Det var inte bättre förr. Det är bättre nu! Gamla hojar VS Nya

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ordspråket..." Det var bättre förr " gäller inte motorcyklar! Detta är min åsikt.
Har kört sporthoj sedan -98 och jag kan väl säga att allting har blivit bättre med åren. Största skillnaden är väl att insprutningen har tagit över. Elstart är nästan standard på alla hojar,en 4-taktare idag är nästan ett måste för att någon ska vilja köpa motorcykeln överhuvudtaget. Sen så får vi inte glömma ABS!
Däcken har blivit bättre med åren likaså! Hojarna idag klarar med lätthet av 15 000 mil med rätt service och vård.
Så min fråga vänder sig till er med lite äldre hojar, ska vi säga sent -90tal och alldeles i början 2000-talet, varför kör ni med dessa maskiner? Är det helt enkelt för att det är billigare och det är helt enkelt för dyrt med nya mc? Eller har ni provat nya MC:n och tycker fortfarande att era godingar är bättre?
Kom gärna med lite synpunkter om det. Försvara era klassiker på ett värdefullt sätt :)
 

Tohey

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen
Nytt är roligt, men är allt för ofta för dyrt. En hoj med ett par år på nacken är väl något jag strävar efter. Min personliga åsikt är att dem nyare plastraketen ser bra mycket bättre ut än hojarna från 90-talet även om dem äldre hojarna inte är fula så föredrar jag en nyare modell.

En stor anledning till att många väljer äldre hojar är väl för att dem är mycket förmånliga i pris och försäkring och lätta att underhålla. Den negativa delen med den aspekten är väl att hitta reservdelar till dem då dem börjar bli antika.

Sen är det smak och tycke med alla är inte lika och smaken är som baken brukar man säga, vissa föredrar helt enkelt utseendet på äldre hojar än dem nyare.

Vissa tycker att en kickstart är lite malligare än att trycka på knappar.

Slutsats; "Det var bättre förr" är en personlig åsikt som går efter smak och tycke, min åsikt är precis som din "det var inte bättre förr" kan man väl sammanfatta det till.:fyllisar
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Definitionen av en "bra" mc för mig är inte huruvida den har insprutning eller ej, huruvida den har antispinn, abs och andra grejer, eller effekt. Det är en kombination av hur den ser ut, hur den låter och vilken körglädje den skänker mig.

Anledningen till att jag skulle kunna tänka mig att köra en gammal hoj är att det finns riktigt snygga gamla hojar, som låter gött, och har den där rätta feelingen som vissa hojar saknar idag.

Till exempel tycker jag att en Honda SP1 är den coolaste Hondan som tillverkats, likaså gillar jag ZX7R oerhört mycket på grund av utseendet, ljudet, stabiliteten och känslan den förmedlar när man sitter på den.

En till stor favorit är VFR 400 NC30.

Jag kan inte riktigt beskriva varför jag känner så, men ser jag en blade av senaste modell kollar jag knappt - ser jag en gammal NSR400, eller något åt det hållet är det genast mycket mer intressant.

Ska tilläggas att jag gillar både nya och gamla hojar.

Sedan kan jag även tillägga att hojar från början av 2000-talet inte är så mycket långsammare, sämre och mindre driftsäkra än dagens... detta till 1/3 av pengen. Största vinsten är att utveckla sig själv som förare. Jag ser det som att man ska välja den hojen man vill ha, vare sig det är en 90 tals sporthoj eller en BMW S1000RR Hp4, det är oviktigt... materialet sätter ändå inte några gränser för 95% av oss.

Dock är den absoluta drömmen en Panigale, och det för att det är den snyggaste hojen som byggts någonsin!

EDIT: Vad är då vinsten av att köpa tex en Panigale som kostar 190 papp, men kanske skänker mig lika mycket glädje som en SP1 med akra helsystem, mappad och massa lull lull som jag kan ha råd med efter några månaders sparande? :)
 
Last edited:

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Nya hojar är helt klart magiska att köra, på så sätt att man får den senaste tekniken mellan benen :yoparty
fyrtakt är ju skönt att köra och lätt att hantera på ett sätt, de som många trivs med också.

men sedan kan jag nog säga det att vissa kan sakna just den där nostalgi känslan "från förr". Jag är en tvåtakts fanatiker och skulle vilja se stora tvåtakts maskiner på gatorna, men tyvärr finns inte marknaden längre kvar och då får man ta och bygga egna hybrider, och resultaten är oftast helt makalösa. Synd bara att inte de finns en marknad för nyproduktion av nya tvåtakts maskiner...

HjBQk.jpg

Mega-Hybrid-RGV250.jpg

re6.jpg

 
Last edited:

Tohey

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen
EDIT: Vad är då vinsten av att köpa tex en Panigale som kostar 190 papp, men kanske skänker mig lika mycket glädje som en SP1 med akra helsystem, mappad och massa lull lull som jag kan ha råd med efter några månaders sparande? :)

Skillnaden är väl dels så vet du att att hojen är sprillans ny, inga idioter till testpiloter har kört hojen, sen är det alltid roligt med något nytt än jämfört med något äldre motorcykel där slitage finns på ett eller annat sätt. Men sen handlar det ju mycket om vad du föredrar och inte vad jag föredrar, det jag föredrar är kanske något du avskyr?

Finns ingen "vinst" för vinsten är bara något du ser, om du tycker vinsten ligger i en SP1 med en del modifikationer så är ju det, det för dig men för mig så kanske vinsten ligger i att jag sitter på en sprillans ny hoj, eller att jag vet att ingen annan har mixtrat med hojen mer än mig. "Vinsten" här som jag ser det som ligger vad personen har för åsikt och inte vad det kostar.

Rätta mig gärna om jag har fel, ja är inte bitter:)
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Skillnaden är väl dels så vet du att att hojen är sprillans ny, inga idioter till testpiloter har kört hojen, sen är det alltid roligt med något nytt än jämfört med något äldre motorcykel där slitage finns på ett eller annat sätt. Men sen handlar det ju mycket om vad du föredrar och inte vad jag föredrar, det jag föredrar är kanske något du avskyr?

Finns ingen "vinst" för vinsten är bara något du ser, om du tycker vinsten ligger i en SP1 med en del modifikationer så är ju det, det för dig men för mig så kanske vinsten ligger i att jag sitter på en sprillans ny hoj, eller att jag vet att ingen annan har mixtrat med hojen mer än mig. "Vinsten" här som jag ser det som ligger vad personen har för åsikt och inte vad det kostar.

Rätta mig gärna om jag har fel, ja är inte bitter:)

Nu blev jag lite confus, vem ska du sälja din nya hoj till när du ska till och köpa ny igen. Tony
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Under mina 25 år som "pilot" så har jag kört allt från 50-tal till sprillans nytt. Alla har olika charm. Dock så måste jag hålla med om att det finns perioder som inte har så mycket att erbjuda eftervärlden. Däremot finns det andra perioder som är nästan magiska. Ljudet ur en CB750 Four tidigt 70-tal... Alla underbara tvåtaktare som passerat, turbo-eran under början av 80-talet. Därmed inte sagt att de modellerna hade varken väghållning, bromsar eller underhållsfrihet som en ny hoj, men så som jag kör så skulle en UJM funka hur bra som helst. Med de behov jag har så är det inte tekniken som styr, det är ekonomin. För när man summerar det hela så har jag roligare på en liten kurvig väg i låg fart före att bomba 300 km/h på en större väg.

/Johan
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ok kanske allt är tekniskt bättre men roligare...... lite som tv marknaden, HD Ultra HD men det som kommer ut ur tv är samma skit som det alltid har varit:D
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Skulle lägga min röst på att det är priset som styr.
Tror inte att särskilt många skulle köpa en srad 750 gixxer om den kostade lika mycket i inköp och ägande som en pannigale eller en hp4.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Nu blev jag lite confus, vem ska du sälja din nya hoj till när du ska till och köpa ny igen. Tony

Någon som uppenbarligen inte har behovet av en sprillans ny hoj.
Någon som inte har råd med en helt ny hoj.
Någon som inte vill ha en helt ny hoj och kan tänka sig ett par mil på den.

:huvet
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Någon som uppenbarligen inte har behovet av en sprillans ny hoj.
Någon som inte har råd med en helt ny hoj.
Någon som inte vill ha en helt ny hoj och kan tänka sig ett par mil på den.

:huvet

Ett litet tips är att kolla i mannens garage. Då kommer du att fatta att det är preferens och inte pengen som styr.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ett litet tips är att kolla i mannens garage. Då kommer du att fatta att det är preferens och inte pengen som styr.

För att ha det garaget behövs nog "lite" pengar också
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
För att ha det garaget behövs nog "lite" pengar också

Jag menar inte att det var billigt, eller att Toyman ens skulle bry sig om att köpa det billigaste exemplaret istället för det finaste med få mil och bra historik. Poängen är vad en som kan samla på precis vad han vill väljer att samla på.

Jag kan inte göra så men jag kan köpa bra mycket flådigare hojar än de jag har. Saknar incitament. Ska jag köpa fler/byta ut någon så ska jag ha den där man inte hade råd med då. Var ytterst nära att slå till på en Bakker, kanske kommer när/om tillfället dyker upp igen och inte beslutsvåndan sätter käppar i hjulen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skulle lägga min röst på att det är priset som styr.
Tror inte att särskilt många skulle köpa en srad 750 gixxer om den kostade lika mycket i inköp och ägande som en pannigale eller en hp4.
Vad kostar en ny galenpanna eller hp4 i butik i Sverige?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det kanske är min ålder som talar och jag börjat bli gaggig men jag tycker faktiskt att mycket som är nytt är galet dyrt. Då menar jag på det viset att man släppt sargen fullständigt och befinner sig på månen mer eller mindre.

När en ny minsting Audi kan kosta 400TKR och en MC i grundutförande kan kosta 250TKR . Detta sker samtidigt som en stor del av befolkningen har en inkomst som endast låter dem spara någon hundring i månaden.

En hel generation i Europa har inte ens arbete. På något vis har "marknaden" förlorat förståndet och enbart börja springa efter "vi måste ha in mer finesser" och kliva upp ett pinnhål på "statustegen".

Faktum är att jag gillar naket, enkelt, begripligt, skruvbart, gärna el befriat och fullständigt rått ärligt.

Visst är det senaste nya fenomenalt. Mycket nästan som trolleri. Men kosten är helt absurd.

Och jo, jag skulle kunna köpa nytt om jag prioriterade upp frågan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top