Turbo Sportster

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Du måste vara ganska ensam i sverige om det systemet? Tar du väck M-et så kan du dessutom tömma dunken om toppen spricker som tröst! :tummenupp
vet inte hur det är på hojsidan här hemma men på bilar använts det en hel del från enkla hemma byggda till "riktiga" progressiva system.
Har sett arrangemang med kylklampar inmonterade i stora IC o långa rördragningar osv för att få det effektivt och det blir jobbigt på en hoj med begränsat utrymme så detta är betydligt bättre för mig. I Usa använts det en del på hoj, här är en länk till en stolle som hävdar att man skall ha både och http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html
Om inte annat är det lite intressant läsning för den som funderar på det.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
I går fick jag regbesiktigat hojen med turbon, inte för att jag var orolig att åka fast men det är djädrigt gott ändå att ha rätt försäkring och laglig hoj :tummenupp

Hur är det med er andra, hur vanligt är det att dom blir godkända eller byggs det om till besiktningen?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
I går fick jag regbesiktigat hojen med turbon, inte för att jag var orolig att åka fast men det är djädrigt gott ändå att ha rätt försäkring och laglig hoj :tummenupp

Hur är det med er andra, hur vanligt är det att dom blir godkända eller byggs det om till besiktningen?

Hur bar du dig åt att regbesikta med turbo?
Är det lättare regga turbo på HD??
Har årgången någ betydelse?
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Hur bar du dig åt att regbesikta med turbo?
Är det lättare regga turbo på HD??
Har årgången någ betydelse?

Jag har först besiktigat och fått den godkänd av SFRO, för att det skall gå måste den byggas om ganska mycket, hjul bromsar sving gaffel ram, därefter försvinner helfordongodkännandet och man kan trimma och montera turbo :tummenupp fabrikatet har ingen betydels
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
För er som inte har/ följer mig på fb. Har uppdaterat motorn till 1440 och justerat topparna och ett större spjällhus samt en kullagrad race turbo bl.a i år. mappen som ligger i är hemma snickrad av mig och för att bara se att jag inte var helt ute och cyklade körde jag den en vända på Tassens bänk, fick på bakhjulet 155 hk och 168 nm vid 0,75 laddtryck, helt okej, skall göra en riktig tuning på den med bromsbänk och med lite justeringar främst tändning och kanske lite laddtryck borde jag hamna någonstans mellan 170-180 kusar på bakhjulet, det får man vara rätt nöjd med, det är ju bara en h-d sportster :D
turbo.jpg
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Hacket vid 5200 har jag ingen aning om vad det kan vara, skall givetvis kollas upp men troligen släpper den bara från rullen
diagram.jpg
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hacket vid 5200 har jag ingen aning om vad det kan vara, skall givetvis kollas upp men troligen släpper den bara från rullen
View attachment 429069

Eller en liten stupning lokalt i mappen, originalmapparna i ecun som man lägger pcv uppepå kan ju vara rätt spretiga ibland. Har en liten sån på min hoj som jag inte brytt mig om den märks inte. Coolt bygge förövrigt, håller med dig angående laddluftkylare att det är lite beroende på användningsområde och körstil. På en Hd ser det ju knappt snyggt ut med turbon för den sticker ut så mycket men det är de ju värt! :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Tack, jag har bytt till http://thunder-max.com/ , testade först med pvc med det funka aldrig så bra som jag krävde. TM ecmn får du full kontroll på alla parametrar och går closed loop med lambdasonder, jo en laddkyl blir som sagt knepigt, då fungerar mitt vatten metanol insprut bättre.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Aha, missade det. Men då kan du säkert utläsa nåt spännande som händer just där?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad har du för utväxling på växellåda, drev etc? Har du vägt den? :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Utväxlingen är oförändrad trotts ombyggnad från rem till kedja, gör ganska exakt 250 km vid 7000 varv, vikten är ingen vi talar om....(260kg)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Har jobbat lite med bränsle och tändningskurvor sedan sist och även hittat anledningen till "hacket" vid 5200, det var tryckregulatorn för bränslet som var kopplad till vacumet för bibehållet bränsletryck vid ladd som fick sig ett spel, kopplade bort denna funktion och nu fungerar det klockrent, Mitt mål var att få 180 kusar på bakhjulet och inte ladda mer än 1 bar och fick 178.8 vid 0,79 i ladd och 203.3 nm så jag kände mig rätt nöjd där även att det går höja laddtrycket upp till 1 bar och få mer effekt, den känns inte ansträngd och är väldigt lättkörd men risken för haveri ökar ju med trycket så det får vara bra där som sagt :)
13697068_1049802885108550_1323349321987878003_n.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bra tryck i den motorn, grattis!

Att lägga effektpuckeln vid maximalt varvtal - du har inte funderat på att räta ut vridpuckeln lite och få effekten lite tidigare så att växlingarna kan centreras över puckeln för maxeffekt. Summa summarum blir ax-resultat likadant men kanske lite trevligare körbarhet. ...eller är det "creap" på wasten som gör att maxeffekten hamnar vid maxvarvet?

Brett vrid kan ju annars nästan gå till överdrift - som min 1371 Bandit.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Tack skall du ha, upplever den inte svårkörd dock utan tvärt om, den drar till varvstopp och max inställt laddtryck utan överraskningar, Eftersom jag har en turbosmart reglering kan jag labba med laddtryck specifikt för både växel och varvtal, men jag har inte grejat med det, kanske kommer senare om jag känner att jag vill för ändra något turbosmart 1.jpgturbosmart.jpg
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Här börjar det bli färdigt, skall svarva en slavsylinder och justera lite små detaljer bara.
när allt är klart med remdrivningen skall det fräsas en egen styrkrona bl.a så utvecklingen fortsätter :)

IMG_1129.JPG
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Lite bilder på tillverkning av remdriften till min Sportster som är en av flera ombyggnader som sker på hojen i år, kommer lägga in fler bild serier framöver








 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken fräsövning! Tipsar dock om mellanvägg om du vill ha oljetätt. Vanliga dammtätade lager är inte oljetäta, ännu mindre oljetätt är det mellan innerbana och axel. Bara ett tips. Förstår inte varför du bygger detta rent funktionellt, eftersom du tidigare skrivit att du inte haft kopplingsslir? Ska du in med större koppling är det lättare, enklare och smalare motor med en Bandit-koppling.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top