Har supermotard dött?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vad har hänt? Stämmer det intryck jag får när jag letar efter 2014 års modeller: det är i stort sett bara italienska TM som tillverkar supermotard? KTM, Husaberg och Aprilia verkar ha upphört med sina modeller. Vart vänder sig en svensk som vill köpa en ny supermotard – inte bygga om en crosshoj?
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Ktm har minst två modeller, ktm 690 smc-r, Ktm 450r. Husqvarna och Husaberg har gått ihop, deras motard släpps senare i år. Honda har 450: n vad den nu heter. TM som du säger tillverkar. Suzuki vet jag inte om dom gör någon ren motard av rmz ännu men det har varit tal om det... Aprilia har lagt ner sxv:n och skissar nytt. Sett skisser från Ducati också.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vad har hänt? Stämmer det intryck jag får när jag letar efter 2014 års modeller: det är i stort sett bara italienska TM som tillverkar supermotard? KTM, Husaberg och Aprilia verkar ha upphört med sina modeller. Vart vänder sig en svensk som vill köpa en ny supermotard – inte bygga om en crosshoj?

Vad är du ute efter, gata eller bana?
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
just det, Yamaha 660 xtx
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det har väl aldrig tillverkats särskilt många modeller och med tanke på nedgången i försäljning av mc totalt blir det inte fler på marknaden.

KTM/Husaberg/Husqvarna har ju en del att välja på och som sagt kommer där fler, enduromodellerna lanserades för någon vecka sedan och motarder kommer att säljas i vår. Endurocyklar säljs där ju mest nya av på hösten och gatcyklar säljs på våren. En 450 och en 530 SMR samt 690 lär det säkert bli.

Ingen av japanarna har tillverkat en riktig fabriksmotard ever. HM i italien tillverkar Hondas CRF med lampor och valfria hjul.

De små europeiska tillverkarna har det generellt kämpigt med vikande försäljning och höga typningskostnader för de nya avgaskraven. Därför skär många i modellprogrammet för att överleva och en del tillverkare har lagt ner.

VOR/Vertemati är nedlagt. GASGAS erbjuder bara enduromodeller. Aprilia har helt slutat med cross/enduro. BMW har slutat med enduro och motard.

Så du får handla en KTM med valfri färg på plasten...
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
suzuki BRT SMR-Z 450.jpg

Nya Suzuki BRT SMR-Z 450, om den kommer till Sverige vet jag inte...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dubbla miniskivor, vad ska det vara bra för? :va

Det är en ständig pågående debatt om vad som är bäst ur gyro/ofjädrad vikt -synpunkt. Dubbla skivor som är mindre och lättare eller en stor och tung. Där finns förespråkare för båda sidorna och de olika lösningarna har varierat över tid.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det har väl aldrig tillverkats särskilt många modeller och med tanke på nedgången i försäljning av mc totalt blir det inte fler på marknaden.

KTM/Husaberg/Husqvarna har ju en del att välja på och som sagt kommer där fler, enduromodellerna lanserades för någon vecka sedan och motarder kommer att säljas i vår. Endurocyklar säljs där ju mest nya av på hösten och gatcyklar säljs på våren. En 450 och en 530 SMR samt 690 lär det säkert bli.

Ingen av japanarna har tillverkat en riktig fabriksmotard ever. HM i italien tillverkar Hondas CRF med lampor och valfria hjul.

De små europeiska tillverkarna har det generellt kämpigt med vikande försäljning och höga typningskostnader för de nya avgaskraven. Därför skär många i modellprogrammet för att överleva och en del tillverkare har lagt ner.

VOR/Vertemati är nedlagt. GASGAS erbjuder bara enduromodeller. Aprilia har helt slutat med cross/enduro. BMW har slutat med enduro och motard.

Så du får handla en KTM med valfri färg på plasten...

Du som har koll, är fyrtaktarna samma motorer i KTM och Husaberg nuförtiden? De verkar ju finnas i samma storlekar i alla fall.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Boris JR, Hur finner du tid att veta allt? Jag hade förstått det dom du jobbade heltid inom branchen. Men om jag inte minns fel håller du på att reparera både förare och hojar! Teach me master :Bugar:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top