Ben Spies lägger av

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
En icke nyhet? Att Ben Spies deklarerar att han slutar i MotoGP är lite som om Timothy Dalton gick ut med att han inte tänker spela James Bond igen...
Kommer mest ihåg honom för kul reklamfilmer med Yamaha USA, där han och Edwards skojade.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tycker det är synd och skam att det blev som det blev med honom, MotoGP hade varit ett bättre ställe och roligare att titta på om Spies hållit den nivån han visade i WSBK och i början i MotoGP.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Korrigering:

”Hans karriär stoppades av undermåliga resultat i Yamahas fabriksteam.”

Spies hoj gick sönder vid flera tillfällen, men de gånger den inte gick sönder var han alldeles för långt ifrån pallplaceringar och pole positions för att ha i Yamahas fabriksteam att göra. Om han vid bara ett eller två tillfällen hade tagit pole eller en övertygande pallplats hos Yamaha 2012 hade han säkert sluppit köra för Pramac 2013. Men det gjorde han inte och han förtjänar inte mer än det han fick.

Slumpen drabbar alla, mer eller mindre regelbundet. Spies hade kanske mindre otur med slumpen än de allra flesta förare innan 2012. Kanske var det därför han lyckades bli AMA- och WSBK-mästare? What comes around goes around...

Spies placeringar 2012 (2011) i Yamahas fabriksteam
11 (6)
11 (6)
8 (DNF)
16 (6)
10 (3)
5 (1)
4 (5)
4 (4)
11 (4)
DNF (3)
DNF (5)
DNF (6)
5 (5)
DNF (6)
DNF (2)

Slumpen?

Han är i gott sällskap Toseland, Bayliss, Edwards, Hodgson.
Checa, Biaggi tog sbk titlar senare men ingen Wsbk mästare har vunnit en titel i Motogp.

Troligen tror jag det finns en kombination av orsaker till att han egentligen lägger av men skadorna vart nog tecknet att detta inte var hans grej egentligen.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
http://www.usacycling.org/results/?compid=273949
Han verkar ju inte helt sopig som amatör iaf. Kan ju bli rätt intressant när han kan satsa fullt ut på cyklingen.

Med all respekt för Spies cykelresultat så är de satta i tävlingar i skiktet under nationell toppnivå. Avståndet från dessa tävlingar till de stora proffstävlingar som de flesta känner till typ Girot, Vueltan och TdF kan mätas i ljusår.

Att han vid 29 års ålder skulle kunna satsa på cykel fullt ut och vara i världstoppen om några år är helt osannolikt.

Jänkarna glömmer inte sina gamla hjältar. I AMA kanske han dyker upp om något år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med all respekt för Spies cykelresultat så är de satta i tävlingar i skiktet under nationell toppnivå. Avståndet från dessa tävlingar till de stora proffstävlingar som de flesta känner till typ Girot, Vueltan och TdF kan mätas i ljusår.

Att han vid 29 års ålder skulle kunna satsa på cykel fullt ut och vara i världstoppen om några år är helt osannolikt.

Jänkarna glömmer inte sina gamla hjältar. I AMA kanske han dyker upp om något år.

Nej, någon världsstjärna tror jag inte heller att han blir, men han verkar ju samtidigt inte helt värdelös. Skulle jag sätta mig och försöka tävla i cykling skulle jag nog fan knappt komma i mål. :D
Om han återkommer på en MC beror nog lite på hur trasig han blivit av sina skador.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Har en högst egen teori när och varför det började gå dåligt för ben i mgp.
efter olyckan med simoncelli , Några race efter det blir han hängande på sidan av hojen själv , precis likt simonchelli. Ben lyckas reda ut det menågot hände med det mentala,

I vilket fall oerhört trist att han slutar ,
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förhållandet mellan Biaggi och Spies är som förhållandet mellan John Le Carré och Camilla Läckberg.

:rofl

Var det inte allas vår Leif GW som hamnade i blåsväder då han tyckte att Läckbergskan's verk låg på samma nivå som en skolflickas noveller inskickade till tidningen Min Häst...?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Var det inte allas vår Leif GW som hamnade i blåsväder då han tyckte att Läckbergskan's verk låg på samma nivå som en skolflickas noveller inskickade till tidningen Min Häst...?

Manlig chauvinism kallas det också för.

Smaken är som baken, delad och luktar illa.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Knappast oväntat men ändå trist. Jag gillar Spisen och hade höga förväntningar på honom. Tror vi kommer få se honom köra roadracing igen.
 

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Förhållandet mellan Biaggi och Spies är som förhållandet mellan John Le Carré och Camilla Läckberg.

Du kan väl ta bort Biaggis 250 resultat om du nu ska jämföra och förhållandet mellan barnboksförfattarinnan Läckberg och John Le Carre' är lika kass.:arsele
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
:rofl

Var det inte allas vår Leif GW som hamnade i blåsväder då han tyckte att Läckbergskan's verk låg på samma nivå som en skolflickas noveller inskickade till tidningen Min Häst...?
Han sa att hon skrev som Nicke Lilltroll pratar.

:)

Jag håller med GW. Det finns inget samband mellan välskriven litteratur och höga försäljningssiffror. Läckbergs böcker kanske kan liknas vid korv på bensinmack: lättäten bukfylla.

http://www.expressen.se/noje/gralet-om-lackberg/
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top