Yamaha MT-07

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Funderar på avgasrör till min MT07 2015 års modell, tycks inte hitta Yoshimura på någon svensk sida men hittar däremot Yoshimura R77 här. Däremot står det att den är "inte är road legal" under vanliga frågor, eftersom det är en brittisk sida antar jag att det är för deras lagar men det är ändå fortfarande ett EU-land fortfarande.

Går det att få igenom hojen i besiktning med Yoshimura eller blir det helt enkelt att ta bort och installera om på nytt inför besiktning varje gång? Är inte speciellt duktig på att mecka. Finns det andra alternativ som är bra? Önskar ett avgasrör om inte låter alltför högt utan vill snarare åt ett grövre ljud om det låter logiskt.
 
Last edited:

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Funderar på avgasrör till min MT07 2015 års modell, tycks inte hitta Yoshimura på någon svensk sida men hittar däremot Yoshimura R77 här. Däremot står det att den är "inte är road legal" under vanliga frågor, eftersom det är en brittisk sida antar jag att det är för deras lagar men det är ändå fortfarande ett EU-land fortfarande.

Går det att få igenom hojen i besiktning med Yoshimura eller blir det helt enkelt att ta bort och installera om på nytt inför besiktning varje gång? Är inte speciellt duktig på att mecka. Finns det andra alternativ som är bra? Önskar ett avgasrör om inte låter alltför högt utan vill snarare åt ett grövre ljud om det låter logiskt.

Krävs väl ganska mycket väsen för att inte gå genom besiktning..
Annars tar det väl inte mer än typ 30min att byta :)
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Tänker samma sak. Tänkte inte ta ut dB-killern heller, finns det folk som faktiskt gör så att de byter fram och tillbaka inför besiktning?
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Kan tala om att Yoshi systemet är ganska högljutt av sig även med DB killern.
Ska du besiktiga med systemet så kika på Akrapovic.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eric B skriver:
Går det att få igenom hojen i besiktning med Yoshimura eller blir det helt enkelt att ta bort och installera om på nytt inför besiktning varje gång?
När du har lämpliga verktyg, använder själv för att byta båda ljuddämparna på GSX1300R
typ
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-38-34-delar-2000034919
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/verktygsnycklar/blocknycklar/blocknyckel-2000019536
för att lossa avgasfjädrarna, fjäderkrok
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/fjaderkrok-mc-2000020755
för dra avgasrörsklämma
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/insexnycklar/insexnycklar-8-st-2000034261

Har du rätt verktyg kommer det ta högst 2 timmar första gången. Det gjorde det nog för mig.

Men nu vet jag tex att det är en 13 mm hylsa på förlängare för att komma bort från fotpinnen med spärrnyckeln för lossa M8 skruven som håller ljuddämparen
och en 13mm blocknyckel för att hålla M8 muttern osv.
och byte av TVÅ ljuddämpare går på 30 minuter sammanlagt.
 
Last edited:

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Kan tala om att Yoshi systemet är ganska högljutt av sig även med DB killern.
Ska du besiktiga med systemet så kika på Akrapovic.


Mivv och Swedish race parts då? Tidigare ägaren hade Akrapovic men tyckte det lät konstigt så installerade tillbaka originalet. Osannolikt att samma "problem" händer mig men skippar helst risken helt.
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Någon som sitter på ett klipp med Swedish Race Parts avgasröret med 95 dB? Tycks bara hitta klipp på tuben med den som inte är lika besiktningsvänlig.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Någon som sett 2020 års modell av MT 07 ? Yamaha verkar köra vidare på den grå röda färgen som ett av alternativen. Läser man runt på nätet verkar folk tycka att framlampan fortfarande har samma gamla tråkiga utseende...
 

SkugganMC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Västerås
Hoj
2020 Yamaha XSR 700
Tänkte åka till Yamaha och kolla på lite cyklar imorgon. MT-07 eller R3 får det bli som första hoj.

Bara kört MT07 på skolan men de känns som en bra cykel jag kan ha i en 5 år utan att byta upp mig.

Går den inte att få i den mattgrå/neon gröna kombon längre? Jäkligt synd isf.

R3an ser ju magiskt ut förutom blinkers redan från fabrik. Får se vilken som faller mig i smaken!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns det någon som haft kvar sin MT-07 i fem år? I tre år?

Prisvärd instegscykel men lika bra att kika på begagnatmarknaden. R3 lär du ledsna på fortare trots utseendet.
 

SkugganMC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Västerås
Hoj
2020 Yamaha XSR 700
Finns det någon som haft kvar sin MT-07 i fem år? I tre år?

Prisvärd instegscykel men lika bra att kika på begagnatmarknaden. R3 lär du ledsna på fortare trots utseendet.




De vet jag inte tyvärr! Men de känns som en hoj man kan ha ett par år utan att tröttna.

Sant angående R3an då de bara är en 321cc så den är de risk att man byter rätt snabbt.

Men som exemplet ovanför så köper jag nog hellre en ny istället för en begagnad för 15000 mindre.
 

Mugetzu

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2019
Ort
Uppsala
Hoj
2017 Yamaha MT-07
Finns det någon som haft kvar sin MT-07 i fem år? I tre år?


Prisvärd instegscykel men lika bra att kika på begagnatmarknaden. R3 lär du ledsna på fortare trots utseendet.

Jag har haft min en säsong, tröttnat på den nu, det är inte heller värt att pilla med mt-07. Drar du på ett rör, ett bättre filter och en mappning kan du lika gärna köpa en mt-09 och få mer kraft från fabrik
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top