Motogp knäpuckar?

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Vad jag kan se är Alpinestars puckar enorma? Med enorma menar jag hur mycket de bygger "utåt". Efter att ha prövat på lite bana denna säsongen så har jag kommit fram till att just puckarna slits otroligt fort, visst jag kanske släpar knäet lite väl när jag inte behöver (poserar för fotografer) men ändå.. Kan man få tag i liknande som grabbarna i Motogp kör med och vart isf?

Jag har ett Alpinestars Atem ställ. Ultimat posör ställ för övrigt! Om man inte har deg till Racing Replica vill säga...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Regnpuckar det du efterfrågar, går säkert att beställa.

Har inte det problemet själv, kan inte knäskrapa än.....
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Ja regnpuckar måste det vara, då jag antar att de inte vill luta cykeln lika mycket när det är blött?

Ljuga är fult...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
:va


Vänta lite nu, regnpuckar? Gör du mig till åtlöje eller existerar dem?

Vet inte vad de heter på fackspråk men de jag menar är de tjockare puckarna som används i blött, tyckte min idé på namn verkade bra......
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Vad jag har sett är det framförallt fabriks Honda åkarna som har dessa puckar. Rossi, Lorenzo och andra verkar köra på vanliga?

Edit: Kollade lite noggrannare, verkar vara en del som har dessa så kallade regnpuckar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vänta lite nu, regnpuckar? Gör du mig till åtlöje eller existerar dem?

Dom kör ofta med "högre" puckar i regn.

Jag vet inte varför, men ska jag gissa så är det för att minska risken att man får ner knät i nån lite djupare vattenpöl varpå det bara tar stopp :gnissla

Efter att ha prövat på lite bana denna säsongen så har jag kommit fram till att just puckarna slits otroligt fort

Då pressar du antagligen ner puckarna i asfalten. Blev likadant för mig förut. Sen övergick jag till att precis bara snudda vid marken för att känna vart den var. Och nuförtiden skrapar jag aldrig, kom på att det går mkt fortare att ta sig runt om man koncentrerar sig på att köra istället för att få ner knät :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Alpinestars har regnpuckar. Googla på rain knee sliders and thou shalt find.

Får man fråga vad du ska ha de till. Du vet att man inte åker fortare för att man har pucken i backen? ;)

Det finns puckar i normalstorlek som ska vara mer slitstarka än vanliga plastpuckar också.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alpinestars har regnpuckar. Googla på rain knee sliders and thou shalt find.

Får man fråga vad du ska ha de till. Du vet att man inte åker fortare för att man har pucken i backen? ;)

Det finns puckar i normalstorlek som ska vara mer slitstarka än vanliga plastpuckar också.

Måste ju gå långsammare....bromsar ju! :rolleyes:
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Regnpuckar det du efterfrågar, går säkert att beställa.

Har inte det problemet själv, kan inte knäskrapa än.....

Prova till våren på en folktom plan parkering. Kör i cirklar på tvåan med jämn gas, titta in mot mitten av cirkeln och häng ut. Till slut får du ner knät. Så gjorde jag och sedan släppte allt! :)
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Dom kör ofta med "högre" puckar i regn.

Jag vet inte varför, men ska jag gissa så är det för att minska risken att man får ner knät i nån lite djupare vattenpöl varpå det bara tar stopp :gnissla

Nja, man brukar ju inte åka i meterdjupt vatten på bana... Det är för att man har inte samma lutningsvinkel på hojen i blött som torrt och man ändå vill känna asfalten med knät med ungefär samma sittposition på hojen.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Att titta på vilka puckar mgp killar kör med är meningslöst då du kan se att Lorenzo och kompani fortfarande har kvar trycket på pucken efter racet även om det inte är genomgjutet!
Jag har ett par nya spyke-puckar som du kan få billigt och som är väldigt slitstarka.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Då är man lite smartare. Jag vet att det inte går fortare bara för att man kör med knäet i backen och jag trycker inte direkt hårt heller. Jag tycker det känns säkrare att känna efter med knäet för jag märkte att sen kom foten och ganska fort efter det kom fotpinnen också :crash
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Prova till våren på en folktom plan parkering. Kör i cirklar på tvåan med jämn gas, titta in mot mitten av cirkeln och häng ut. Till slut får du ner knät. Så gjorde jag och sedan släppte allt! :)

Ska testa detta på parkeringen på åsen till våren om jag törs....... :)

Å andra sidan så slipper jag ju köpa nya puckar nu, så.......... ;)
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Ska testa detta på parkeringen på åsen till våren om jag törs....... :)

Å andra sidan så slipper jag ju köpa nya puckar nu, så.......... ;)

Satte mitt första skrap i en rondell jag övade i (avlägsen rondell, lååångt ifrån en mack och noga kollad). Det roliga var att när man hängde där kändes det som meter innan asfalten så flyttade man röven typ 1cm mer och nuddade direkt.

Kör du mycket bana? Jag vet inte om det är bra eller dåligt men när jag kör bana så släpper många spärrar. Jag behöver inte oroa mig för rullgrus, mötande, djur osv. Så då kör jag som helvete istället och tycker det är obehagligt att inte skrapa knäet för att uppfatta ungefär hur mycket cykeln lutar..


Edit: Det roligaste som finns att kolla på är dock folk som kör runt med inställningen att få ner knäet. Huvudet och överkroppen centrerad över hojen och samma sak med armarna, underkroppen/röven på sniskan som fan för att få ner knäet :dummer
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top