Banor vi vill se på MotoGP-kalendern!

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Gärna med en motivering och beskrivning av banan.

Mitt bidrag/förslag är den belgiska banan Circuit de Spa-Francorchamps, eller kort och gott ”Spa”. 7 km lång och varvrekordet för F1 (Vettel, 2009) motsvarar ett snitt på 240 km/h.

Har varit där ett par gånger och faktiskt kört drygt halva varvet en vanlig vardag när banan var avstängd för underhåll. Dock inte genom banans höjdpunkt, som är en väsentlig anledning till att Spa har ett rykte som ”utmanande”: Raidillon de l'Eau Rouge. Hur många sektioner av racebanor har en egen Wikipedia-sida? Tänk er MotoGP-hojar som rusar mot och genom den här vansinniga ”chikanen”. F1-bilarna tar den tydligen utan att flytta foten från gasen. Fullständigt vansinnigt. Kolla klippet nedan där man ser hur GT- och F1-bilar tar Raidillon de l'Eau Rouge. Skulle vi få se nya rekord i toppfart om MotoGP körde på Spa?

http://fr.wikipedia.org/wiki/Raidillon_de_l'Eau_Rouge

http://youtu.be/HcOmBuS597c
 

Bifogat

  • belgium_circuit_de_spa_francorchamps.jpg
    belgium_circuit_de_spa_francorchamps.jpg
    77.1 KB · Visningar: 399
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nordslingan.
Skulle vara förbannat skoj att se GPstjärnorna komma farande som skållade ollon runt den banan. Men det lär ju aldrig hända, med tanke på den obefintliga säkerheten.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
P€RRA;5911462 skrev:
Gelleråsen så klart!

Skulle vara så sjukt kul att se någon på MotoGP-nivån, med en motogp-hoj köra där och se vad de lyckas med för tider.

Själv så hoppas jag på att Viking Motorpark (om den nånsin blir byggd) blir av sådan klass att det kan gå stora internationella tävlingar där.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Skulle vara så sjukt kul att se någon på MotoGP-nivån, med en motogp-hoj köra där och se vad de lyckas med för tider.

Själv så hoppas jag på att Viking Motorpark (om den nånsin blir byggd) blir av sådan klass att det kan gå stora internationella tävlingar där.
Tror faktiskt det skulle vara ganska tråkigt för de hinner ju knappt varva ur hojen innan de måste bromsa...go kart bana.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror faktiskt det skulle vara ganska tråkigt för de hinner ju knappt varva ur hojen innan de måste bromsa...go kart bana.
Ja, jag skämtade lite men jag är inne på samma linje som Peter: Det vore förbaskat kul att se hur fort de skulle åka på valfri svensk bana. Vi vet ju hur fort det gick för GP-förarna för 20 år sedan på Anderstorp.

Är lite besviken på att Stigefelt inte fixat hem någon toppförare :D
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om man bara ser till bansträckning och inte tänker sandfållor eller faciliteter så..

- Monza skulle gärna få ersätta Misano! Som Jeremy Clarkson brukar säga.. POWER!
- Suzuka före Motegi!
- Portimao före Jerez. Jerez är för liten för MotoGP.
- Istanbul. Må inte ha samma legendariska status som Le Mans men betydligt "häftigare" bana.
- Shanghai. Skippa Indy & åk tillbaka till Kina istället!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ett gäng banor som inte är Tilkestandard och som har snabba kurvor av varierande radie, helst genom ett kuperat landskap. Plus om de inte har standard Tilkelängd dessutom. Först och främst måste Brno och Philip Island få vara kvar. Därefter ett gäng som:
- Suzuka
- Spa
- Laguna Seca
- Anderstorp (självklart)
- Road Atlanta
- Salzburgring
- Paul Ricard (men den är väl sönderbygd nu?)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle vara så sjukt kul att se någon på MotoGP-nivån, med en motogp-hoj köra där och se vad de lyckas med för tider.

Själv så hoppas jag på att Viking Motorpark (om den nånsin blir byggd) blir av sådan klass att det kan gå stora internationella tävlingar där.

Deras mål är ju att fixa så det blir av högsta internationella klass på den.
Miljödomstol den 21/22 november i Enköping.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5911475 skrev:
Ja, jag skämtade lite men jag är inne på samma linje som Peter: Det vore förbaskat kul att se hur fort de skulle åka på valfri svensk bana. Vi vet ju hur fort det gick för GP-förarna för 20 år sedan på Anderstorp.

Är lite besviken på att Stigefelt inte fixat hem någon toppförare :D
Det vore fränt att se dem runt Anderstorp med tanke på att banrekordet, som väl adrig kommer att slås är från 1990...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Deras mål är ju att fixa så det blir av högsta internationella klass på den.
Miljödomstol den 21/22 november i Enköping.
Kommer inte att gå, asfalteringsmaskinerna låter så mycket att de kommer bli polisanmälda bara för att uppföra den.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Skulle vilja se dom krypa runt på ATT.
Men annars, Suzuka hade varit najs.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top