Turbo Sportster

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Tack, tog en stunds letande i tabeller innan jag kom fram till mått osv, själva programmet är inte så avancerat till rem hjulen men tog en stund att göra, anledningen till att jag gör det är för att jag har maskiner och tycker det är kul, om det blir bättre tror jag inte med betydligt ballare :)
jag räknar med att det kan läcka lite olja ur växellådan och jag tror inte det blir några mängder med det återstår att se.
nästa fräsövning blir gaffelkrona, har köpt mig en Öhlins retro 43 gaffel, har just gjort klar bromsok fästena
bild
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack, tog en stunds letande i tabeller innan jag kom fram till mått osv, själva programmet är inte så avancerat till rem hjulen men tog en stund att göra, anledningen till att jag gör det är för att jag har maskiner och tycker det är kul, om det blir bättre tror jag inte med betydligt ballare :)
jag räknar med att det kan läcka lite olja ur växellådan och jag tror inte det blir några mängder med det återstår att se.
nästa fräsövning blir gaffelkrona, har köpt mig en Öhlins retro 43 gaffel, har just gjort klar bromsok fästena
bild
Ok, jag förstår. Rejäl fräsövning!:)
För att motverka ev läckage kanske man dessutom kan köra lite tjockare olja i lådan när nu inte kopplingen är med i badet längre. God Jul!
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Ok, jag förstår. Rejäl fräsövning!:)
För att motverka ev läckage kanske man dessutom kan köra lite tjockare olja i lådan när nu inte kopplingen är med i badet längre. God Jul!

Japp det finns en olja som jag inte kommer ihåg vad det heter nu som jag blivit rekommenderad av växellådsservice i Trelleborg som är klistrig och som inte behövs i samma mängd som kommer att bli väldigt bra, Det ända stället som inte är tätat är växeltruman som kan eventuellt läcka lite men det stannar innan för kåpan så länge det inte stiger ända upp till botten av remhjulen men det lär ta tid.
God jul och gott nytt år!
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
kraftpaket :tummenupp
motor.JPG
Öhlins retro 43
hjul.jpg
snygga hjul
 

Bifogat

  • hjul (2).JPG
    hjul (2).JPG
    1.4 MB · Visningar: 90
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Håller på att tillverka ny styrkrona till min Öhlins retro 43 gaffel, och innan jag kör i aluminium gör jag test version i MDF, går förvisso att simulera i datorn men att ha biten i handen är absolut bäst, filmen visar hur den fasas av innan den körs ur biten.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Prototyp styrkrona i MDF, materialkostnad 76kr, nästa körning blir i aluminium som kommer att ta ca 4 tim styck, tur man har egen maskin, annars hade det blivit dyrt :hihi
IMG_0083.JPG
Båda kronorna kommer att bli som nedre, hoppar sänkningen där skruvförbandet skall vara på dom färdiga.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Prototyp styrkrona i MDF, materialkostnad 76kr, nästa körning blir i aluminium som kommer att ta ca 4 tim styck, tur man har egen maskin, annars hade det blivit dyrt :hihi
View attachment 440785
Båda kronorna kommer att bli som nedre, hoppar sänkningen där skruvförbandet skall vara på dom färdiga.

Snyggt med fästöron för sportsterkepsen! :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Nu börjar det likna nått :) jämför man med original kronan ser den väldigt klen ut och inte så vacker. Nu kommer det inte se under dimensionerat ut och matcha rem drivningen och turbon på ett bättre sätt
IMG_0115.JPG
kro.jpg
IMG_0111.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top