnaderna får oss att skapa produkter som lämpar sig för människorna i landet. Funktion och pris är viktigt i Sverige (Ikea, Volvo), Perfektionism är viktigt i Tyskland (Autobahn/BMW) och ett snyggt yttre och macho är viktigare än hållbarhet och funktion i Italien (Ferrari, Lamborghini, Ducati).

En Porsche kan du köra året runt medan en Ferrari behöver 20 minuters uppvärmning innan du ens kan växla i ett kallt klimat. Sen kan du serva din Porsche själv alt. lämna in den utan bekymmer medan det är lite mer Piano Piano med att få delar till en Italiensk produkt.

I slutänden är det något som kallas kognitiv dissonans (eller behovet att rättfärdiga sina beslut) som avgör vad det blir. Alla här kan intyga om att när de köper en sak intalar vi oss själva att det vi kommer att köpa är det bästa vi kan köpa för våra pengar. Lever inte produkten upp till våra förväntningar skapas dissonans och vi ändrar vårt beslut.

Det är min psykoanalys :tungan
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Det känns som att den här BMW`n kanske inte riktar sig till riktigt samma målgrupp som 1290 SD`n?

Lite fogligare, snällare och sober, men ändå potent :tummenupp

SD 1290 verkar som dom säger vara en "BEAST" :Bugar
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag baserar det strikt på mångas åsikter, såsom; "BMW gör jäkligt bra hojar, med ett anorlunda utseende, ganska fula dock".

Det ska dock poängteras att estetik inte bedöms enkom utifrån åsikten huruvida något är snyggt eller inte.
Hur ser det kvantitativa förhållandet ut mellan de som säger att BMW tillverkar fula hojar och de som säger att andra märken tillverkar fula hojar? Alltså: finns det öht några belägg för att BMW inte uppfyller sina kunders behov av estetisk tillfredställelse?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
undrar vad dom ändrat i motorn från RR:en, om bmw vart smarta så är det småsaker som man enkelt kan byta ut så man får RR motor.
i övrigt va den inte så snygg, men bort med nummerhållaren, på med helsystem och sätt på en mer slimmad framlampa så tror jag den kan se riktigt bra ut :)

Lär ju va en annan kam?
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag gillar den! :) synd att jag nyss köpte ny hoj. Priset var det ju inget fel på heller:kär
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
undrar vad dom ändrat i motorn från RR:en, om bmw vart smarta så är det småsaker som man enkelt kan byta ut så man får RR motor.
i övrigt va den inte så snygg, men bort med nummerhållaren, på med helsystem och sätt på en mer slimmad framlampa så tror jag den kan se riktigt bra ut :)

Andra kammar, annan motorstyrning (oklart om det bara är mjukvara eller också hårdvaruskillnader) och annan utforming på kanalerna i toppen.

De har också sänkt maxvarvet till 12000, oklart om det är gjort för att använda enklare grejer i motorn eller bara för att spara på grejerna som redan sitter där.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Båda bmw och aprilias nakna hojar ser ju ut som av kåplös version rakt av, från deras sporthoj.
KTMs leksak ser definitivt inte ut som en rc8. Det är en helt ny hoj istället.

Heja heja

Notera hur stor fanboy jag är genom att använda små bokstäver i deras namn men stora för KTM xD
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Problemet med deutscharna är att de aldrig lyckas kombinera estetik med funktion. De har duktiga intrustri designers och ingenjörer, men inget sammarbete. Sen är det klart; de försöker behålla sin visual brand coherency. Men varför behålla en estetik som ser ut som en påse med blandade skridskor?

Kom på något nytt BMW och gör allt coherent efter det. För helv! :mad:
Det är väl lite av ett fundamental attribution error att hävda att s1000r cykeln är fula bara för att du sett en bild på internet och att du råkar tycka att alla andra bmw ser ut som hej kom och hjälp mig. Sen Maslow? Om bmw kör enligt maslow är ducati mer alderfers erg-teori där det koncentreras på självutveckling först medans basen är kass a.ka.a cykeln går skit.. :p
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top