Vad är ditt intryck av SMC?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
I tråden Medlem i SMC dök bl.a. frågan upp kring vilket anseende SMC har.

Vilket intryck har du fått av SMC?

Edit:
Jag är inte ute efter några heta debatter om varför ngn tycker "fel" eller hur det egentligen är.

Jag vill heller inte se några försvarstal på ena eller andra hållet.

Alla ska kunna få uttrycka sin åsikt fritt i tråden utan risk för påhopp eller tillmälen.

Men ställ gärna förtydligande frågor om du undrar över bakgrunden.

Eventuella uppföljning på orsaker och andra sidospår vill jag dock att du tar i en annan tråd.
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
He, he.
Den andra tråden är inte min.

Jag är nyfiken på hur utbrett reflexvästintrycket är av SMC.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
En organisation som jobbar för att motorcyklister finns med i debatten kring trafikfrågor men också samlar och organiserar träffar/bandagar för motorcyklister.

Det som är mer intressant är attityden som sätts mot SMC här på sporthoj vilket förhoppningsvis visar sig här. Givetvis gör smc fel ibland, som första definitionen av extremt beteende.
Det är ofta trådar som berör SMC fullständigt svämmar över av "haters", där målet varken är att bidra konstruktivt eller att engagera sig i att verka för sin ståndpunkt utan snarare snacka skit för att trycka ner någon /något annan/t.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
SMC centralt = Enormt bra org som gör väldigt mycket nytta för MC kollektivet. Men ibland glömmer de vissa medlemmar såsom att "deras" försäkringsbolag inte tar sporthojar. HUR kan man byta från folksam till svedea som inte tar emot annat sporthojar på ett bra sätt? Antar att organisationen i övrigt speglas av MC kollektivet alltså äldre och äldre. De få yngre som kör MC kanske inte riktigt känner sig hemma.

SMC lokalt = Kronoberg = Händer inte mycket, besökte lokalen när de flyttat till nytt men kände mig inte direkt välkommen. folk snackade med sina polare typ och ingen sa hej till mig. Kuppade mig in i ett par samtal men efter en stund tystnade de andra. Så tar man inte emot en medlem som är där för första gången. Trist för det är ju roligare att köra i grupp.

Jag är medlem i SMC för jag stöder tanken att vi tillsammans kan påverka saker och ting. Sen kostar det nada och jag får en toablaska och tidigare lite rabatt på någon försäkringen på köpet!
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
En organisation som jobbar för att motorcyklister finns med i debatten kring trafikfrågor men också samlar och organiserar träffar/bandagar för motorcyklister.

Det som är mer intressant är attityden som sätts mot SMC här på sporthoj vilket förhoppningsvis visar sig här. Givetvis gör smc fel ibland, som första definitionen av extremt beteende.
Det är ofta trådar som berör SMC fullständigt svämmar över av "haters", där målet varken är att bidra konstruktivt eller att engagera sig i att verka för sin ståndpunkt utan snarare snacka skit för att trycka ner någon /något annan/t.

Det kommer alltid finnas en massa tyckare. Speciellt i den typen av organisationer. Folk tycker men gör inte själva ett skvatt. Bara att låta det rinna av, vill du verkligen ha synpunkter och påverka är det nog inte så svårt att får dra sitt strå till stacken i SMC. Är du inte ens medlem är det ju inte dina synpunkter SMC skall bevaka. Med det sagt gör väl ingen rätt alltid inte ens SMC. Men hellre ett par rätt och något fel än att Transportstyrelsen m.m. får härja helt fritt :)
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Fast att upplevelsen av hur SMC är kan skilja sig så mkt för en del mot vad SMC gör måste ju komma någonstans ifrån (rätt eller fel).

Att hojåkare tittar snett på en organisation som jobbar för deras eget bästa är egentligen ofattbart :brinnerupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan inte påstå att jag har så mycket intryck av SMC, det verkar vara en stor och hyfsat ansiktslös organisation som tuffar på mest för att den alltid gjort det. De tar hand om motorcyklisters intresse i trafiken och gentemot myndigheter vilket är trevligt och behövs då vi öht inte finns med på kartan ens på trafikverket...
Vad gäller folk i någon form av position inom SMC har alla jag träffat varit trevliga och definitivt brutit ganska tvärt mot varselvästsbilden som propageras av en del här på SH.

Betalar och är medlem, ekonomiskt får jag tillbaka medlemsavgiften direkt på försäkringen. Bandagarna är en annan sak som jag får ut direkt av mitt medlemsskap.. Sen får man ju hem en dasstidning med. Så, känner att jag får bra mycket mer än vad jag betalar för mitt medlemsskap. Ibland säger de ju lite konstiga saker, som den där fadäsen med extremt beteende, men de tog det ju till sig och ändrade istället för att envist hålla fast vid det de sagt, vilket för mig är ett sundhetstecken. Ingen är immun mot att säga/göra dumheter, det som spelar roll är hur man hanterar när man gör det.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Lite av motorcyklisternas egna fackförbund.
Även om jag inte delar alla åsikter och beslut så är jag glad att det finns en organisation som arbetar för vårt bästa i frågor som i annat fall kanske inte alls skulle ha haft någon representant för MC-folket.

Men så finns det ju dom som inte är med i facket också. Fritt val.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Intryck?

Det som är relevant för mig är att de gör det de gör och att jag slipper undan med stöttning i form av en symbolisk summa.


(Har tidigare vädrat min uppfattning om partitidskriften. Avstår av hälsoskäl vidare kommentarer om den.:mad:)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
SMC gör mig extra stolt som motorcyklist med jämna mellanrum. Det är enklast att komma ihåg det som fladdrade förbi senast - beläggningsskandaler och allt annat där SMC sätter ljuset på missförhållanden i trafiken och politiken.

Extra stolt måste jag nog säga att jag blev när idioterna på Vägtrafikinspektionen 2007 identifierade SMC som "motkrafter" till trafiksäkerhetsarbetet när man sökte syndabockar till varför den glorifierade "Noll Vision" hade missat sitt delmål grovt. http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/046-048 SMC_Nytt208.pdf

" Motorcyklisterna är en stark och välorganiserad grupp. Kollektiva aktioner, upprop, namninsamlingar, debattartiklar, uppvaktningar av politiker är vanligt förekommande arbetssätt för utöva påtryckningar".



Ha ha ha - det tror fan att en organisation som inte accepterar att ledas i strypkoppel mot sin egen avrättning ges epitet "motkraft".
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Oumbärliga. :tummenupp

Kanske inte håller med om allt, men vågar inte tänka på hur det varit utan SMC. :3freak

Jag uppfattar det också som att man tog åt sig av kritiken i 30+ diskussionen = bra.

Kanske finns något land att jämföra med, där inget SMC finns, och man har alla möjliga begränsningar på MC-åkandet?
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Tror SMC skulle må bra av att damma av sitt rykte och locka yngre till organisationen. Allt känns väldigt "hängslen och livrem" (kanske utan anledning) men det är trots allt en image som säljer och ju mer de säljer desto kraftigare blir deras röst i olika debatter. Fackförening..

Jag: Inte medlem :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske finns något land att jämföra med, där inget SMC finns, och man har alla möjliga begränsningar på MC-åkandet?


Iran! :tuttar

Infödda får äga och köra max 250cc hojar, utlänningar på genomresa (som fått visering...) får köra ungefär vad tusan dom vill - men absolut inte inhemska hojar.


...okay, att jämföra med en blodtörstig, fundamentalistisk teokratisk diktatur kan först synas far fetched - men då har vi inte tagit det svenska Trafikverket med i beräkningarna.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
* Sveriges största banåkningsorganisatör
* Touringgubbar
* Hög snittålder

Seså, hata mig nu då :hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En organisation som verkar bestå av två personer:
Maria Nordqvist och Galne Dansken.

Kursdagarna: AWESOME
Blaskan: Roligare än vissa konkurrenter man kan köpa på ICA.

Troligen skitviktiga bakom kulisserna men syns lite dåligt.
Enda motvikten vi verkar ha till hastighetstalibanernas idiotryck?

Kanske borde liera sig med Piratpartiets representanter i Bryssel ihop med Motormännen?
Jag fick ett grymt intressant svar på en fråga från Amelia Andersdotter apropå SMC:s upprop angående besiktning av tvåhjuliga fordon:

Saxat vald del: "Jag tror inte att det nödvändigtvis är bra att centrera så mycket makt hos originaltillverkare, och det är bekymmersamt att originaltillverkare är så framgångsrika med att hitta ytterligare inlåsningsmekanismer på de här marknaderna. Jag ser det som en förlängning och en utsträckning av immaterialrättsdebatterna (designskydd, upphovsrätt, patent, varumärken) som originaltillverkare skickligt använder för sin egen fördel och alla andras nackdel - vi politiker verkar olyckligtvis vara dåligt rustade att stå emot!"

Men det jag stör mig absolut mest på med SMC är två I-landsproblem:
1: att det ska vara så jävla svårt att göra en anmälningssida till kurser där man känner sig trygg i att man anmält sig till rätt kurs. Det handlar BARA om informationen. (SHK kontra BKK. "det är samma"... HA EN DÅ ELLER SKRIV VILKA NI VILL SKA KOMMA!!!!1!)
2: Om nu domännamnet är svmc.se vore det väl GANSKA 2000-tal att döpa om organisationen till SvMC?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top