Trycktäta Keihin CVK

Coaster

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki
Är i planeringsstadiet med att bygga en turbomotor, jobbar som svetsare så allt de rent praktiska är inga problem. Har byggt lite volvomotorer tidigare, med sprut förståss.

Motorn skall inte sitta i en cykel, men det spelar väl ingen roll. Det är ju en hojmotor.

Förgasarna jag skall använda är Keihin CVK, har skruvat av vakumlocket på den ena gasaren för att kolla vad som behöver göras för att trycka genom dessa, men vad jag läst och förstått så skall det endast vara att trycksätta flottörhuset genom Pitor-rör i laddröret?

I bellmouthen på förgasaren så är det en slits i ovankant som mynnar ut under membranet, och i trotteln går det ett hål upp ovanför membranet. Dvs trycksatt på bägge sidor om diafragman?

Tänker jag rätt, eller är jag helt ute på fel spår? Har några bilder på det hela, men hittar inte kabeln till kameran.
 

Coaster

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki
Här kommer lite bilder.
2djwjud.jpg


Hålet i trotteln jag pratade om.
f445y1.jpg

Slitsen som mynnar ut i bakkant förgasare.
29mpyeu.jpg

Här syns slitsen.
t8u5cp.jpg


Jag har suttit hela helgen och läst igenom trådar här på SH, och jag tror att ja är på rätt spår iaf. Att dessa gasare endast behöver trycksättning i flottörhusen, resten ska lira som det är tänkt.

Rätt eller fel? Jag vet ju att det finns folk här som kan detta :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

ser att du har ett rör som förbinder alla 3 förgasarna där ska du göra en förgrening som ska gå till pitotrörer som du sätter på trycksidan efter intercoolern,sen tar du o klistrar fast inloppen i förgasarna med epoxy det kan du göra på utsidan av plastslangarna.så ser det ut härifrån iallafall

på min gsxr 1100 behövde jag inte göra något med munstycken på huvud men det blev ett steg större på lågfarten så gick den fint.kruxet är att få rätt placering på pitoten så att den inte hackar o håller på när den ska gå över från vaacum till ladd men det blir ett senare problem.

vad blir det för turbo

mvh peterpain
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Pitot.jpg
Detta pitotrör används till att trycksätta 4 st Keihin. Det är som Peter skriver fantastiskt viktigt var pitotröret sitter. Genom att flytta gummiböjen på det raka aluröret till plenumet så kan jag justera AFR med 3 enheter! Troligen så sitter mitt pitotrör lite för långt från plenumet. Tumregeln jag snappat upp är att det bör vara ca 5 cm rakt rör på varsin sida om pitotröret för bästa funktion sen kan man fintrimma därifrån.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top