Små mc-batterier

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag kan verkligen hålla med dig om dessa tunga blybatterier som är tunga och sitter högt placerade, man skulle verkligen vilja ha något mindre !!

Jag kan bara hoppas att batteriutvecklingen fortsätter och att det inom snar framtid både finns underhållsfria driftsäkra och billiga ersättningsbatterier till de miljöfarliga blyklumparna.

Ser också fram emot rena (i dubbel bemärkelse) elhojar - Utvecklingen pågår för fullt

http://www.liveleak.com/view?i=868_1373408616
 

bjomag

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skanör
Hoj
Xj550 FJ1100 XVS1300 XT600
Tjena, ja jag måste nog erkänna att jag älskar illa(gott)luktande, rykande förbränningsmotorer som låter o har sig, även om det inte är så bra för miljön!

Men batteriet jag behöver är till ett litet bygge där jag vill ha rent under tanken/sadeln...
//Björn
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
LiFePo4 accar fungerar lite dassigt i kyla , jag kör bly och Yasa accar.
YTX serien

Literhojen har jag halva storleken i om ens det , 7-9 Ah istället för 18Ah.

Inga problem ens i -20
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
jag köpte mitt på Hobbyking.com, väger 100-200 gram, funkat klockrent hittils
 

bjomag

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skanör
Hoj
Xj550 FJ1100 XVS1300 XT600
Hej, jag fattar lite trög när det gäller el! Kör du med vad för något? Yasa-accar!?
Om jag vill ta bort blybatteriet på min XJ550 och sätta dit ett, vad?
Kan du länka till ett....
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Jag letar samma sak och är minst lika trög som bjomag, skulle tro ännu trögare...

Jag letar också ett liiiiitet batteri till mitt . Jag ska plocka bort startmotorn och bara köra kick så behöver ju inget hejdundrande monsterbatteri. Funkar det med LiPo, LiPoly-batterier att bara koppla direkti hojen bara man hittar ett som är 12 volt?? Läser ju på flera ställen att de måste ha speciella laddare så funkar vanlig laddning på hoj?
 

bjomag

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skanör
Hoj
Xj550 FJ1100 XVS1300 XT600
Den länken som jag lade in innan har batteri som funkar till hoj http://www.motydesign.com/
8QD eller 8 Post ska funka med mitt XJ-projekt...laddare o.s.v
Tyckte bara det blev för maffigt pris med frakt och allt!

Tips på närmare inköpsställe?

//Björn
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag letar samma sak och är minst lika trög som bjomag, skulle tro ännu trögare...

Jag letar också ett liiiiitet batteri till mitt . Jag ska plocka bort startmotorn och bara köra kick så behöver ju inget hejdundrande monsterbatteri. Funkar det med LiPo, LiPoly-batterier att bara koppla direkti hojen bara man hittar ett som är 12 volt?? Läser ju på flera ställen att de måste ha speciella laddare så funkar vanlig laddning på hoj?

Skall du bara ha kick kan du köra med vilket litet 12v batteri som helst eller åka med en kondensator för att ljuset inte skall blinka.

Lipo batterier klarar sig med vanlig laddare och accepterar hojladdning utan problem.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
bara liten rättelse ang batterier: lipo kan användas om inget annat är med i linan som laddning- på ren rajsebajk funkar lipo bra till tändningen.
andra batteritypen: lifepo4 är en MYCKET tåligare batteri typ som delar lipo'ns fördelar med låg vikt och högt strömuttag- MEN jämfört med lipo så funkar laddsekvensen lite annorlunda på lifepo4, lipo är mycket känsliga på övervolt medans lifepo4 är inte SÅ petiga både för lite övervolt respektive låg volt (kort sagt- startmotor och generator- var för sej eller båda kräver lifepo4.
att skaffa en dedikerad laddare för lifepo4 är en bra ide (cellerna bör "ballanseras" 1-2 ggr per år så att varje enskild cell inte "glider" i spänning)

så- undvik LIPO och kör LiFePo4 istället- finns en tillverkare som verkligen vet hur att göra batterier och det är: 1 2 3 systems, finns mycket annat på marknaden som kallas lifepo4 men 123 systems är the real deal och är KVALITETS celler.
lödda ihop ett pack kan man göra själv (kan man placera cellerna så det passar bygget) eller så skaffar man riktiga celler/ pack.
framgår inte riktigt vad MOTYDESIGN använder för celler- men ska det va bra ska det va: 123 celler.
hobby affärer eller Ebay har dessa celler.

ska fixa batt pack till spettan nu i vinter samt flytta dess placering (samt byta ladd regulator- vilken MÅSTE vara i bra skick och allra helst med mosfet teknologi!! om man ska kunna lita helt på ett batt byte till lifepo4!!)

//jj
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
bara ett litet tillägg ang nya spännande batterier: lipo= lithium polymer.
lifepo4 lithium järn polymer (4) vete fan vad det innebär.
lithium ion är ytterligare nått annat (eller inte...:confused:)

finns en hel del skillnader i kemi på dessa batterier samt vad dom tål o inte tål- i vår värld är LiFePo4 the way to go till generator laddning och startmotor.
laddregulatorn på nyare cyklar är med störste sannolikhet mosfet men äldre 2004-2005 och äldre är mest troligt old school och kan ha lite intressanta hyss för sej när dom laddar- inte alltid till "nya" batteriers fördel (överladdning eller underladdning- båda är obra för "nya" batterier och även naturligtvis för bly accar- ju.

//jj
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
ska fixa batt pack till spettan nu i vinter samt flytta dess placering (samt byta ladd regulator- vilken MÅSTE vara i bra skick och allra helst med mosfet teknologi!! om man ska kunna lita helt på ett batt byte till lifepo4!!)

//jj

Detta är en klok kommentar! Jag köpte ett Shorai LFX09A2-BS12 för två år sedan till min race R6:a. Litet (575 g) och smäckert var det kalas för att spara 2,5 kg!!! Men jag fick snart problem, hojen gick konstigt, kablaget in i laddregulatorn smälte och till slut la hojen av. Batteriet hade fått sig en knäpp och höll 16,5 volt. Fick ett nytt batteri av Shorai och på tips från BorisJR här på forumet bytte jag även laddregulatorn till en med MosFet-teknologi. Och sedan dess är allt ok!! Hojen startar relativt glatt och har aldrig krånglat sedan dess.
Så, ha koll på laddregulatorn!!!!

PS: Ser nu på http://shoraipower.com att de rekommenderar ett större batteri till R6: LFX14A4-BS12
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Till vad för hoj? Funkade det bra?

En Kawasaki VN800 som jag byggde om till bobber, det stora klumpiga fick inte plats så jag köpte detta istället.
Har funkat bra denna sommar och fram tills nu iaf, får väl se hur det funkar i vår, enligt deras hemsida så ska det inte behöva underhållsladdning under vintern.
köpte dock till en laddare för säkerhets skull, behöver tydligen vara en special då de tar stryk av vanliga laddare.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Uppar den här tråden lite..

https://www.youtube.com/watch?v=ebNp87YDDuA

Kan det verkligen vara möjligt att ett 4-cells batteri (2.4aH) klarar av den misshandeln?
Verkar ju onekligen vara väldigt imponerande..

Motydesign

Edit: 4-cellarn verkar vara rekommenderat till stånkor, men nog är det en radfyra som startar?
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
att dra igång en stånka är nog värre än en multi cyl motor- tänk dej en stor satans kolv som ska övervinna kompressionstrycket jämfört med många små, fördelade på 120 eller 180 eller 270 graders intervall eller vad det nu blir. hur som helst- dessa "nya" batterier gör att man inte släpar på dödvikt- malle att dra igång även feta motorer trots sin ringa storlek- det är bra det!!, det ända lite luriga är att varje enskild cell får inte glida iväg spänningsmässigt jämfört med de andra- därför bör dessa LiFePo4 batterier "balanseringsladdas" 1-2 ggr per år i varje fall. som modellflygare har jag redan grejorna som behövs- men en välsorterad hobbyaffär kan tillhandahålla balans utrustning för relativt små pengar- laddningen som sådan kan göras med en vanlig transformator laddare (INTE nya fräsiga typer som skjuter i högvolt i pulser!!)

//jj
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Enligt deras FAQ är de självbalanserade, men det kanske inte stämmer..
Tanken var att använda ett sådant batteri till bobberbygget, 400cc parallelltwin.. Är väl inget värre komp i en sån maskin heller..

Men kanske lika gärna köpa ett RC-batteri? Givetvis Lifepo4..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Enligt deras FAQ är de självbalanserade, men det kanske inte stämmer..
Tanken var att använda ett sådant batteri till bobberbygget, 400cc parallelltwin.. Är väl inget värre komp i en sån maskin heller..

Men kanske lika gärna köpa ett RC-batteri? Givetvis Lifepo4..

JA ett batteri från Hobbyking fungerar lika bra att starta en 400cc moppe med.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top