Yamaha MT-07

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Tjena

Jag är ny här och hyfsat ny mc ägare också.

Tänkte tipsa om OPTIGLANZ som jag köpt i Tyskland, får mina rör att se helt nya ut :)

Resultatet på bilden är av ett fåtal spray och sköljning efter 3 min, misstänker att det syns på bilden vart jag applicerat medlet ;)

Vad brukar ni använda?

View attachment 441890View attachment 441891

Trevligt med fler glada "smajlysar" Välkommen..


Har du någon länk till den där sprayen? Var man köper den?
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Vad tror ni om 2018 års MT 07 ?

Har läst nedanstående artikel. Tydligen ska stött dämpningen vara modifierad så den inte är lika mjuk. Den har även fått lite annorlunda utseende.

I USA heter den numera MT 07 alltså samma som i Europa. I USA kommer den finns i färgerna svart-röd-vit, svart-blå och gul-svart. Följande artikel skriver om 2018 års MT 07:

https://www.cycleworld.com/2018-yamaha-mt-07-is-an-fz-07-with-euro-name-and-few-other-updates#page-4

"As announced at EICMA today, the MT-09 and MT-10 carry different names for 2018 but are otherwise the same as they were in ‘17. The MT-07, however, gets a few updates. Yamaha reworked the bodywork, mildly changing the look of the tank, tail, radiator shrouds, front fender, seat, and headlight. The headlight has a slightly pointier look similar to the previous FZ-09’s setup, and the seat now extends around the sides of the tank, adding 30 percent more area for riders to move around on. Overall, the makeover gives the MT a more aggressive, sportier look."
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Den stora nyheten är ju uppgraderingen av fjädringen. Den var alldeles för soft för en fullvuxen man som jag....:D
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Undrar om xsr700 fått samma uppdatering av fjädringen?

Finns det nån xsr700 tråd eller är man välkommen här när man handlat en?
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Hej!

Jag köpte en helt ny Yamaha MT-07 blå/svart för några veckor sedan och trivs mkt bra med den. Min första hoj (utöver 3 st 125:eek:r). Riktigt snygg o rolig! Fast skulle gärna vilja höras lite mer i trafiken, originaldämparen är rätt tyst vid låga varv. Om man säger så ;)

Har aldrig bytt ljuddämpare förut men vill gärna undvika det Akrapovic helsystem som Yamaha säljer som originaltillbehör för drygt 12000 kr...exkl katalysator. Eller kommer jag behöva betala så mycket för att få ett lite dovare ljud med mer bas? Var köper ni era slip-on etc? Montering? Har kollat runt en del men är tacksam för tips från folk som vet....hur fan gör jag? ??
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hej!

Jag köpte en helt ny Yamaha MT-07 blå/svart för några veckor sedan och trivs mkt bra med den. Min första hoj (utöver 3 st 125:eek:r). Riktigt snygg o rolig! Fast skulle gärna vilja höras lite mer i trafiken, originaldämparen är rätt tyst vid låga varv. Om man säger så ;)

Har aldrig bytt ljuddämpare förut men vill gärna undvika det Akrapovic helsystem som Yamaha säljer som originaltillbehör för drygt 12000 kr...exkl katalysator. Eller kommer jag behöva betala så mycket för att få ett lite dovare ljud med mer bas? Var köper ni era slip-on etc? Montering? Har kollat runt en del men är tacksam för tips från folk som vet....hur fan gör jag? ??

Finns typ bara ett slipon till MT07 och då måste du kapa originalröret. Svårt att komma under 7000, kan man mangla dit ett rör för tidigare årsmodeller på en -18? Isåfall hade jag ju satsat på ett SC-Project eller Akra i kolfiber för -16 eller äldre. Hade mailat SC-Project och frågat, de svarar alltid snabbt.
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Tack för snabbt svar :) Det ska jag absolut kolla upp! Också osäker på just 2018-modellen, har ju sett många alternativ för 2014-2017 typ men aja. Kan tänka mig att lägga runt 7-8000 kr men faan 12000+ kr....hmm nja ;)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Tack för snabbt svar :) Det ska jag absolut kolla upp! Också osäker på just 2018-modellen, har ju sett många alternativ för 2014-2017 typ men aja. Kan tänka mig att lägga runt 7-8000 kr men faan 12000+ kr....hmm nja ;)

Efter lite snabbt googlande så verkar just Akra i kolfiber vara samma även för -18, så du kan nog larma på vilket system du vill. Du tappar "bara" Euro4-stämpeln, så då får du väl använda ditt originalsystem vid tillfällen då det skulle kunna ställa till problem. Jag köpte mitt från UK för strax under 7000, kan rekommenderas.
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Det låter lovande! Dum fråga kanske men monterade du ditt själv? Såg ett Yoshimura för ungefär den summan på https://www.sportsbikeshop.co.uk (där jag redan köpt min jacka ifrån, så det verkar bra :p) Antar att hojen tappar Euro4 oavsett även om Yamaha skulle installera sitt "eget" Akra på den...(?)

Är du nöjd med ditt? "Problem" som vid besiktningen? Tack som fan för hjälpen :)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Det låter lovande! Dum fråga kanske men monterade du ditt själv? Såg ett Yoshimura för ungefär den summan på https://www.sportsbikeshop.co.uk (där jag redan köpt min jacka ifrån, så det verkar bra :p) Antar att hojen tappar Euro4 oavsett även om Yamaha skulle installera sitt "eget" Akra på den...(?)

Är du nöjd med ditt? "Problem" som vid besiktningen? Tack som fan för hjälpen :)

Det var därifrån jag köpte mitt Akra faktiskt! Tog typ en vecka att få hem det, monterade det själv vilket tog mindre än en timme. Jag tror att köper du titanakrat för -18 (för 12000 då :näsblod) så är det nog typat och klart för Euro IV, så kan du rulla fritt med det. Dock tror jag det har svetsad db-killer, så vet inte hur lönt det är :hihi

Jag är helnöjd med mitt. Kör med db-killer, mullrar på gott nog. Har inte rört luftfilter eller någon mappning, känner ingen skillnad i gång eller bränsleförbrukning, bara att det inte låter som en symaskin längre. Har inte behövt besiktiga ännu, skulle eventuellt kunna bli lite tight, men det är snabbt gjort att kränga på originalsystemet om så behövs.

IMG_20160706_204212_1.jpg

Egentligen är jag lite sugen på att byta ut det mot ett SC-Project CR-T men lite svårt att motivera när jag redan har ett saftigt system :hihi
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Wow vilken skönhet :D Riktigt mäktig!

Aah ok där ser man, då känns det ännu bättre om jag skulle beställa från dem. Jag hade nog också kört med db-killer i, vill ha mer ljud fast inte gärna bli hatad av grannarna :hihi Att bara slippa symaskinen vore fantastiskt!

Såg nu på sportsbikeshop att de inte kan leverera förrän början av juni ajdå....jag ska nog ta en sväng förbi Yamaha här o bara höra vad de säger iaf.

Kul o se bilden, grattis till en grymt snygg hoj!
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20

Oj tack för ditt svar, såg det inte förrän nu. Inte van med så många hjälpsamma själar på ett o samma ställe :)

Faktum e att jag fick svar från hojstyling.se förut o de menar att enbart helsystem gäller för MT-07 2018, inget slipon passar enl uppg. Gav mig förslag på GPR för runt 6000 kr samt nåt Arrow för drygt 9000 kr. Fick lite o tänka på... :) Tack för alla tips, uppskattas!
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Hade jag köpt ett system idag så hade jag köpt Yoshimura R77 utan att tveka.
Polaren har det på sin MT-07 och den är sick alltså.:yoparty
Den har ett riktigt gott dovt ljud som är helt underbart.:tummenupp
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Hade jag köpt ett system idag så hade jag köpt Yoshimura R77 utan att tveka.
Polaren har det på sin MT-07 och den är sick alltså.:yoparty
Den har ett riktigt gott dovt ljud som är helt underbart.:tummenupp

Aah har läst lite om det med, men är det helt lagligt o ha på väg? Jag hittade bara nån "race"-variant som inte var tillåtet för "street use" hmm.

Och sen en generell fråga; har alla här monterat sitt system själva eller är det tänkbart att beställa och sen låta nån verkstad fixa det? :rodnar Har fan ingen plats att vara på (inget garageutrymme etc) o var ett tag sen jag mekade...med nåt :tungan
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Är väl bara Akrapovic systemen som är så som jag har förstått det.:va

Mitt satt på redan för jag köpt en som stod som skyltvisning.
 

Jtr 71

Medlem
Gick med
21 Oct 2014
Ort
GBG
Hoj
2016 Yamaha MT-07 Matt grey
Kolla in :BugarMIVV Sport edge, finns lite olika alternativ. Prisvärt och du handlar från e-bay. Grymt nöjd med mitt / Ride safe:yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top